PPF M3 Turbo "real street". 10.18/233.6km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Locked
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

JohanH wrote:Usch o fy vad tråkigt att läsa detta :cry:

Kanske läge att lägga sig på en "lagom" hög nivå istället för att maxa?

mvh johan


Det höll ju med originalblock hyffsat förra året så man tycker ju att det borde lirat nu. Sedan höjs nog "lagom" nivån med åren :D

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nja, hur kul är det. Får väl ta bort lite vrid kanske, men toppeffekten dödar nog inte.

Får väl bygga ihop den, sälja och byta till en sexa. Vill gärna kunna åka 240 i slutfart med olättad bil, och går inte det med den här motor så får jag väl sikta på något annat.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Vilken sexa känns mest aktuellt isåfall?

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ärligt talat så är ingen sexa aktuell. M3=S14, tyvärr. :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Cruelty
Posts: 809
Joined: 21 Oct 2006, 19:11
Location: Orsa
Contact:

..

Post by Cruelty »

lider med dig bäckis! hoppas du orkar ta tag i bilen och få ordning på den igen till sommar;)
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jadå, ingen fara.

Kan ju inte skruva nu bara, det är en hand för lite. Vi vet inte vad som är trasigt än, så jag håller tummarna för att det går att lösa. Cylindrarna går att fodra om om det skulle vara det, men jag tror inte det är något fel där för det verkar inte rinna in vatten.

Vi vet väl mer snart när den är kluven.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Finns det något tänkbart och logiskt som skulle innefatta att det inte är något stort fel?

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Läckande toppackning OCH att drevet till oljepumpen lossant samtidigt :) Inte sååå stor risk men man vet ju aldrig.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Visst kör du pyramid o arp?

Vad drar ni för moment?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

105Nm.

Där ligger inte problemet. Har gjort lika alla ggr och det har varit bomtätt varje gång.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
marcus
Posts: 73
Joined: 17 Apr 2006, 15:24
Location: Piteå

Post by marcus »

Med risk för att låta tjatig tycker jag att valet är självklart... M10-bottendel och massivt med varv.... Låter gött vid 9700 och 2bar (iaf tills kolvbulten gav upp på ettan, då lät det mest dyrt=)....)

Jag tror att det finns en anledning till att de riktigt snabba S14 i finland åker M10-block....

Snälla bäckis, ingen sexa i din fina bil!
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jag vet inte vad jag ska skriva för att beskriva hur jag lider med dig! :cry: Själv hade jag förmodligen fått magsår när oljetrycket sa upp sig vid bänkningen.
Med tanke på pengarna som ligger i den motorn vid det här laget.. :( Usch!
Vi kan ju alltid hoppas att det är någonting som går att åtgärda, men det verkar långsökt tyvärr..

Om det har spruckit i loppen, så kanske lösningen är att betongfylla skiten.
Om det spruckit nere vid ramarna, hur ser det ut med genomgående pinskruv? Dra ihop topp och ramarna i ett!

Jag förstår att M10 inte käns speciellt lockande. Vad blir det, 2,0 liter? :? Det skulle inte bli någon vrid-bomb direkt :evil:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Bäckis wrote:105Nm.

Där ligger inte problemet. Har gjort lika alla ggr och det har varit bomtätt varje gång.


Nää d gör d säkert inte...som referens bara drar Jocke 70nm med pyramider..aldrig ett ras eller läckage
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ja, men han har väl Raceware bult? De ska inte dras mer.

ARP har specat 120 eller om det var 140Nm. Drar 100Nm för att skona blocket då det inte behövs mer, det är testat och fungerar utmärkt på de 15-20st S14/S38 maskiner vi byggt senaste två åren.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

marcus wrote:Med risk för att låta tjatig tycker jag att valet är självklart... M10-bottendel och massivt med varv.... Låter gött vid 9700 och 2bar (iaf tills kolvbulten gav upp på ettan, då lät det mest dyrt=)....)

Jag tror att det finns en anledning till att de riktigt snabba S14 i finland åker M10-block....

Snälla bäckis, ingen sexa i din fina bil!


Ho ho, kan tro att det lär dyrt :)

Blir ingen sexa, oroa dig inte. Mindre vrid och lite mer varv så blir det nog bra. Runt 1000Nm i maskinen kanske man kan få ur men vad ska man ha det till när chassiet inte får fäste ens på kilstrad bana.

Hoppas få dissikera maskinen imorgon eller nåt, sen vet vi hur tomt det blir i plånboken....
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Bäckis wrote:Ja, men han har väl Raceware bult? De ska inte dras mer.

ARP har specat 120 eller om det var 140Nm. Drar 100Nm för att skona blocket då det inte behövs mer, det är testat och fungerar utmärkt på de 15-20st S14/S38 maskiner vi byggt senaste två åren.



Japp Raceware..d stämmer

Jocke har iofs ett DTM block....kostar 40lax..bara rent block
Grefven

Post by Grefven »

marcus wrote:Jag tror att det finns en anledning till att de riktigt snabba S14 i finland åker M10-block....



de åker antagligen betongfyllt oxå då det är rena strippbilar? eller jag har fel?
Locked