Förbannade svets! ngn som är duktig?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

krajm

Förbannade svets! ngn som är duktig?

Post by krajm »

Jo.. skulle svetsa igen ett hål i e30 karossen igår och lånade farsans gamla mig svets (med gas).. fick till en passante plåtbit å skulle börja svetsa.. men icke..

svetsen ville inte smälta tråden ordentligt så det blev en svetsrand! de lixom sprätte å blev en massa loppor bara (inte lätt å få det tätt).

Det lixom hördes att svetsen inte svetsade som den skulle..

och sedan inställnignarna.. det finns en ratt för strömtyrka 1-6.
och en ratt för trådmatning 1-6..

spelade ingen roll hur låg störmstyrka jag hade så brände det likförbannat hål i plåten..

tillslut så fick jag till inställningarna lite... med strömmstyrkarn på 2. och tråden mellan 1-2.. men det konstiga var att det höll inte i sig.

ngn sekund kunde den svetsa en bra rand nästa sekund var den tillbaka till sprättandet !

Någon som har en aningn vad som kan vara fel ? bara å kasta skiten ? eller vad gör jag för fel ?
Zwofurti

Post by Zwofurti »

låter som att du svetsar utan gas?
eller kör du flusstråd?
krajm

Post by krajm »

Zwofurti wrote:låter som att du svetsar utan gas?
eller kör du flusstråd?

nej jag svetsade allt med gas.. fasst kanske inte tillräckligt.. vet du hur högt tryck man bör ligga på under svetsning ?

är det bara att byta till flusstråd i en gamal migsvets som är tänkt att användas med gas `?
Andy_b

Post by Andy_b »

10-12 liter ska du ligga på när du svetsar svart
pm om det är nått
k3ZZk

svets

Post by k3ZZk »

kolla så att du har riktig jord! slipa gärna plåtrent där du ska jorda samt där du ska svetsa

mvh steve
070-7706956
krajm

Post by krajm »

okey ingen som vet om de går att köra flusstråd i en gammal mig ?
ronnifer

Post by ronnifer »

har du gas så kör med det... jag har svetsat en del med flusstråd och gillar det inte alls ... det blir bättre resultat med gas :D
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
krajm

Post by krajm »

ronnifer wrote:har du gas så kör med det... jag har svetsat en del med flusstråd och gillar det inte alls ... det blir bättre resultat med gas :D

okey.. men vår gastub är så förbannat gammal så den går inte att få påfylld längre.. blir nog att pröva flusstråd när gasen är slut.. ska kolla över å se så vi har rätt gastryck när vi svetsar svartplåt å se om de blir bättre.
rsrper

Post by rsrper »

Vad kör du med för säkring i verkstaden??
Det låter lite som att strömmen inte räcker till!
Är det 3 fas svets eller 220?
krajm

Post by krajm »

rsrper wrote:Vad kör du med för säkring i verkstaden??
Det låter lite som att strömmen inte räcker till!
Är det 3 fas svets eller 220?

Det är en 3-fas. vet inte vad den är avsäkrad till men kan kolla upp de. men ingen säkring har gått så den borde väll få tillräckligt ?
Berbel

Post by Berbel »

Kolla upp hur tråden mår. Har den stått ett tag så kan den börja att ärja och då blir inte matningen jämn. Har sånt problem med min lilla mig-svets. Bara ett tips.
Mvh/Berbel
knotan

Post by knotan »

låter som det kunde vara ojämn matning,
skit i slangpaketet kanske , kan vara värt å kolla upp ialafall.
glider inte tråden lätt fram til munstycket så blir det som du säger att den går bra å sen kan den börja spotta plötsligt,.

tror inte på gastrycket, då borde det bli lika illa hela tiden.
samma med ifall det va stömmen i utaget som bråkade då bör det vara lika illa hela tiden.
Livinloud

Post by Livinloud »

Har ni svetsat tunnplåt med denna svets tidigare?

Vi hade en gammal svets i garaget som var jätteduktig på tjock, biffig plåt men när det kom till tunnplåt så blev den näst emot omöjlig att svetsa med. För ostabil svets.

Tunnplåt är svårt att svetsa i. Ännu svårare med en dålig svets.

Jag vet inte hur erfaren du är på att svetsa men en dålig svets och lite erfarenhet är ett helvette, jag vet själv!
krajm

Post by krajm »

Livinloud wrote:
Jag vet inte hur erfaren du är på att svetsa men en dålig svets och lite erfarenhet är ett helvette, jag vet själv!

Kan vara detta jag råkat ut för! :lol:

kan ta ett till exempel.. om jag lägger en fyrkantig plåtbit över ett runt hål i karrosen.. och ska svetsa runt kanten på den fyrkantiga plåtbiten..

då får jag inte en fin fog utan svetstråden lixom smälter sönder den fyrkantiga biten.. så den icke är fyrkantig efter jag gjort ett tappert försök att svetsa runt om den..

om ngn lyckas förstå hur jag menar vill säga :shock:
knotan

Post by knotan »

hur tjock tråd har du.?????
som nybörjare ska du inte ha tjockare än 0.8 tråd till bilplåt.
kanske 0.6 tom...

har du 1.0 är det gränsfall det funkar, då måste du nästan punktvsvesta hela skiten,
med tjockare än så kan du nästan lägga ner punktsvets tom om du inte har vana :roll:
krajm

Post by krajm »

knotan wrote:hur tjock tråd har du.?????
som nybörjare ska du inte ha tjockare än 0.8 tråd till bilplåt.
kanske 0.6 tom...

har du 1.0 är det gränsfall det funkar, då måste du nästan punktvsvesta hela skiten,
med tjockare än så kan du nästan lägga ner punktsvets tom om du inte har vana :roll:

okey.. ska kolla på detta.. TUR att detta forum finns !
pizza

Post by pizza »

Kolla så inte tråden är för gammal då blir det kattskit av allt. Kanske är en fas i svetsen som är trasig/ej kopplad? Vi laga vår svets för nån vecka sen med samma symtom, då va det en fas som va borta.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Post Reply