PPF M3 Turbo "real street". 10.18/233.6km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Locked
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Betong är inte aktuellt då den ska kunna fungera för helt vanligt bruk. Ev skulle man kunna betonga en bit, men kylningen måste fungera som den ska.

Efterssom vare sig jag eller någon annan vet ännu om blocket ens är trasigt så lugnar vi oss med alla spekulationer tills den finns att skåda i molekylform.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jag tror det är något ni inte tänkt/nämnt hittills och inte är så allvarligt som ni tror :D

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

se det positiva iaf.. bara åka tebaka till bmw å få ett nytt på garantin :D
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Magnaten wrote:se det positiva iaf.. bara åka tebaka till bmw å få ett nytt på garantin :D


Det har funkat förut när folk har rasat nya s14 block i bänken... ;)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Magnaten wrote:se det positiva iaf.. bara åka tebaka till bmw å få ett nytt på garantin :D


Hade jag köpt det i Sverige och inte fräst spår för pyramidringarna så hade jag fan försökt :)

Ses på lördag dåre.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Cruelty
Posts: 809
Joined: 21 Oct 2006, 19:11
Location: Orsa
Contact:

...

Post by Cruelty »

bäckis,har du inga slavar du kan sätta på plats och lyfta ur motorn åt dig;) medans fingret läker :D
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Faan vad surt :( skapligt bakslag när allt va klart...
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

bra bajsigt!

skulle jag vara i dina träskor skulle jag göra följande..
-behålla bilen eftersom den är rå-brutal och baxa ner en bmw sexa ist.
-eller om nu blocket är spräckt och du envisas med att åka 4:a, ge fan i att sänka vridkurvan och skaffa ett begagnat s14 block, alt m10 block som gått långt istället, (lite som bmw gjorde på 80-talet när man samlade in gamla m10 block för att använda dom i formel bilarna) då borde alla spänningar osv släppt.
-sista utvägen skulle jag delfylla blocket, många som kör så utan några som helst problem, men man kanske flyttar svagheten uppåt ist då? :roll:

jag tror mer på ett begagnat block som gått 20k från 80talet än ett nytt block från 2000 talet, kan tänka mig att man snikar mer med materialet nu förtiden...

EDIT: vad har du gjort med näven, kört omkull med skotran?

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Bäckis wrote:
Magnaten wrote:se det positiva iaf.. bara åka tebaka till bmw å få ett nytt på garantin :D


Hade jag köpt det i Sverige och inte fräst spår för pyramidringarna så hade jag fan försökt :)

Ses på lördag dåre.


gör en fuling :wink:

plana av blocket tills pyramid ringarna inte finns.

köpa m3jonas kvitto

lämmna i retur. :?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

robbz wrote:EDIT: vad har du gjort med näven, kört omkull med skotran?

/mvh


Spretade väl lite för mycket när han drack te och det fastnade i bordsduken... :lol:
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

robbz wrote:bra bajsigt!

skulle jag vara i dina träskor skulle jag göra följande..
-behålla bilen eftersom den är rå-brutal och baxa ner en bmw sexa ist.
-eller om nu blocket är spräckt och du envisas med att åka 4:a, ge fan i att sänka vridkurvan och skaffa ett begagnat s14 block, alt m10 block som gått långt istället, (lite som bmw gjorde på 80-talet när man samlade in gamla m10 block för att använda dom i formel bilarna) då borde alla spänningar osv släppt.
-sista utvägen skulle jag delfylla blocket, många som kör så utan några som helst problem, men man kanske flyttar svagheten uppåt ist då? :roll:

jag tror mer på ett begagnat block som gått 20k från 80talet än ett nytt block från 2000 talet, kan tänka mig att man snikar mer med materialet nu förtiden...

EDIT: vad har du gjort med näven, kört omkull med skotran?

/mvh



De gamla är mkt sämre och klenare uppbyggda. Även materialet är "uppgraderat" enligt BMW.

HAr har redan mördat två gamla block. Vet ju inte ens om det är blocket än,så vi lugnar oss lite tills den är isär :)

Lillfingret gick av i pulkabacken :(
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

Bäckis wrote:Lillfingret gick av i pulkabacken :(

tror du får lägga ner båda hoj å pulka åkandet snart för firmans bästa 8)
krya på dej
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

FoX wrote:
Bäckis wrote:
Magnaten wrote:se det positiva iaf.. bara åka tebaka till bmw å få ett nytt på garantin :D


Hade jag köpt det i Sverige och inte fräst spår för pyramidringarna så hade jag fan försökt :)

Ses på lördag dåre.


gör en fuling :wink:

plana av blocket tills pyramid ringarna inte finns.

köpa m3jonas kvitto

lämmna i retur. :?


Inte helt dum ide!
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Sista tipset skulle väl vara att radera vad som skrivits här så ingen smart nisse informerar bmw om det :oops:
/Henrik
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har inga planer på något bedrägeri så...

Maskinen ur och delvis isär, tack Robin Märklin för hjälpen.

Det som orsakat avsaknad av oljetryck och missljud var tydligt. Jag har slipat av pinnbultarna och muttrarna för att få plats under oljepumpen när man kör gördel, och en hade gängan gett sig på så det har rört sig och knäckt oljepumpen. Hade dragit det två ggr tidigare och skaftet klickade fint även denna gång, men det var väl för klent.

Lagren ser felfria ut så det har klarat sig bra, inga bekymmer där.

Ska lyfta toppen imorgon och då lär jag få se vad som orsakat att den blandat vatten i oljan. Packning eller spricka i cylinder, who knows :)

Oavsett vilket så behöver jag inget nytt block och ingen ny vev, och det är good news då det alltså inte blir svindyrt. Oljepump, lager och lite småplock, men inga stora kostnader vad jag kan se ännu.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Härligt, bara kika på din trasiga packning nu så är allt frid och fröjd sedan ;)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Nobbe

Post by Nobbe »

Hmmm. går det inte att jacka ur pumpen ist för att slipa ner muttrarna, har för mig de funkar på M30, men kan va ute och cykla som vanligt oxå.

Skönt att skiten va i hyffsat skick hur som.
Locked