Förbannade svets! ngn som är duktig?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Förbannade svets! ngn som är duktig?
Jo.. skulle svetsa igen ett hål i e30 karossen igår och lånade farsans gamla mig svets (med gas).. fick till en passante plåtbit å skulle börja svetsa.. men icke..
svetsen ville inte smälta tråden ordentligt så det blev en svetsrand! de lixom sprätte å blev en massa loppor bara (inte lätt å få det tätt).
Det lixom hördes att svetsen inte svetsade som den skulle..
och sedan inställnignarna.. det finns en ratt för strömtyrka 1-6.
och en ratt för trådmatning 1-6..
spelade ingen roll hur låg störmstyrka jag hade så brände det likförbannat hål i plåten..
tillslut så fick jag till inställningarna lite... med strömmstyrkarn på 2. och tråden mellan 1-2.. men det konstiga var att det höll inte i sig.
ngn sekund kunde den svetsa en bra rand nästa sekund var den tillbaka till sprättandet !
Någon som har en aningn vad som kan vara fel ? bara å kasta skiten ? eller vad gör jag för fel ?
svetsen ville inte smälta tråden ordentligt så det blev en svetsrand! de lixom sprätte å blev en massa loppor bara (inte lätt å få det tätt).
Det lixom hördes att svetsen inte svetsade som den skulle..
och sedan inställnignarna.. det finns en ratt för strömtyrka 1-6.
och en ratt för trådmatning 1-6..
spelade ingen roll hur låg störmstyrka jag hade så brände det likförbannat hål i plåten..
tillslut så fick jag till inställningarna lite... med strömmstyrkarn på 2. och tråden mellan 1-2.. men det konstiga var att det höll inte i sig.
ngn sekund kunde den svetsa en bra rand nästa sekund var den tillbaka till sprättandet !
Någon som har en aningn vad som kan vara fel ? bara å kasta skiten ? eller vad gör jag för fel ?
har du gas så kör med det... jag har svetsat en del med flusstråd och gillar det inte alls ... det blir bättre resultat med gas
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
ronnifer wrote:har du gas så kör med det... jag har svetsat en del med flusstråd och gillar det inte alls ... det blir bättre resultat med gas
okey.. men vår gastub är så förbannat gammal så den går inte att få påfylld längre.. blir nog att pröva flusstråd när gasen är slut.. ska kolla över å se så vi har rätt gastryck när vi svetsar svartplåt å se om de blir bättre.
låter som det kunde vara ojämn matning,
skit i slangpaketet kanske , kan vara värt å kolla upp ialafall.
glider inte tråden lätt fram til munstycket så blir det som du säger att den går bra å sen kan den börja spotta plötsligt,.
tror inte på gastrycket, då borde det bli lika illa hela tiden.
samma med ifall det va stömmen i utaget som bråkade då bör det vara lika illa hela tiden.
skit i slangpaketet kanske , kan vara värt å kolla upp ialafall.
glider inte tråden lätt fram til munstycket så blir det som du säger att den går bra å sen kan den börja spotta plötsligt,.
tror inte på gastrycket, då borde det bli lika illa hela tiden.
samma med ifall det va stömmen i utaget som bråkade då bör det vara lika illa hela tiden.
Har ni svetsat tunnplåt med denna svets tidigare?
Vi hade en gammal svets i garaget som var jätteduktig på tjock, biffig plåt men när det kom till tunnplåt så blev den näst emot omöjlig att svetsa med. För ostabil svets.
Tunnplåt är svårt att svetsa i. Ännu svårare med en dålig svets.
Jag vet inte hur erfaren du är på att svetsa men en dålig svets och lite erfarenhet är ett helvette, jag vet själv!
Vi hade en gammal svets i garaget som var jätteduktig på tjock, biffig plåt men när det kom till tunnplåt så blev den näst emot omöjlig att svetsa med. För ostabil svets.
Tunnplåt är svårt att svetsa i. Ännu svårare med en dålig svets.
Jag vet inte hur erfaren du är på att svetsa men en dålig svets och lite erfarenhet är ett helvette, jag vet själv!
Livinloud wrote:
Kan vara detta jag råkat ut för!
kan ta ett till exempel.. om jag lägger en fyrkantig plåtbit över ett runt hål i karrosen.. och ska svetsa runt kanten på den fyrkantiga plåtbiten..
då får jag inte en fin fog utan svetstråden lixom smälter sönder den fyrkantiga biten.. så den icke är fyrkantig efter jag gjort ett tappert försök att svetsa runt om den..
om ngn lyckas förstå hur jag menar vill säga
knotan wrote:hur tjock tråd har du.?????
som nybörjare ska du inte ha tjockare än 0.8 tråd till bilplåt.
kanske 0.6 tom...
har du 1.0 är det gränsfall det funkar, då måste du nästan punktvsvesta hela skiten,
med tjockare än så kan du nästan lägga ner punktsvets tom om du inte har vana
okey.. ska kolla på detta.. TUR att detta forum finns !