robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Nobbe

Post by Nobbe »

Skickade iväg lite ritat skit idag upp till Fritte och Börstil.

Gjort några framsteg? Du får ta å skissa upp om du skulle ha nån cool logga fixad btw.
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

150kr / m för kopparflätad teflonslang som inte flexar det minsta. Samt kring 70 kr för kopplingar då kan man även välja att använda sig av banjokoppling om man vill det :) De hade jag tänkt köra på mitt bromssystem.
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Nobbe

Post by Nobbe »

Köper fortfarande inte att stålomspunnen slang inte flexar ett skit, även om den är omspunnen med guld, koppar, uran samt har teflonkärna.

Visst fan flexar den bra mkt mindre än en vanlig gummislang, men aldrig mindre än ordentliga rör.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Nobbe wrote:Köper fortfarande inte att stålomspunnen slang inte flexar ett skit, även om den är omspunnen med guld, koppar, uran samt har teflonkärna.

Visst fan flexar den bra mkt mindre än en vanlig gummislang, men aldrig mindre än ordentliga rör.


Ordentliga rör ... jag har hört (från mkt duktiga människor inom ämnet) att stålomspunna slangar flexar mycket mindre än "original bromsrör".

Vad anser du vara ordentliga rör?

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Nobbe

Post by Nobbe »

pelko wrote:Ordentliga rör ... jag har hört (från mkt duktiga människor inom ämnet) att stålomspunna slangar flexar mycket mindre än "original bromsrör".

Vad anser du vara ordentliga rör?

Mvh


Hydrauliska tryckrör. Vet att vi har några små rackare ligger på hyllan på jobbet, kommer inte ihåg vilken legering det är i dom, inte koppar iaf. Kan ta reda på exakt varu-nr osv tills i morgon om du vill? är iaf nått skit som används på en del av våra maskinbyggen.

Allt som böjs, om det är slang eller om det är rör, ändras volymen i. All vätska som trycksätts eftersträvar ju efter att ta "tillbaka" volymen i ett mjukt ämne. Nu klassar jag ståomspunnen slang som mjuk, annars hade det inte gått att böja dom ju och halva grejen med slangen hade försvunnit.

Vet inte om du vet hur piphåls-borrar fungerar? samma princip där faktiskt. Är en skitlång borr som man borrar med, borren i sig är ihålig, tunnväggig och utsätts för hydrauliskt tryck för att inte vika sig.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Du har stenkoll på detta jämfört mot mig och jag säger inte emot, säger bara vad jag hört.

Gjorde b.la ett projektarbete på 100h där jag var med Polestars (Google om ni inte vet) bromsingengörer ett tag och via dom fick jag reda på sjukt mycket intressant och jag tvivlar inte på att en rätt sort utav stålomspunnen slang flexar mindre än vanligt bromsrör.

Däremot finns det nog övriga hydraulrör som är mycket bättre än bromsrör, och då snackar vi om olika saker :D

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Nobbe

Post by Nobbe »

pelko wrote:Du har stenkoll på detta jämfört mot mig och jag säger inte emot, säger bara vad jag hört.


Stenkoll har jag absolut inte. Hela tänket och interna debatten i min skalle blir sådär ibland. Saker låter så absurda ibland så man fastnar i dom.

pelko wrote:Gjorde b.la ett projektarbete på 100h där jag var med Polestars (Google om ni inte vet) bromsingengörer ett tag och via dom fick jag reda på sjukt mycket intressant och jag tvivlar inte på att en rätt sort utav stålomspunnen slang flexar mindre än vanligt bromsrör.


Lät som ett kul projekt arbete!
Vanligt bromsrör tog jag inte ens upp i tänket, kanske skulle nämnt det.

pelko wrote:Däremot finns det nog övriga hydraulrör som är mycket bättre än bromsrör, och då snackar vi om olika saker :D

Mvh


Kör inte du med hydraulisk broms du då gosse? :wink: :lol:
Tror helt ärligt att om man kör riktiga hydraulrör så mkt det bara går, och sen små stumpar stålomspunnet där det måstes blir abolut bäst om man söker efter bra kontakt mellan sulan och beläggen.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Hehe, lär ju finnas kraftigare rör inom industrin än bromsrör :D

Men nog om detta, tror som du med en fin blandning av stålomspunnet och rör för go känsla, det ska jag köra med iallafall :D

Mer bilder Robbz ;)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Desutom så enligt DR reglementet så är det inte tillåtet att köra med koppar bromsrör, KopparNickel duger dock har jag för mej.
Helst ska det vara stålrör om man läser regelboken.
ISO/DIN ledningar...

Fick nedslag pga. kopparrör på min Camaro, på första tävlingen.
Dom skrev det till och med i vagnsboken så jag var tvungen att byta ut rören.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

pro_mille wrote:Desutom så enligt DR reglementet så är det inte tillåtet att köra med koppar bromsrör, KopparNickel duger dock har jag för mej.
Helst ska det vara stålrör om man läser regelboken.
ISO/DIN ledningar...

Fick nedslag pga. kopparrör på min Camaro, på första tävlingen.
Dom skrev det till och med i vagnsboken så jag var tvungen att byta ut rören.


målet är att försöka få igenom bilen som ombyggt fordon, och som sista utväg att få vagnsbok på bilen.
-vill ej ha vagnsbok på denna eftersom jag har tänkta att kunna bruka den på väg i framtiden 8) ...och då ska väl kopparrör inte vara några hinder, via sbp menar jag?

har hänt lite med bilen btw, kastar ut några bilder när jag får en gnutta tid över :?

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Nobbe wrote:Skickade iväg lite ritat skit idag upp till Fritte och Börstil.

Gjort några framsteg? Du får ta å skissa upp om du skulle ha nån cool logga fixad btw.


pratade med fritte nyss 8)

börstil hade dåligt med jobb så han skulle fräsa fram pumpgaveln :mrgreen: , du e fan chef nobbe!!!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Nobbe

Post by Nobbe »

robbz wrote:
Nobbe wrote:Skickade iväg lite ritat skit idag upp till Fritte och Börstil.

Gjort några framsteg? Du får ta å skissa upp om du skulle ha nån cool logga fixad btw.


pratade med fritte nyss 8)

börstil hade dåligt med jobb så han skulle fräsa fram pumpgaveln :mrgreen: , du e fan chef nobbe!!!

/mvh


Fick tillverka 2st special pinfräsar till han häromdagen, har sagt att han inte får dom försen pumpen e klar!
Då blir det nog fart på han :mrgreen:
Lauge
Posts: 171
Joined: 20 Nov 2005, 17:13
Location: Uppsala

Post by Lauge »

Fy fan så hårig biljäveln blev gosse :D Drar i snabeln samtidigt som jag försöker skriva :D Måste komma och kika nåt framöver. Ha det bäst! Mvh
Nobbe

Post by Nobbe »

Lauge: vart de nån kabeldragning i söndags då?
Va bra jävla slute hela helgen tyvär. :lol:

robbz: fick ett litet ryck idag, du kan aldrig gissa med vad ;) Kanske skickar nån bild till dig senare.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Lauge wrote:Fy fan så hårig biljäveln blev gosse :D Drar i snabeln samtidigt som jag försöker skriva :D Måste komma och kika nåt framöver. Ha det bäst! Mvh


man tackar....du får komma å glo på den nån dag!

nobbe: vad har du för hyss för dig nu då? nu vart jag så nyfiken så jag ringer dig strax........ :mrgreen:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Ballfroog
Posts: 552
Joined: 31 Jan 2008, 16:16

Post by Ballfroog »

robbz vad kör du med för vippor?

mvh Rs
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Ballfroog wrote:robbz vad kör du med för vippor?

mvh Rs


jag kör med bmw motorsport vippor "kopior", dvs stålvippor från tyskland.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Post Reply