Flöde m20 topp

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
kartungen
Posts: 142
Joined: 13 Oct 2007, 13:53
Location: Umeå

Post by kartungen »

Ser bra ut pro_mille. Ja jb welden funkar ju bara till bensin, synd med tanke på priset :( Ska ta och plasta min topp till nästa år och göra lite flödestest så man får se vad man kan få ut av m20 topparna. Skulle var kul att se hur arg m20in skulle bli med 200cfm+ i flöde :twisted:
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
NLR
Posts: 37
Joined: 07 Sep 2006, 21:31
Location: Göteborg
Contact:

Post by NLR »

Toppen Jag gjorde till Limmet´s M20 plastade jag upp i golvet.
Den flödade ca 220cfm @ 28" vatten (har jag för mig) på insug
med mycket plast (modellera i bänken) med +1mm ventil.
Ska kolla om jag hittar papprena (många högar och leta i...)
kanske har nåra bilder också.
/Christer
User avatar
kartungen
Posts: 142
Joined: 13 Oct 2007, 13:53
Location: Umeå

Post by kartungen »

NLR wrote:Toppen Jag gjorde till Limmet´s M20 plastade jag upp i golvet.
Den flödade ca 220cfm @ 28" vatten (har jag för mig) på insug
med mycket plast (modellera i bänken) med +1mm ventil.
Ska kolla om jag hittar papprena (många högar och leta i...)
kanske har nåra bilder också.
/Christer


Skulle vara högintressant att se! Vad var för arior min/max på den insugskanalen? Tänkte iom att org. kanalen är lite för stor skulle det vara intressant att veta vad den toppen hade.
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Christer, jag hittade dom här bilderna på zatzy på Limmets tråd.

Image

Image

Image

Image
NLR
Posts: 37
Joined: 07 Sep 2006, 21:31
Location: Göteborg
Contact:

Post by NLR »

Hittade papprena.
In Ut
MM CFM CFM
3 69,7 53,1
6 130,6 103
9 175,7 132,7
12 208,6 159
15 220,5 170,1

Det var med D-portad insug i modellera. Jag testade även att plasta lite i
taket för att räta ut långa radien men då tappa den utom på höga lyft
då flöda den som mest 227,5cfm.
På bilderna så var det ingen plast i kanalerna, sätena sjönk ganska
omgående i den toppen så den åkte av för rep och då plastade jag i
insugarna. M20 är rolig och ganska snabbportad synd bara att dom går
sönder, det är inte roligt att lägga ner massa jobb och sen spricker dom.
Limmet´s topp var ett snabbjobb så jag la inte ner nån extra energi och
räkna på areor, bara slipa ur den snabbt.
Ett par bilder jag hitta.


Image
Image

/Christer
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

NLR: ok du har portat sveriges/värdens vassaste m20 och det var ett "snabbjobb" tänk om du fick göra ett "långjobb",, kåll på kanalerna va det..
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Oftast är det inte toppflödet som tar slut utan man bottnar turbon. Kör stor turbo och ladda lite mer med en mild topp. Då håller M20 ihop lite bättre :wink:
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Hmm undrar vad mycket effekt en topp med det flödet, stygga kammar och 3,2liter kunde klämma ur sig :)

Sugmotor då 8)
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
norrback
Posts: 28
Joined: 05 May 2007, 18:21
Location: Jeppo / Finland
Contact:

Post by norrback »

Anders Elenius wrote:Bäckis: minns du ungefär hur "bra" du portade min topp? Var väl kanske 2år sen eller nåt liknande...
Var en m20b25 pirat topp av märket KS...

Skall kanske flöda den i en "riktitg" flödes bänk innan jag monterar motorn i nya bilen. Blir intressant att se hur den flödar...

Är pirat topparna flödes mässigt mycket sämre än bmw originala?


Dom är sämre.

Portade en pirattopp för ett tag sen, den flödade "snabb" portad in ca 170cfm. Ungefär som en orginal BMW topp.

Men somsagt, kanalarean är för stor som vanligt. Finns inte många toppar som har tillräckligt liten area från början. M motorerna är mycket nära. Men om man talar mera standard motorer så skall allt plastas om man vill ha riktigt bra resultat.

Kom hit med toppen så plastar vi lite så du får bättre gashastighet från början av registret.


/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260
norrback
Posts: 28
Joined: 05 May 2007, 18:21
Location: Jeppo / Finland
Contact:

Post by norrback »

Rsjerry wrote:Hmm undrar vad mycket effekt en topp med det flödet, stygga kammar och 3,2liter kunde klämma ur sig :)

Sugmotor då 8)


Flödet på 220cfm på en 6:a räcker till 370hk. Så flödet är inte problemet!! Problemet är att få en kam med tillräckligt tid-area så man får motorn att varva med hög fyllnadsgrad. Samt är kanalen för stor, kanalarean för 320hk på en 6:a skall vara på minsta stället i kanalen ca 850mm2. Motsvarar ett runt hål på 33mm.

Om du får en M20 topp att fungera i praktiken med 15mm lyft och 280 duration vid 0,05" så skall 320hk inte vara omöjligt, MEN du måste ha ordentligt med lyft och varva mot 9000 för att komma upp i ordentliga kolvmedelhastigheter, max effekten på lite över 8000 rpm. Durationen är inte nåt man vill ha mera än nödvändigt, den höjer inte tid-arean mycket, den äter upp arean i överlapp.

/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260
Anders Elenius
Posts: 212
Joined: 21 Nov 2005, 07:52
Location: Finland

Post by Anders Elenius »

norrback wrote:
Anders Elenius wrote:Bäckis: minns du ungefär hur "bra" du portade min topp? Var väl kanske 2år sen eller nåt liknande...
Var en m20b25 pirat topp av märket KS...

Skall kanske flöda den i en "riktitg" flödes bänk innan jag monterar motorn i nya bilen. Blir intressant att se hur den flödar...

Är pirat topparna flödes mässigt mycket sämre än bmw originala?


Dom är sämre.

Portade en pirattopp för ett tag sen, den flödade "snabb" portad in ca 170cfm. Ungefär som en orginal BMW topp.

Men somsagt, kanalarean är för stor som vanligt. Finns inte många toppar som har tillräckligt liten area från början. M motorerna är mycket nära. Men om man talar mera standard motorer så skall allt plastas om man vill ha riktigt bra resultat.

Kom hit med toppen så plastar vi lite så du får bättre gashastighet från början av registret.


/Andre'


Jo, det skulle vara intressant att plasta/fixa i ordning min topp.
Med en lämplig kamaxel och en anorrback portad topp och flugturbon min skulle det bli en riktit trevlig maskin tror ja...:)

Börjar ha i ordning karossen nu för lack, får se hur jag gör med motorn om jag öppnar den eller inte...
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

ot: va flödar en s50b32 topp orginal?
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

vad är det som gör att pirat KS topparna flödar sämre än bmw original?

lite OT:
vissa påstår att man inte behöver svetsa KS topparna för att dom håller för överladdning p.g.a. sin speciella gjutning/gjutämne. sant/falskt?

KS tillverkar sämre flödande toppar, men mer hållbara?
The Lower Class
Nobbe

Post by Nobbe »

Hur mkt energi lägger ni portare ner på hur gasflödet beter sig när den väl kommit förbi insugsventilen?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

RoDe wrote:vad är det som gör att pirat KS topparna flödar sämre än bmw original?

lite OT:
vissa påstår att man inte behöver svetsa KS topparna för att dom håller för överladdning p.g.a. sin speciella gjutning/gjutämne. sant/falskt?

KS tillverkar sämre flödande toppar, men mer hållbara?
Ser Ks topparnas vattenkanaler likadana ut runt förbränningsrummen som BMWs lär dom behöva svetsas också :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
norrback
Posts: 28
Joined: 05 May 2007, 18:21
Location: Jeppo / Finland
Contact:

Post by norrback »

Nobbe wrote:Hur mkt energi lägger ni portare ner på hur gasflödet beter sig när den väl kommit förbi insugsventilen?


så mycket tid så det blir bra, beror ju helt på förbränningsrummet, vissa toppar kan man inte göra så mycket åt, andra kan förbättras mycket mera.


/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260
Nobbe

Post by Nobbe »

Följdfråga: Hur kontrollerar ni att gas fördelningen blir bra då? Optiskt med rök eller hur gör man?

Rätt intressant ämne det här.
Post Reply