robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

robbz wrote:
Ballfroog wrote:robbz vad kör du med för vippor?

mvh Rs


jag kör med bmw motorsport vippor "kopior", dvs stålvippor från tyskland.

/mvh


Du ska KÖRA, du har inte kört. Jag är rätt säker på att de vipporna inte fungerar. Mkt snack om dem men ingen som bevisligen kört mer än några mil utan slitage.

Jag hoppas för din skull att de fungerar men är skeptisk.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Bäckis wrote:
robbz wrote:
Ballfroog wrote:robbz vad kör du med för vippor?

mvh Rs


jag kör med bmw motorsport vippor "kopior", dvs stålvippor från tyskland.

/mvh


Du ska KÖRA, du har inte kört. Jag är rätt säker på att de vipporna inte fungerar. Mkt snack om dem men ingen som bevisligen kört mer än några mil utan slitage.

Jag hoppas för din skull att de fungerar men är skeptisk.


Vilka vippor funkar annars? HD vipporna eller domdär blingbling råsa billet?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har inte sett några billet vippor som funkar. Nuke har varit närmast.
PPM/Ireland billet vipporna funkade inte alls.
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

Bmwandreas wrote:Har inte sett några billet vippor som funkar. Nuke har varit närmast.
PPM/Ireland billet vipporna funkade inte alls.


Dom nya från Ireland ni tog in alltså?!? vad felade? Är det HD vipporna som gäller nu? eller är dom knas med?

Sorry för trådkapning robbz!
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Bmwandreas wrote:Har inte sett några billet vippor som funkar. Nuke har varit närmast.
PPM/Ireland billet vipporna funkade inte alls.


Såg nu att ni tagit bort billetvipporna.
Får hoppas på att HD vipporna funkar bättre!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

///Peter wrote:
Bmwandreas wrote:Har inte sett några billet vippor som funkar. Nuke har varit närmast.
PPM/Ireland billet vipporna funkade inte alls.


Dom nya från Ireland ni tog in alltså?!? vad felade? Är det HD vipporna som gäller nu? eller är dom knas med?

Sorry för trådkapning robbz!


Slitklacken försvinner under 10 mil.
HD funkar perfekt än så länge.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bäckis wrote:
robbz wrote:
Ballfroog wrote:robbz vad kör du med för vippor?

mvh Rs


jag kör med bmw motorsport vippor "kopior", dvs stålvippor från tyskland.

/mvh


Du ska KÖRA, du har inte kört. Jag är rätt säker på att de vipporna inte fungerar. Mkt snack om dem men ingen som bevisligen kört mer än några mil utan slitage.

Jag hoppas för din skull att de fungerar men är skeptisk.[/quotjapp,

jag "ska" köra med dom.......och jag förstår inte varför dom inte ska fungera? skon har samma vinkel och yta som en riktig motorsportvippa. den är helt identisk med en sån vippa så jag tror det kommer fungera fint.

vet en som har kört 200mil med en m10 snurra, dock ingen turbomotor men en trimmad sug m10:a, och dom funkade kalas i den!

den som lever vidare får se :mrgreen:
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Vart köpte du dina vippor och vad kostade den Robbz?

Riktigt avis på din maskin, min känns sunkig i jämförelse :)(original renoverad m106 med catcams 284/280)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Nobbe

Post by Nobbe »

Förstår inte riktigt problemet med att ta fram fungernade vippor?

Om "Roffes Hobby-mek AB" yxar fram dom i garaget utan möjlighet för kontoll av grejerna så kan man ju räkna fram med arslet och en bit krita att de inte funkar.

Men ett seriöst företag med möjlighet till att kontorllera grejerna ordentligt kan det absolut inte vara några problem för.-

Vet ett fel som jag hittat på icke fungerande billetvippor när jag kikade lite på dom iaf...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det är materialet som är problemet. Orig så är klacken gjuten i ett självsmörjande stål. Uddeholm kan tyvärr inte hjälpa oss att få fram ett exakt lika som orig..
Nobbe

Post by Nobbe »

Bmwandreas wrote:Det är materialet som är problemet. Orig så är klacken gjuten i ett självsmörjande stål. Uddeholm kan tyvärr inte hjälpa oss att få fram ett exakt lika som orig..


.....och radien på klacken låg helt åt helvete.

Men de ska nog inte spela nån roll.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Radien var 100% på Nuke, likaså läget.

De funkar bra bra men inte 100% då det gått ner sig någon enstaka i vissa satser. För en del har de dock varit 100% iga.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Bäckis wrote:Radien var 100% på Nuke, likaså läget.

De funkar bra bra men inte 100% då det gått ner sig någon enstaka i vissa satser. För en del har de dock varit 100% iga.


Nu vet jag ju iof inte riktigt vilken modell, vem som hade tillverkat dom billetvipporna jag slängde upp i mätmaskien och mätt mot en standard var, men den radien låg inte bra jämförelsevis. Nu är det över 1år sen, så ja kommer inte ihåg exakt värden.

Men som jag skrev, det spelar nog ingen roll, så nog om det. ;)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Inte nog :) Det är otroligt viktigt med radien. Om den är fel så träffar vippan illa och skrapar bort oljan från nocken.

De första Nukevipporna hade det felet, de senare var 100% perfekta. De slipad till exakt radie och ytfinhet i sista momentet.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Bäckis wrote:Inte nog :) Det är otroligt viktigt med radien. Om den är fel så träffar vippan illa och skrapar bort oljan från nocken.

De första Nukevipporna hade det felet, de senare var 100% perfekta. De slipad till exakt radie och ytfinhet i sista momentet.


Som sagt, vet inte vilken upsättning det var jag mätte på. Var iaf ett par som hade byts ut hos er efter att den första modellen käkat upp kamen och klacken. Så det bode vara den senare om ni inte gav han 6st nya av den gammla modellen vill säga.

Som sagt, tyckte det var nog där. Men kan backa upp med mätprotokoll från en Zeiss UPMC550 Carat.

Lägesriktigheten på radien fick jag ca 3mm!! fel om jag inte missminner mig helt jämfört mot en originalvippa. Tog lägesriktighet pga som du säger, att det är noga på hur klacken träffat kammen för att det inte ska bli brytningar.

Lägesriktighet på en cylinder som jag tog i detta fallet säger hur centrum av cylindern ligger mot ett angivet kordinatsystem, värdet tog jag från en originalvipa, kordinatsystemet tog jag som följande:

Rymdvridning: Hålet för axeln, i ca 3500punkter, scannat, för att eliminera vinkelfel vin utvärdering.
Uppvridning, hålet för excentern mot hålet för axeln, i ca 700punkter scannat.
XY nolla, samma som vridning rymd. Z nolla, punkt på vippan (helt onödig) Placering av klacken var det inget att prata om.

Ska kolla om jag har protokollet kvar på burken så ska jag scanna in dom om du vill?
Last edited by Nobbe on 28 Feb 2009, 10:43, edited 1 time in total.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Porsche justeringarna brukar gå sönder om man varvar mycket har jag sett på lite forum..
Nobbe

Post by Nobbe »

Då återstår bara originalvipporna då mao.
Post Reply