Flöde m20 topp

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Post by cerveza »

Nobbe wrote:Följdfråga: Hur kontrollerar ni att gas fördelningen blir bra då? Optiskt med rök eller hur gör man?

Rätt intressant ämne det här.


med ögon och känsla kan ju tänkas,, det är inte formel1 :wink:
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Nobbe

Post by Nobbe »

cerveza wrote:med ögon och känsla kan ju tänkas,, det är inte formel1 :wink:


Åfan, är det inte F1?

Fått förklarat för mig att det spelar väldigt stor roll hur gasen beter sig när den väl kommer in i cylindern, beter den sig som ett arsle så kanske de inte hjäper att toppen flödar si å så mkt om man ändå inte lyckas ta vara på energin slutändan om inte förbränningen blir bra.

Är väll lite viktigare på en 2v topp än en 4v dessutom?
norrback
Posts: 28
Joined: 05 May 2007, 18:21
Location: Jeppo / Finland
Contact:

Post by norrback »

Nobbe wrote:Följdfråga: Hur kontrollerar ni att gas fördelningen blir bra då? Optiskt med rök eller hur gör man?

Rätt intressant ämne det här.


Vad menar du med gasfördelning? Var på ventilens omkrets det flödar mest eller luftrörelser som thumble och swirl?

/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260
norrback
Posts: 28
Joined: 05 May 2007, 18:21
Location: Jeppo / Finland
Contact:

Post by norrback »

cerveza wrote:
med ögon och känsla kan ju tänkas,, det är inte formel1 :wink:


formel 1 är egentligen inte så speciellt, det som dom har är ju pneumatiska ventilretur som hjälp.

portmässigt är dom inte annorlunda än en rätt portad 4V topp.



/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260
norrback
Posts: 28
Joined: 05 May 2007, 18:21
Location: Jeppo / Finland
Contact:

Post by norrback »

Nobbe wrote:
Är väll lite viktigare på en 2v topp än en 4v dessutom?


somsagt det beror på vad du menar, i en 4 ventils motor har man ingen swirl alls på en racemotor endast thumble.

på en 2 ventils topp har man bara swirl.

behovet av swirl och thumble varierar mycket, beroende på kolvmedelhastighet, användningsområde, bränsleekonomi m.m.


/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260
Nobbe

Post by Nobbe »

norrback wrote:thumble och swirl?


Så hette det ja :)

Va de jag menade, fast hade ingen aning om vad det hette, men vet typ vad som menas med det.

Det jag menade med fördelningen var swirl i det här fallet. typ hur det påverkar vart på tallriken gasen träffar osv, för det borde väll ha rätt stor betydelse?

Hur som, är swirlen nånting som det kollas noga på? eller kollar alla bara på flödet å skiter i resten?


För det borde ju va nog så viktigt? ingen swirl alls med massa flöde funkar väll sämre än en med lite mindre flöde och med rätt swirl?

Sne lite hur man kollar upp det hela vore skoj å veta oxå. :)

Många frågor, men är rätt så intressant ämne.
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

grymt kul att läsa inläggen från norrback. kan du inte skriva en FAQ som vi vanliga dödliga kan ha glädje av. du verkar veta vad du snackar om.
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Post by cerveza »

norrback wrote:
cerveza wrote:
med ögon och känsla kan ju tänkas,, det är inte formel1 :wink:


formel 1 är egentligen inte så speciellt, det som dom har är ju pneumatiska ventilretur som hjälp.

portmässigt är dom inte annorlunda än en rätt portad 4V topp.



/Andre'


nej det har du fullständigt rätt i... men det ligger 1000ggr mer testade bakom en f1 topp än vad en *vanlig* portare lägger ner på en topp... dom känner inte lite med fingrarna och sätter den lite snabbt i en flödesbänk för att kolla lite snabbt hur många cfm och ftps den ger.

offta flödes provar inte en portare topparna om det inte är riktigt seriösa och extrema toppar... då har dom på tok för lite att göra eller är osäker på om flödet kommer räcka till angivna hästkrafter.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
norrback
Posts: 28
Joined: 05 May 2007, 18:21
Location: Jeppo / Finland
Contact:

Post by norrback »

Nobbe wrote:
Det jag menade med fördelningen var swirl i det här fallet. typ hur det påverkar vart på tallriken gasen träffar osv, för det borde väll ha rätt stor betydelse?

Hur som, är swirlen nånting som det kollas noga på? eller kollar alla bara på flödet å skiter i resten?


Swirl är rotation horizontelt. Kan mätas med en "propeller" i cylindern på flödesbänken.

Flödet är egentligen ointressant bara det räcker till önskad nivå, om flödet ökar utöver det så ger inte motorn mera effekt. Det som är viktigt är rätta gashastighet på olika stället i kanalen.

/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260
norrback
Posts: 28
Joined: 05 May 2007, 18:21
Location: Jeppo / Finland
Contact:

Post by norrback »

cerveza wrote:
norrback wrote:
cerveza wrote:
med ögon och känsla kan ju tänkas,, det är inte formel1 :wink:


formel 1 är egentligen inte så speciellt, det som dom har är ju pneumatiska ventilretur som hjälp.

portmässigt är dom inte annorlunda än en rätt portad 4V topp.



/Andre'


nej det har du fullständigt rätt i... men det ligger 1000ggr mer testade bakom en f1 topp än vad en *vanlig* portare lägger ner på en topp... dom känner inte lite med fingrarna och sätter den lite snabbt i en flödesbänk för att kolla lite snabbt hur många cfm och ftps den ger.

offta flödes provar inte en portare topparna om det inte är riktigt seriösa och extrema toppar... då har dom på tok för lite att göra eller är osäker på om flödet kommer räcka till angivna hästkrafter.


Det lönar sej alltid att kolla flödet och gashastigheten i "nya" toppar, och se till så inte flödet stallar i flödesbänken, om det gör det så gör det också det i motorn där man har 4 ggr högre vacuum. Men har man portat bmw toppar och andra i 5 - 10 år så vet man ju hur dom uppför sej.

har en hel del bilder på en f1 topp från V10 motorn. samt allt data på dom och dom är inte så speciella.

Här är hastigheterna man skall sikta på. Detta går att räkna ut för vilken motor man vill, gäller endast 4ventils motorer, andra värden med 2 ventiler.

Vid trattinloppet: 61,8 m/sek.
Vid gasspjället: 65,9 m/sek. (Spjällaxelns area ej räknad)
Vid flänsen mellan topp och insug: 105,5 m/sek.
Vid minsta arean: 140 m/sek.
Förbi insugningsventilen: 88 m/sek.

Dessa sifror är uträknade på 3 liter V10 motorn, med 800hk på 17000rpm och VE 117%.



/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260
Nobbe

Post by Nobbe »

Tack för mkt bra läsning! :D

norrback wrote:Swirl är rotation horizontelt. Kan mätas med en "propeller" i cylindern på flödesbänken.

Flödet är egentligen ointressant bara det räcker till önskad nivå, om flödet ökar utöver det så ger inte motorn mera effekt. Det som är viktigt är rätta gashastighet på olika stället i kanalen.

/Andre'



Då kanske ja inte behöver skämmas över hur jag funderat iaf.

Swirl, gasen roterar längst cylinderväggarna som i en tornado, det man vill åt i 2v topparna.
Och tumble är när gasen träffar motstående cylindervägga och "trycks" neråt (rullar väl egentligen.) ingen rotation runt cylinderns axel mao i 4v toppar.
Vilket ger bra förbränning ( där spelar ju förbränningsrummet in oxå)

Så, en 2v topp med massa flöde och inget swirl alls kan i princip va kass.
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

Bäckis wrote:
Micke: Var sätena iordninggjorda när ni mätte?


Toppen flödades med orginal ventiler inge mira jobb på dem. ska testa och se om det blev någon skillnad nu med 1mm oversize och radie säten.
Toppen är ju bara fin putsad. !!
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
norrback
Posts: 28
Joined: 05 May 2007, 18:21
Location: Jeppo / Finland
Contact:

Post by norrback »

http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=8652


lite intressant kan man hitta här


/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

norrback wrote:http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=8652


lite intressant kan man hitta här


/Andre'


Schysst rigg :)
norrback
Posts: 28
Joined: 05 May 2007, 18:21
Location: Jeppo / Finland
Contact:

Post by norrback »

Hade en m20b25 topp här idag.

Lite plastad (2 - 3 mm) i golvet, SSR sänkt lite. Styrningen uppväst, förbränningsrummet tillsnyggat.

2 mm 43cfm
4 mm 86 cfm
6 mm 126 cfm
8 mm 157 cfm
10 mm 170 cfm
12 mm 187 cfm
14 mm 191 cfm

298fps i kanalen vid 178cfm. Skall till en långlops motorn, kanalerna kommer att plastas lite till för att få längre radie och lite högre hastiget på det flöde som behövs.

Före plastning stallade kanalen vid 12mm, 10mm flödade en ännu men på 11.5mm blev det turbulens i kanalen, flödet sjönk med 10cfm och vandrade upp och ner. Aldeles för brant SSR.


/Andre'
Last edited by norrback on 10 Feb 2009, 14:09, edited 1 time in total.
www.anorrback.fi / 0405900260
NLR
Posts: 37
Joined: 07 Sep 2006, 21:31
Location: Göteborg
Contact:

Post by NLR »

Bmwandreas wrote:Oftast är det inte toppflödet som tar slut utan man bottnar turbon. Kör stor turbo och ladda lite mer med en mild topp. Då håller M20 ihop lite bättre :wink:


Jo nog är det väl turbon som avgör mest på en turbomotor, men på M20
motorn hjälper det dock,man märkte faktiskt skillnad mellan portad
och orginal. Jag vet inte om dom blir skörare av vara portade, tycker dom
spricker på samma ställe oavsett vad man gör. Limmet´s höll ju ihop ett
tag i alla fall.
Flödet som jag skrev förut var med +1mm ventiler, tänkte inte på det när
skrev.
/Christer J
Post Reply