Sugtrimma m20b20
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Sugtrimma m20b20
Hej
Jag skulle vilja veta om m20b20 maskinen är en bra motor te sugtrimma.
Hur mycket effekt kan man få ur den på ett ungefar och vad krävs för modifikationer för att komma upp i just de hästarna? Jag är inte så skillad på fyrtaktare ännu så nån turbo blir det inte i första taget.
MVH//
Jag skulle vilja veta om m20b20 maskinen är en bra motor te sugtrimma.
Hur mycket effekt kan man få ur den på ett ungefar och vad krävs för modifikationer för att komma upp i just de hästarna? Jag är inte så skillad på fyrtaktare ännu så nån turbo blir det inte i första taget.
MVH//
Ingen mening. Byt till m20b25 istället mycket enklare och billigare.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe anledningen till att jag frågar om just sugtimm är att jag tycker det är lite fränare med sugis Dock så vet jag att det är billigare att trimma med snik turbo konvertering. Sen så tänkte jag att tvåliters motorn skulle va "lagom kraftig" för mig när jag blir 18 i oktober och snön ligger framme Dock så tror jag att de funderingarna inte kommer hålla länge till och att en m50 maskin införskaffas undersommaren
Hur passar en m50 maskin på e34 årsmodell 89? Är det bara och sätta dit den nya eller måste jag köpa ny drivlina på samma gång?
MVH//
Hur passar en m50 maskin på e34 årsmodell 89? Är det bara och sätta dit den nya eller måste jag köpa ny drivlina på samma gång?
MVH//
kolla in sidan på http://www.topplocksverkstan.se/ där finns mycket information för att få en väldigt vass topp och avstämmelser för bra insug och grenrör, etc.
Tycker själv att det är fränt med mer udda saker än något man "plockat ur katalogen".
Men antingen tar du tid och gör något på egen hand, eller skickar iväg toppen för bearbetning eller tar en starkare motor och lägger ner i motorutrymmet.
Tycker själv att det är fränt med mer udda saker än något man "plockat ur katalogen".
Men antingen tar du tid och gör något på egen hand, eller skickar iväg toppen för bearbetning eller tar en starkare motor och lägger ner i motorutrymmet.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Idag var jag och kollade på en e34 m20b20 besiktad med turbo. Turbon är sliten om int nästan helt slut. Dock så tycker jag att ägaren ändå var lite för negativt inställd till att jag skulle få provköra den. Efter lite tvekande så startade han den iaf. Den gick lite ojämnt på tomgång, är det turbon som spelar in på det och vad är det som händer när turbon går slut, tar maskin skada av det?
MVH//
MVH//
BMW325M wrote:Åland är bäst sirru peppe Här kör vi alla laglit med turbo i våra bilar ni får flytta hit helt enkelt
Det är nästan så att man är sugen på det faktiskt...
Men hur funkar det? Gör man en regbesiktning bara? Vad är effektgränsen? Räcker det med ett bromspapper för att intyga effekten?
Nu vart det många frågor
När turbon är slut så läcker den mycket olja in i både turbinhus och kompressorhus. Blårycker och det finns inge laddtryck.
Värsta som skull kunna hända vore ifall det var så att kompressorimpellern skulle smälla mot kompressorhuset så metallbitar ifrån bladen skulle sugas in i motorn, men det är nog lika stor chans som att vinna på lotto. Har bytt många turbos och ingen motor har tagit skada av det, förutom att det blir jävligt kladdigt!
Värsta som skull kunna hända vore ifall det var så att kompressorimpellern skulle smälla mot kompressorhuset så metallbitar ifrån bladen skulle sugas in i motorn, men det är nog lika stor chans som att vinna på lotto. Har bytt många turbos och ingen motor har tagit skada av det, förutom att det blir jävligt kladdigt!
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Det viktigaste med sugtrimning är att du får rätt gashastighet på minsta stället i kanalen på maxeffekten, berätta mera om vad du tänkt i effektväg så skall jag räkna åt dej. 140m/s är att föredra för att få effektiv fyllning av cylindern även efter att kolven sväng vid BDC i insugstakten. Oftast har alla motorer för stora kanaler från fabrik, produktions ekonomisk grej , då är det epoxy som gäller.
/Andre'
/Andre'