robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Den är garanterat inte för motor och jag tror inte att cellpaketet är tänkt för det höga trycket utan snarare för en automatlådas.

Sorry Robbz, men nu TROR jag att du gjort bort dig :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

hehe gjort bort mig? får kolla vad den pallar för tryck, och pallar den inte tillräckligt så struntar man ju helt enkelt att köra kylning för oljan och använder den enbart för kylning av vattnet!

-då den kostade 1200:- sprittny så fanns det inte mycket att fundera på :wink:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Nobbe

Post by Nobbe »

Skulle man köra torrsup så skulle man ju kunna sugen genom kylaren, då blire ju inte så mkt tryck direkt.

Fast dom kanske inte pallar det ens?

Meeen, sen beror de ju lite på vilket tryck man kör på oxå, behöver ju inte va så högt. Lär ju va en del tryck i en automatlåda oxå?
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

mjo precis ...
-tänkte samma sak, varför ska inte detta element tåla ett tryck på max 5bar? tycker det verkar väldigt skummt om den inte skulle göra det!
-men vi får se, drog iväg ett mail till terry i usa tidigare, får se när han svarar på det!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Nobbe wrote:Skulle man köra torrsup så skulle man ju kunna sugen genom kylaren, då blire ju inte så mkt tryck direkt.

Fast dom kanske inte pallar det ens?

Meeen, sen beror de ju lite på vilket tryck man kör på oxå, behöver ju inte va så högt. Lär ju va en del tryck i en automatlåda oxå?


Jobbar med att provköra växellådor dagligen dock till lastbilar men dem har ett oljetryck på runt 1bar max 2bar...
Nobbe

Post by Nobbe »

shomakie wrote:Jobbar med att provköra växellådor dagligen dock till lastbilar men dem har ett oljetryck på runt 1bar max 2bar...


...och mer än så behöver man väll inte ha i en motor.
sofie
Posts: 226
Joined: 09 Mar 2007, 17:35

Post by sofie »

volvo 850 t5 har oljekyl inbyggd i vanliga kylaren mvh Erik
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Nobbe wrote:
shomakie wrote:Jobbar med att provköra växellådor dagligen dock till lastbilar men dem har ett oljetryck på runt 1bar max 2bar...


...och mer än så behöver man väll inte ha i en motor.
Men en kall maskin har garanterat mer än 1kg oljetryck...

Dock kan man tycka att dessa kylare bör klara endel stryk!
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Frågan är ju om den är effektiv nog för att ens vara till någon hjälp :)

Pröva och se efter du fått svar från Terry. Funkar det så är det ju en kanon lösning helt klart!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det blir jäkligt tjusigt hela bygget MEN måste komma med en dum fråga... Har du inte tänkt att kunna åka en del på strippen med bilen? Bromsrör i koppar är inte godkänt när det ska åkas på strippen, ska vara stålrör eller slang.

MVH Jonas
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

ska denna besiktigas? brukar inte vara poppis med bromsvätskebehållare i kupen eller är det gamla regler som inte gäller längre.

f.ö så faller jag in i ledet som e makalöst mållösa över detta coola bygge
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

tjena, har tänkt fortsätta att köra en del på strippen, dock mest bana och bus!
jag valde kopparrören för att dom är så enkla att jobba med, vet många som åker med kopparrör och dom har aldrig haft problem vid besiktning för strippen... :? ?
Magnaten: tack, vad gäller vätskans behållare så hade jag ingen tanke på det faktist? men jag kommer att försöka få igenom den som ombyggt fordon nästa sommar (2010) och det kanske är andra regler för dom bilarna? men som sagt det är inga jätte modifieringar som krävs för att sätta behållarna i motorrummet, bara en längre slang :) ...

peppe: håller med, skulle den hålla för motorns tydligen "enorma" oljetryck, så har man en grymm funktion dvs motorns olja värms upp ganska lika fort som motorns kylvatten vilket är jätte bra!
-sen kompenserar dom varann, motoroljan blir aldrig varmare än motorns arbetstemp vilket är bra det med, finns ju en anledning att dom satt just på t5:orna kanske, och det verkar ju funka bra...

men som sagt får se vad dom säger från jänkeland!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Magnaten wrote:ska denna besiktigas? brukar inte vara poppis med bromsvätskebehållare i kupen eller är det gamla regler som inte gäller längre.

f.ö så faller jag in i ledet som e makalöst mållösa över detta coola bygge


btw magnaten, är det bäckis du har som avator? då måste du fan maila den bilden till mig så jag kan lägga den på skrivbordet :lol:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

En frisk maskin har ju iaf 6-7 bar med kall olja. Varm maskin som är frisk har 1-2 bar på tomgång och 5-6 varm. Kör man torrsump kör man ännu högre tryck.

Jag vet inte om det fungerar, men är cellerna avsedda för ca 1 bars tryck skulle jag bli förvånad om det håller med sju ggr så mkt.

Avvänta svar och meddela vad han säger, eller ut med regulator och provtryck :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

robbz wrote:tjena, har tänkt fortsätta att köra en del på strippen, dock mest bana och bus!
jag valde kopparrören för att dom är så enkla att jobba med, vet många som åker med kopparrör och dom har aldrig haft problem vid besiktning för strippen... :? ?


Det är mycket som det inte sägs nånting om men som egentligen inte är enligt reglementet. Många tänker inte ens på denna punkt när det besiktigas.
Menade inget illa med det jag skrev, var bara en tanke då du gjorde allting annat så seriöst och om du har tänkt att vagnboksbesiktiga och åka under 10,0 så kan det kollas lite mer noggrannt.

MVH Jonas
Nobbe

Post by Nobbe »

Bäckis wrote:En frisk maskin har ju iaf 6-7 bar med kall olja. Varm maskin som är frisk har 1-2 bar på tomgång och 5-6 varm. Kör man torrsump kör man ännu högre tryck.

Jag vet inte om det fungerar, men är cellerna avsedda för ca 1 bars tryck skulle jag bli förvånad om det håller med sju ggr så mkt.

Avvänta svar och meddela vad han säger, eller ut med regulator och provtryck :)


Söp till igår så tänkte inte på kall maskin.

Dock måste fan du oxå gjórt det? Eftersom jag skrev att man kunde SUGA genom kylaren om man körde torrsump ;)

Fö, tror jag inte heller på att aluminiumrör pallar 6-7bar, tnaken gjorde en kullerbytta och glömde kall och varm olja. :?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Med torrsump så funkar det ju att använda ett sugsteg att suga genom den, men då kyler den ju inte all olja utan bara den som just det sugsteget suger.

Det kanske funkar med den där, bara att testa eller provtrycka.

Ett alurör klarar med lätthet det trycket. Har en tryckjigg som vi testat dumpar i och den har vi tryckt hårdadre än så av misstag i.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply