F.D - Team VPM

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Karel021 wrote:
Nisse Järnet wrote:Är det under 10 grader typ får jag hålla lite gas i 20 sekunder sen är det bara köra, stabil tomgång @ 1000rpm :)

Antar att det går fint att koppla in tomgånsmotor på SM4 också om man nu skulle vilja det? :)

Hehe lite OT kanske :roll:



så där hade ja med megasqurit oxå..


haltechet som polaren har på nissan så startar han vare sig de är kallt eller vart och så går den skit fint.. och de utan TM
Ok, nice :) Får väl kika över mina inställningar på kallstarten, om jag orkar :roll:

Hur går det med din bil föresten?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Nisse Järnet wrote:
Karel021 wrote:
Nisse Järnet wrote:Är det under 10 grader typ får jag hålla lite gas i 20 sekunder sen är det bara köra, stabil tomgång @ 1000rpm :)

Antar att det går fint att koppla in tomgånsmotor på SM4 också om man nu skulle vilja det? :)

Hehe lite OT kanske :roll:



så där hade ja med megasqurit oxå..


haltechet som polaren har på nissan så startar han vare sig de är kallt eller vart och så går den skit fint.. och de utan TM
Ok, nice :) Får väl kika över mina inställningar på kallstarten, om jag orkar :roll:

Hur går det med din bil föresten?



jao lätt värt.. men o andra sidan va fan gör de om bilen får stå o värma lite innan man kör. ändå inte så man gasar skiten ur den kall :)


min bil är väl så gott som startklar.. väntar på 4st stift till en tändspols kontakt som ja supit bort.. ärtan skicka igår så de borde väl finnas hemma idag..

sen ska de bromsas. :)
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Då va uppstarten avklarad.

I början av veckan
Image

Niclas hjälpte mig o svetsa ihop en del på kylaren som inte riktigt va gjord för o dras hårt :D
Image

Fint hemma snickrat fäste för spolarna
Image

koppar rör ja provade o löda för första gången med silverlood.. va väl lite siså där
Image

vart bra som fan med rören
Image


Image


Image


Image


video.

http://www.garaget.org/video/ozgsgooy51p1
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Riktigt fint allting!
Grattis till uppstart.
Vad tror du att effekten hamnar på vid bänkning? Några förhoppningar?

Men det där med kopparrören?
Du har inte tillgång till tig? Det går ju att tiga koppar, borde bli redigt snyggt!
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Han TIGar på jobbet, jag ställde mig samma fråga.....
Kanske är så att han inte har tillsats för koppar? Blev bra hursom å de e alltid kul å testa nya saker, som att löda...

Hoppas på bromsning snart, den som VET hur mkt en KKK29#14 klarar på en M20B27 han vet oxkså hur mkt effekt det kommer bli :wink:

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

silverlood? antar att det kanske är samma sak som tenn ? du hade inge tillgång till pressfitting(stavningen?) det är smutt de :) typ jätt upp det där med lödningen helt inom vvs branschen

Image
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Daniel.Fredriksson wrote:Riktigt fint allting!
Grattis till uppstart.
Vad tror du att effekten hamnar på vid bänkning? Några förhoppningar?

Men det där med kopparrören?
Du har inte tillgång till tig? Det går ju att tiga koppar, borde bli redigt snyggt!




tackar :)

de där med tigen visste ja inte alls :oops:


jag ska väl bottna k29an tänkte ja.. men målet är väl över 600 på driven.

räcker de inte så får de bli ett annat agreagat.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

ser bra ut..
Är ju mkt lämpligare och går fortare att löda koppar än att tigga ju..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Nu fick det skämtsamma uttrycket "vad har du i pannrummet" en helt ny innebörd. VVS världen blev helt plötsligt blev ett med motorsporten.
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

moonzhine wrote:ser bra ut..
Är ju mkt lämpligare och går fortare att löda koppar än att tigga ju..



du ska bara veta hur fort det går att pressa då 8)
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Bmw*Alex wrote:silverlood? antar att det kanske är samma sak som tenn ? du hade inge tillgång till pressfitting(stavningen?) det är smutt de :) typ jätt upp det där med lödningen helt inom vvs branschen

Image



jaha fan va smutt :D känns som man har lite o lära sig inom vvs :D

vi har både silverlod och kopparlod på jobbet som tillsats.. silver lod kostar TYP SATAN.. och varslad som man är så skiter väl ja i om företaget får betala lite mer på min bmw :D

sen ser de lite snyggare ut med silver smälta runt skarvarna :)
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

johankihl wrote:Nu fick det skämtsamma uttrycket "vad har du i pannrummet" en helt ny innebörd. VVS världen blev helt plötsligt blev ett med motorsporten.



hehe :D


när de gäller vatten rör så känns de för smidigt med koppar.

en kopparböj kostar ca 30 pix medans motsvarande alu böj kostar 150pix. blir lite billigare och går o få minst lika snyggt om man vill putsa
Last edited by Karel021 on 16 Feb 2009, 19:51, edited 1 time in total.
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Karel021 wrote:
Bmw*Alex wrote:silverlood? antar att det kanske är samma sak som tenn ? du hade inge tillgång till pressfitting(stavningen?) det är smutt de :) typ jätt upp det där med lödningen helt inom vvs branschen
http://i442.photobucket.com/albums/qq14 ... B09014.jpg


jaha fan va smutt :D känns som man har lite o lära sig inom vvs :D

vi har både silverlod och kopparlod på jobbet som tillsats.. silver lod kostar TYP SATAN.. och varslad som man är så skiter väl ja i om företaget får betala lite mer på min bmw :D

sen ser de lite snyggare ut med silver smälta runt skarvarna :)



aah okey då vet man ifall man ska installera en badrum eller dyligt åt non rikemans familj så kan dom ju alltid välja "silver" skarvar :lol: haha
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

stor skillnad i körbarhet,krypkörning med tomgångsmotor, man kan tex bara släppa kopplingen på tomgång 1000rpm och bilen masar iväg ändå, sån grundstyrka e fint om man tex sitter i trafik stockningar i stan och vill slippa massa kärringstopp och inte slita ut lamellen.. :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Ligger lite godis och väntar nu som ska på bättan så fort den kommer hem ifrån dalarna.

Men just nu lyser det nog riktigt starkt under bilen från turbon och bak :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

r.ivars wrote:Ligger lite godis och väntar nu som ska på bättan så fort den kommer hem ifrån dalarna.

Men just nu lyser det nog riktigt starkt under bilen från turbon och bak :)
Avgasbygge? Kikade lite på kärran igår, ser nice ut =D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
youask
Posts: 240
Joined: 18 Oct 2007, 16:30
Contact:

Post by youask »

tomgångmotor är kalas , gärna en stepper motor och inte bara en sån där ventil:)

Karel: i MS't du körde förrut gick det och ändra tändvinkel vs vattentemp för och ha lite lättare o ha tomgång vid kall utan o köra tomgångsmotor. Iof klarar MS't styra tomgångsmotor med.
Post Reply