Sugtrimma m20b20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

///Markus
Posts: 15
Joined: 09 Jan 2009, 17:22

Sugtrimma m20b20

Post by ///Markus »

Hej
Jag skulle vilja veta om m20b20 maskinen är en bra motor te sugtrimma.
Hur mycket effekt kan man få ur den på ett ungefar och vad krävs för modifikationer för att komma upp i just de hästarna? Jag är inte så skillad på fyrtaktare ännu så nån turbo blir det inte i första taget.

MVH//
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Ingen mening. Byt till m20b25 istället mycket enklare och billigare.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bödvar
Posts: 646
Joined: 16 Feb 2008, 19:47
Location: Västervik

Post by Bödvar »

Man behöver inte vara särskilt intelligent för att bygga snik-turbo :)

Satsa på det ist..
320t
Posts: 24
Joined: 06 Jun 2007, 20:55

Post by 320t »

Som Markus sa.
Skaffa en m20b25 istället.

och skicka i en vassare kam, ngt chip, luftfilter, porta toppen och ett mysigt avgas, då bör du nog få fart på den...
BMW 320 Touring Turbo -89
AllarN
Posts: 430
Joined: 30 Jan 2007, 18:13

Post by AllarN »

Börja med att köpa en M20b25 och läs runt lite på detta forum så ska du se att du blir sugen på att turbokonvertera den sen :)
///Markus
Posts: 15
Joined: 09 Jan 2009, 17:22

Post by ///Markus »

Hehe anledningen till att jag frågar om just sugtimm är att jag tycker det är lite fränare med sugis 8) Dock så vet jag att det är billigare att trimma med snik turbo konvertering. Sen så tänkte jag att tvåliters motorn skulle va "lagom kraftig" för mig när jag blir 18 i oktober och snön ligger framme :roll: Dock så tror jag att de funderingarna inte kommer hålla länge till och att en m50 maskin införskaffas undersommaren :D
Hur passar en m50 maskin på e34 årsmodell 89? Är det bara och sätta dit den nya eller måste jag köpa ny drivlina på samma gång?

MVH//
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

kolla in sidan på http://www.topplocksverkstan.se/ där finns mycket information för att få en väldigt vass topp och avstämmelser för bra insug och grenrör, etc.
Tycker själv att det är fränt med mer udda saker än något man "plockat ur katalogen".

Men antingen tar du tid och gör något på egen hand, eller skickar iväg toppen för bearbetning eller tar en starkare motor och lägger ner i motorutrymmet.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
///Markus
Posts: 15
Joined: 09 Jan 2009, 17:22

Post by ///Markus »

Idag var jag och kollade på en e34 m20b20 besiktad med turbo. Turbon är sliten om int nästan helt slut. Dock så tycker jag att ägaren ändå var lite för negativt inställd till att jag skulle få provköra den. Efter lite tvekande så startade han den iaf. Den gick lite ojämnt på tomgång, är det turbon som spelar in på det och vad är det som händer när turbon går slut, tar maskin skada av det?

MVH//
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Regnummer på den E34:an? Lär ju knappast vara besiktigad med turbo?

Låter som en skit bil imo.
///Markus
Posts: 15
Joined: 09 Jan 2009, 17:22

Post by ///Markus »

Jo den är reggad med turbon, på åland får man ju göra det :lol: Alternativet är att jag köper bort den för en billig peng och slänger motorn åt F. Men hur "farligt" är det om man provkör den och sen så skulle turbon rasa just då, tar maskinen väldigt mycket skada av det eller?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Åland, varför köpte dom inte SBP så att Sverige också kunde bli bra? =)
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Åland är bäst sirru peppe Här kör vi alla laglit med turbo i våra bilar ;) ni får flytta hit helt enkelt ;)
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

BMW325M wrote:Åland är bäst sirru peppe Här kör vi alla laglit med turbo i våra bilar ;) ni får flytta hit helt enkelt ;)


Det är nästan så att man är sugen på det faktiskt...
Men hur funkar det? Gör man en regbesiktning bara? Vad är effektgränsen? Räcker det med ett bromspapper för att intyga effekten?

Nu vart det många frågor :D
///Markus
Posts: 15
Joined: 09 Jan 2009, 17:22

Post by ///Markus »

OT: Vad jag har förstått så är det "bara" att skruva ner laddtrycket till 0.2 bar och besikta med det.

ONT: ingen som kan svara på om motorn tar mycket skada om turbon rasar?
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

När turbon är slut så läcker den mycket olja in i både turbinhus och kompressorhus. Blårycker och det finns inge laddtryck.

Värsta som skull kunna hända vore ifall det var så att kompressorimpellern skulle smälla mot kompressorhuset så metallbitar ifrån bladen skulle sugas in i motorn, men det är nog lika stor chans som att vinna på lotto. Har bytt många turbos och ingen motor har tagit skada av det, förutom att det blir jävligt kladdigt!
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
///Markus
Posts: 15
Joined: 09 Jan 2009, 17:22

Post by ///Markus »

Låter nästan bra det :lol: För bilen jag kollade på blårykte inte överhuvudtaget. Tack för svar :D
norrback
Posts: 28
Joined: 05 May 2007, 18:21
Location: Jeppo / Finland
Contact:

Post by norrback »

Det viktigaste med sugtrimning är att du får rätt gashastighet på minsta stället i kanalen på maxeffekten, berätta mera om vad du tänkt i effektväg så skall jag räkna åt dej. 140m/s är att föredra för att få effektiv fyllning av cylindern även efter att kolven sväng vid BDC i insugstakten. Oftast har alla motorer för stora kanaler från fabrik, produktions ekonomisk grej :( , då är det epoxy som gäller.


/Andre'
Post Reply