Rasslande M50 Turbo över 2500 rpm - Film finns
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Rasslande M50 Turbo över 2500 rpm - Film finns
Tjo.
Jag har ett rasslande ljud i vanos-regionen på min M50 Turbo.
Ljudet är sjukt högt och irriterande och finns från ca 2500 rpm och uppåt.
Min första tanke var att Vanosen hade kastat in handduken så jag bytte den.
Tyvärr blev det ingen skillnad alls.
Jag blir tokig på det här och det känns rätt läskigt när det rasslar så.
Någon som har några bra idéer om vad det kan vara?
Film finns här: http://www.youtube.com/watch?v=cP_VFaKIo-Q
Jag har ett rasslande ljud i vanos-regionen på min M50 Turbo.
Ljudet är sjukt högt och irriterande och finns från ca 2500 rpm och uppåt.
Min första tanke var att Vanosen hade kastat in handduken så jag bytte den.
Tyvärr blev det ingen skillnad alls.
Jag blir tokig på det här och det känns rätt läskigt när det rasslar så.
Någon som har några bra idéer om vad det kan vara?
Film finns här: http://www.youtube.com/watch?v=cP_VFaKIo-Q
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
lät rätt likt vanosproblem, men du har väl vems och inte längre kontakten inkopplad?
Funderar på om det kan vara glidskenorna till kedjan som är något vajs med?
Annars får du hålla dig under 2.5k
Funderar på om det kan vara glidskenorna till kedjan som är något vajs med?
Annars får du hålla dig under 2.5k
Last edited by Thörn on 15 Feb 2009, 10:49, edited 1 time in total.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Jag är nu inne på den 3:e vanosen. Fortfarande samma ljud.
Söderling: Yes, kör med 3,5 mm MLS.
Är inte riktigt med på hur du menar. Har du någon bild eller så på hur du gjorde med spännaren?
Kapade av en bit på innerdelen? Den som ligger emot fjädern?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=25 nr 10 alltså?
Söderling: Yes, kör med 3,5 mm MLS.
Är inte riktigt med på hur du menar. Har du någon bild eller så på hur du gjorde med spännaren?
Kapade av en bit på innerdelen? Den som ligger emot fjädern?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=25 nr 10 alltså?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Yepp det är nr 10.
Bra tips Söderling! Har i dagarna startat upp min m50b25 med en 3,5mm MLS och hade samma typ av ljud/symptom. Tog ur spännaren nyss och mycket riktigt, bakre kanten (från kedjan räknat) på innerdelen har spår efter att ha legat emot ändpluggen.
Funderar på om det skulle räcka med att lägga dit en extra tjock alt. 2st standard tätningsbrickor så man får ut ändpluggen men det är ju inte överdrivet mycket gäng standard så det kanske är att utmana ödet? Man tappar ju även lite fjädertryck men det borde kvitta eftersom man ialf har flyttat ut arbetsområdet i förhållande till orginal med så tjock topppackning.
Bra tips Söderling! Har i dagarna startat upp min m50b25 med en 3,5mm MLS och hade samma typ av ljud/symptom. Tog ur spännaren nyss och mycket riktigt, bakre kanten (från kedjan räknat) på innerdelen har spår efter att ha legat emot ändpluggen.
Funderar på om det skulle räcka med att lägga dit en extra tjock alt. 2st standard tätningsbrickor så man får ut ändpluggen men det är ju inte överdrivet mycket gäng standard så det kanske är att utmana ödet? Man tappar ju även lite fjädertryck men det borde kvitta eftersom man ialf har flyttat ut arbetsområdet i förhållande till orginal med så tjock topppackning.
Anders, 073-2520253
Det är mkt underligt att detta bara hänt på ett fåtal motorer. Gör som Söderling skrev så är det ur världen.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Bäckis wrote:Det är mkt underligt att detta bara hänt på ett fåtal motorer. Gör som Söderling skrev så är det ur världen.
beror väl på om motorn är planad mycke kanske?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Om det är vanosen som skramlar så är ju det ett känt fel på M50 och tidiga M52.
Blir ett kraftigt knackande nästan åt dieselhållet.
BMW löser det med att stoppa dit nr. 10 på bilden, en fjäder som gör att grejerna inte kan stå och slå fram och tillbaka.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=25
Kommer inte ihåg om det räcker med fjädern eller om man behöver mer småprylar runt i kring men det står i TIS och dom ska veta på BMW vad som behövs.
Inga större problem att pilla dit själv om man har TIS.
Blir ett kraftigt knackande nästan åt dieselhållet.
BMW löser det med att stoppa dit nr. 10 på bilden, en fjäder som gör att grejerna inte kan stå och slå fram och tillbaka.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=25
Kommer inte ihåg om det räcker med fjädern eller om man behöver mer småprylar runt i kring men det står i TIS och dom ska veta på BMW vad som behövs.
Inga större problem att pilla dit själv om man har TIS.
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
cats wrote:Om den blivit planad mycket borde väl det ge mer spel på kedjan? Hur som helst skippade jag "ful-lösningen" och gjorde som Söderling, svarvade av innerdelen 3mm.
Det är ju det jag menar om block och topp är planat blir det ju mer spel och inget rassel!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
bmw_fredde wrote:cats wrote:Om den blivit planad mycket borde väl det ge mer spel på kedjan? Hur som helst skippade jag "ful-lösningen" och gjorde som Söderling, svarvade av innerdelen 3mm.
Det är ju det jag menar om block och topp är planat blir det ju mer spel och inget rassel!
En tanke som ja har är att MLS som ppf säljer är ju 3.5mm. Den ja åkte med var 3mm. Det kan vara så att dom med 3.5mm blir så spända att dom ligger i botten hela tiden och inte skramlar för det, sen dom som kör med 3mm eller båda planat och däckat blir det ett litet spel så dom börjar bottnar när motorn varvar lite???
Nån som kollat så spännaren har spel när ni åker med 3.5mm packningen?
På min höll ja på å bli dum i huvudet innan ja hittade det, hade isär allt och gjorde om flera gånger, körde skiten som en idiot så det skulle rasa så man hitta det så. Men inte hände det nått för det.
Sen är det en sån liten grejj som gör allt.
Ok fredde, missförstod ditt inlägg.
Har både planad topp och block, max någon tiondel totalt. Nya släpor, kedja, drev, sträckare mm... Blev bra matt när jag hörde ljudet och förstod att det var något med kedjan (ingen vanos som kan rassla), men tänkte aldrig så långt som att spännarn kunde vara i bott.
Har både planad topp och block, max någon tiondel totalt. Nya släpor, kedja, drev, sträckare mm... Blev bra matt när jag hörde ljudet och förstod att det var något med kedjan (ingen vanos som kan rassla), men tänkte aldrig så långt som att spännarn kunde vara i bott.
Anders, 073-2520253
Jaha..
Nu bränner jag fan snart ner biljäveln till grunden.
Kortade spännaren 1 cm..
Nu är den en bra bit från att bottna men likförbannat samma jävla ljud.
Jag blir galen på det här
Har i alla fall gått med mejsel och lyckat lokalisera från vilken region ljudet kommer i från.
Snälla, mata på med idéer nu innan jag måste läggas in på psyket!
Nu bränner jag fan snart ner biljäveln till grunden.
Kortade spännaren 1 cm..
Nu är den en bra bit från att bottna men likförbannat samma jävla ljud.
Jag blir galen på det här
Har i alla fall gått med mejsel och lyckat lokalisera från vilken region ljudet kommer i från.
Snälla, mata på med idéer nu innan jag måste läggas in på psyket!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Bäckis wrote:HAr du original kam på avgassidan eller har du bytt till insugskam?
Det är original kam.
Thörn wrote:Om du har sladden till vanos solenoiden kvar, testa att sätta +spänning på den och se om det blir ngn skillnad.
Det blir samma ljud.
På denna filmen går den med originalsprutet och vanos inkopplad.
http://www.youtube.com/watch?v=mYIaSc-4 ... annel_page
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
En tanke dock, När jag monterade tillbaks allt fick jag i princip tvinga dit kamdrevet p.g.a att kedjan är så jäkla spänd.
Jag själv har helt slut på idéer nu...
Jag antar att jag får dela ut öronproppar till omgivningen, köra skiten ur den och vänta tills den rasar.
Det här e ju helt otroligt.
Men ljudet låter verkligen som att kedjan slår emot nåt.
Försökte känna mig fram men absolut inga vibrationer uppstår när ljudet framträder.
Men helt klart kommer ljudet från där jag ringat in.
Jag själv har helt slut på idéer nu...
Jag antar att jag får dela ut öronproppar till omgivningen, köra skiten ur den och vänta tills den rasar.
Det här e ju helt otroligt.
Men ljudet låter verkligen som att kedjan slår emot nåt.
Försökte känna mig fram men absolut inga vibrationer uppstår när ljudet framträder.
Men helt klart kommer ljudet från där jag ringat in.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II