Flöde m20 topp
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ser bra ut pro_mille. Ja jb welden funkar ju bara till bensin, synd med tanke på priset Ska ta och plasta min topp till nästa år och göra lite flödestest så man får se vad man kan få ut av m20 topparna. Skulle var kul att se hur arg m20in skulle bli med 200cfm+ i flöde
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
Bmw 325 m50 -87
NLR wrote:Toppen Jag gjorde till Limmet´s M20 plastade jag upp i golvet.
Den flödade ca 220cfm @ 28" vatten (har jag för mig) på insug
med mycket plast (modellera i bänken) med +1mm ventil.
Ska kolla om jag hittar papprena (många högar och leta i...)
kanske har nåra bilder också.
/Christer
Skulle vara högintressant att se! Vad var för arior min/max på den insugskanalen? Tänkte iom att org. kanalen är lite för stor skulle det vara intressant att veta vad den toppen hade.
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
Bmw 325 m50 -87
Hittade papprena.
In Ut
MM CFM CFM
3 69,7 53,1
6 130,6 103
9 175,7 132,7
12 208,6 159
15 220,5 170,1
Det var med D-portad insug i modellera. Jag testade även att plasta lite i
taket för att räta ut långa radien men då tappa den utom på höga lyft
då flöda den som mest 227,5cfm.
På bilderna så var det ingen plast i kanalerna, sätena sjönk ganska
omgående i den toppen så den åkte av för rep och då plastade jag i
insugarna. M20 är rolig och ganska snabbportad synd bara att dom går
sönder, det är inte roligt att lägga ner massa jobb och sen spricker dom.
Limmet´s topp var ett snabbjobb så jag la inte ner nån extra energi och
räkna på areor, bara slipa ur den snabbt.
Ett par bilder jag hitta.
/Christer
In Ut
MM CFM CFM
3 69,7 53,1
6 130,6 103
9 175,7 132,7
12 208,6 159
15 220,5 170,1
Det var med D-portad insug i modellera. Jag testade även att plasta lite i
taket för att räta ut långa radien men då tappa den utom på höga lyft
då flöda den som mest 227,5cfm.
På bilderna så var det ingen plast i kanalerna, sätena sjönk ganska
omgående i den toppen så den åkte av för rep och då plastade jag i
insugarna. M20 är rolig och ganska snabbportad synd bara att dom går
sönder, det är inte roligt att lägga ner massa jobb och sen spricker dom.
Limmet´s topp var ett snabbjobb så jag la inte ner nån extra energi och
räkna på areor, bara slipa ur den snabbt.
Ett par bilder jag hitta.
/Christer
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Hmm undrar vad mycket effekt en topp med det flödet, stygga kammar och 3,2liter kunde klämma ur sig
Sugmotor då
Sugmotor då
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Anders Elenius wrote:Bäckis: minns du ungefär hur "bra" du portade min topp? Var väl kanske 2år sen eller nåt liknande...
Var en m20b25 pirat topp av märket KS...
Skall kanske flöda den i en "riktitg" flödes bänk innan jag monterar motorn i nya bilen. Blir intressant att se hur den flödar...
Är pirat topparna flödes mässigt mycket sämre än bmw originala?
Dom är sämre.
Portade en pirattopp för ett tag sen, den flödade "snabb" portad in ca 170cfm. Ungefär som en orginal BMW topp.
Men somsagt, kanalarean är för stor som vanligt. Finns inte många toppar som har tillräckligt liten area från början. M motorerna är mycket nära. Men om man talar mera standard motorer så skall allt plastas om man vill ha riktigt bra resultat.
Kom hit med toppen så plastar vi lite så du får bättre gashastighet från början av registret.
/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260
Rsjerry wrote:Hmm undrar vad mycket effekt en topp med det flödet, stygga kammar och 3,2liter kunde klämma ur sig
Sugmotor då
Flödet på 220cfm på en 6:a räcker till 370hk. Så flödet är inte problemet!! Problemet är att få en kam med tillräckligt tid-area så man får motorn att varva med hög fyllnadsgrad. Samt är kanalen för stor, kanalarean för 320hk på en 6:a skall vara på minsta stället i kanalen ca 850mm2. Motsvarar ett runt hål på 33mm.
Om du får en M20 topp att fungera i praktiken med 15mm lyft och 280 duration vid 0,05" så skall 320hk inte vara omöjligt, MEN du måste ha ordentligt med lyft och varva mot 9000 för att komma upp i ordentliga kolvmedelhastigheter, max effekten på lite över 8000 rpm. Durationen är inte nåt man vill ha mera än nödvändigt, den höjer inte tid-arean mycket, den äter upp arean i överlapp.
/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Nov 2005, 07:52
- Location: Finland
norrback wrote:Anders Elenius wrote:Bäckis: minns du ungefär hur "bra" du portade min topp? Var väl kanske 2år sen eller nåt liknande...
Var en m20b25 pirat topp av märket KS...
Skall kanske flöda den i en "riktitg" flödes bänk innan jag monterar motorn i nya bilen. Blir intressant att se hur den flödar...
Är pirat topparna flödes mässigt mycket sämre än bmw originala?
Dom är sämre.
Portade en pirattopp för ett tag sen, den flödade "snabb" portad in ca 170cfm. Ungefär som en orginal BMW topp.
Men somsagt, kanalarean är för stor som vanligt. Finns inte många toppar som har tillräckligt liten area från början. M motorerna är mycket nära. Men om man talar mera standard motorer så skall allt plastas om man vill ha riktigt bra resultat.
Kom hit med toppen så plastar vi lite så du får bättre gashastighet från början av registret.
/Andre'
Jo, det skulle vara intressant att plasta/fixa i ordning min topp.
Med en lämplig kamaxel och en anorrback portad topp och flugturbon min skulle det bli en riktit trevlig maskin tror ja...
Börjar ha i ordning karossen nu för lack, får se hur jag gör med motorn om jag öppnar den eller inte...
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Ser Ks topparnas vattenkanaler likadana ut runt förbränningsrummen som BMWs lär dom behöva svetsas ocksåRoDe wrote:vad är det som gör att pirat KS topparna flödar sämre än bmw original?
lite OT:
vissa påstår att man inte behöver svetsa KS topparna för att dom håller för överladdning p.g.a. sin speciella gjutning/gjutämne. sant/falskt?
KS tillverkar sämre flödande toppar, men mer hållbara?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nobbe wrote:Hur mkt energi lägger ni portare ner på hur gasflödet beter sig när den väl kommit förbi insugsventilen?
så mycket tid så det blir bra, beror ju helt på förbränningsrummet, vissa toppar kan man inte göra så mycket åt, andra kan förbättras mycket mera.
/Andre'
www.anorrback.fi / 0405900260