veckans bult fråga

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

veckans bult fråga

Post by jorgen »

vad ska det vara för bult till drivaxlarna på m5e34?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Ändra rubriken till skruv innan Nobbe kommer o hänger dig :lol:
Nobbe

Post by Nobbe »

nu svarar ja inte på din fråga, men har hört en grej som lät intressant om det har med "bultar". många byter ofta till 12.9 ist, men fick det berättat för mig att det i många fall bara är sämre då dom går av lättare just när dom belastas i sidled än 10.9 ex. nån som är hemma på området som vet om det stämmer? låter ju faktiskt inte helt ologiskt. och isf måste ju rostbeständiga va ännu sämre?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Tror det sitter 12.9 till hardyn på E34 TDS tex, så helt kass lär det inte vara? För det sitter väl inte 12.9 på 325 E30 tex? Nu flexar iof hardyn så det kanske inte går att jämföra med drivaxlarna helt. =P
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
BaCCoN
Posts: 680
Joined: 08 Jan 2007, 17:47
Location: Kungsängen

Post by BaCCoN »

Nobbe wrote:nu svarar ja inte på din fråga, men har hört en grej som lät intressant om det har med "bultar". många byter ofta till 12.9 ist, men fick det berättat för mig att det i många fall bara är sämre då dom går av lättare just när dom belastas i sidled än 10.9 ex. nån som är hemma på området som vet om det stämmer? låter ju faktiskt inte helt ologiskt. och isf måste ju rostbeständiga va ännu sämre?


Har hört att 12.9 bult ska va sprödare än t.ex 10.9, att en 10.9 skruv ska va segare på nått sätt. Dock bara va jag har hört ingen fakta.
Linus Hedendahl
076 31 94 728

Bygger:

Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
User avatar
salis
Posts: 412
Joined: 08 May 2006, 21:05
Location: Stockholm

Post by salis »

BaCCoN wrote:
Nobbe wrote:nu svarar ja inte på din fråga, men har hört en grej som lät intressant om det har med "bultar". många byter ofta till 12.9 ist, men fick det berättat för mig att det i många fall bara är sämre då dom går av lättare just när dom belastas i sidled än 10.9 ex. nån som är hemma på området som vet om det stämmer? låter ju faktiskt inte helt ologiskt. och isf måste ju rostbeständiga va ännu sämre?


Har hört att 12.9 bult ska va sprödare än t.ex 10.9, att en 10.9 skruv ska va segare på nått sätt. Dock bara va jag har hört ingen fakta.


Stämmer nog bra det. Var i allafall det jag fick lära mig när man läste material och produktion.

Spröda material = hårda
Sega material = mjuka
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

om man tänker sig en fralla.. och en brödrost..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

r.ivars wrote:om man tänker sig en fralla.. och en brödrost..
Då skulle jag delat på frallan och rostat den :lol:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nobbe

Post by Nobbe »

Slog lite i guld-handboken från plugget (för hundra år sen) nu när jag kom hem från jobbet.

står i tabellen där att:
10.9 har en brottgräns på 1000 N/mm² och Förlängninsgräns på 900 N/mm²
12.9 har en brottgräns på 1200N/mm² och en Förlängningsgräns på 1080n/mm²

HRC värdet skiljer inte speciellt mkt, 32-39 för 10.9 och 39-44 på 12.9, så hårdare är dom ju, men frågan är om det blir så sprött av det? 44HRC upplever inte jag som speciellt hårt iaf.

Brottgränsen är ju ändå högre. trode faktiskt inte det skulle va så stor skillnad på den, däremot på förlägningsgränsen.

Kikade lite på rostfria skruvar med, 3 olika sorter listar dom.
500-800N/mm² i brottgräns och 210-600N/mm² i förlängningsgräns.

Den hållbaraste rostfria sorten har samma värden som en 8.8, och den sämsta som 5.4 (finns det ens?)
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

"förlägningsgränsen" är väl sträcknignsgränsen dvs hur hårt man kan dra en skruv innan den förlänger sig. 12.9 går ju dra hårdare och då klämmer den ihop drivaxeln och medbringaren hårdare (mer friktion) och förbandet blir starkare. Lossar man alla skruvar kommer både 10.9 och 12.9 gå av, dvs så alla sitter klappigt. Precis som med en fälg bör de ju vara friktionen som överför kraften. Skruvarna i sig ska inte överföra någon kraft. Dvs drar man med samma moment och håller sig under sträckgränsen så håller skruvarna lika bra eftersom skruvarna inte ska belastas på annat sätt än innåt.

En 12.9 håller ju givetvis bättre än 10.9 vid skjuvning.
Nobbe

Post by Nobbe »

Förlängnings/sträck-gränsen är väll när skruven går av pga stäckning?
Finns ett mått på hur mkt skruvarna förlänger sig som jag inte riktigt förstår, men är betecknat:

Förlängning A% mm min. 10.9 ligger på 9 och 12.9 på 8. så ja, 12.9 sträcker sig mindre.

Men samtidigt så har dom ju en lätt fjädrande effekt, dock är ju skillnaden minimal. Tycker oxå det lät sjukt på nått sätt när jag fick det sagt till mig, tur att man rett ut det lite nu iaf.
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Sträcker sig gör den väl i spannet med siffrorna, ex 900-1200N/mm2.

En "sträckbult" (i vardagstal) är ju en som man drar till strax över sträckningsgränsen.
Post Reply