Nobbe wrote:Följdfråga: Hur kontrollerar ni att gas fördelningen blir bra då? Optiskt med rök eller hur gör man?
Rätt intressant ämne det här.
med ögon och känsla kan ju tänkas,, det är inte formel1
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Nobbe wrote:Följdfråga: Hur kontrollerar ni att gas fördelningen blir bra då? Optiskt med rök eller hur gör man?
Rätt intressant ämne det här.
cerveza wrote:med ögon och känsla kan ju tänkas,, det är inte formel1
Nobbe wrote:Följdfråga: Hur kontrollerar ni att gas fördelningen blir bra då? Optiskt med rök eller hur gör man?
Rätt intressant ämne det här.
cerveza wrote:
med ögon och känsla kan ju tänkas,, det är inte formel1
Nobbe wrote:
Är väll lite viktigare på en 2v topp än en 4v dessutom?
norrback wrote:thumble och swirl?
norrback wrote:cerveza wrote:
med ögon och känsla kan ju tänkas,, det är inte formel1
formel 1 är egentligen inte så speciellt, det som dom har är ju pneumatiska ventilretur som hjälp.
portmässigt är dom inte annorlunda än en rätt portad 4V topp.
/Andre'
Nobbe wrote:
Det jag menade med fördelningen var swirl i det här fallet. typ hur det påverkar vart på tallriken gasen träffar osv, för det borde väll ha rätt stor betydelse?
Hur som, är swirlen nånting som det kollas noga på? eller kollar alla bara på flödet å skiter i resten?
cerveza wrote:norrback wrote:cerveza wrote:
med ögon och känsla kan ju tänkas,, det är inte formel1
formel 1 är egentligen inte så speciellt, det som dom har är ju pneumatiska ventilretur som hjälp.
portmässigt är dom inte annorlunda än en rätt portad 4V topp.
/Andre'
nej det har du fullständigt rätt i... men det ligger 1000ggr mer testade bakom en f1 topp än vad en *vanlig* portare lägger ner på en topp... dom känner inte lite med fingrarna och sätter den lite snabbt i en flödesbänk för att kolla lite snabbt hur många cfm och ftps den ger.
offta flödes provar inte en portare topparna om det inte är riktigt seriösa och extrema toppar... då har dom på tok för lite att göra eller är osäker på om flödet kommer räcka till angivna hästkrafter.
norrback wrote:Swirl är rotation horizontelt. Kan mätas med en "propeller" i cylindern på flödesbänken.
Flödet är egentligen ointressant bara det räcker till önskad nivå, om flödet ökar utöver det så ger inte motorn mera effekt. Det som är viktigt är rätta gashastighet på olika stället i kanalen.
/Andre'
Bäckis wrote:
Micke: Var sätena iordninggjorda när ni mätte?
Bmwandreas wrote:Oftast är det inte toppflödet som tar slut utan man bottnar turbon. Kör stor turbo och ladda lite mer med en mild topp. Då håller M20 ihop lite bättre