Hur mycket lutar framhjulen inåt på en sänkt E30?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
säker på att det inte är vinkeln mellan lagerbanan och fjäderbenet (KPI) tror ja den vinkelt heter?
om du mäter nere vid själva lagerbanan till fjäderbenet, kommer utväxlingen dvs hjuletsstorlek visa en jävla skillnad mellan mitten av fälgen (lagerbanan) och uppe vid skärmen, även fast du bara har säg 0,25grader vid själva navet..
tyvärr tror ja ända sättet att få det helt rakt är att köpa nya grejer annars får man nog räkna med att det blir krokigt efter många hårda mil.. och det kommer ju alltid vara en naturlig brytpunkt just mellan fjäderbenet och lagerbanan.
om du mäter nere vid själva lagerbanan till fjäderbenet, kommer utväxlingen dvs hjuletsstorlek visa en jävla skillnad mellan mitten av fälgen (lagerbanan) och uppe vid skärmen, även fast du bara har säg 0,25grader vid själva navet..
tyvärr tror ja ända sättet att få det helt rakt är att köpa nya grejer annars får man nog räkna med att det blir krokigt efter många hårda mil.. och det kommer ju alltid vara en naturlig brytpunkt just mellan fjäderbenet och lagerbanan.
Björn Strömberg
Framvagnen har jag kryssmätt överallt där jag kan, och har inte funnit några fel. Tex måttet mellan fjädertornen stämmer helt 100% med en annan E30 som inte har olika hjulvinklar.
En skillnad på 0,5 grader mellan hjulaxel och fjäderben ger 5mm i skillnad mellan över och underdel av ett helt hjul på 600mm i höjd. Så 0,25 grader på navet är naturligtvis samma 0,25grader på hjulet vilket då ger ca 2,5mm skillnad på ett helt hjul.
För att visa lite mer hur jag mätte, saxar jag in från min projekttråd på rejsa.nu
En skillnad på 0,5 grader mellan hjulaxel och fjäderben ger 5mm i skillnad mellan över och underdel av ett helt hjul på 600mm i höjd. Så 0,25 grader på navet är naturligtvis samma 0,25grader på hjulet vilket då ger ca 2,5mm skillnad på ett helt hjul.
För att visa lite mer hur jag mätte, saxar jag in från min projekttråd på rejsa.nu
Nisse977 wrote:
Nu kommer nått som tyvärr inte är lika kul....
Nästa steg i kampen om att finna camberfelet i framvagnen, var att mäta upp ett gäng fjäderben
Jag började med mitt reserv-vänsterben
Det var 12 grader
För säkerhetsskull plockade jag bort dämparmuffen på benen som satt på bilen, för att också kunna mäta direkt på kolven
Fick låna ett par gamla ben av Pelko :wave: så man hade nått mer att jämföra med
Testet utfördes genom att flytta runt mitt nya hjullager med nav mellan de olika fjäderbenen, sen drog jag fast min bromsskiva (som är rak och ej sliten) i skruvstycket till en pelarborrmaskin som ligger i våg. Därefter kontrolleras skivan så den verkligen står i 90graders vinkel. Sen var det bara att mäta på en rengjord och slipad yta på benet, eller på kolvstången som jag även gjorde på mina primära fjäderben.
Resultatet var som följer:
12 grader Primärt vänsterben
12,5 grader Primärt högerben (Det skiljer alltså 0,5 grader max...?)
12 grader Reserv vänsterben
12 grader Pelkos vänsterben
11,5 grader Pelkos högerben (Det var dock extra svårt att mäta på detta demolerade ben , så det kanske inte stämmer exakt)
Resultatet av detta är jag fortfarande inte vet vad det är som framkallar olika cambervinklar på hjulen >:) Visst, det skiljer kanske 0,5 grader mellan höger och vänsterbenen, men det är lika med bara 5mm mer eller mindre lutning på ett helt hjul plus att det är vänsterhjulet som ser snett ut på bilen, inte höger...
Jag ska testa att sätta vänsterbenet på höger sida för att se om det blir lika snett där. Tack för idén Mattias B
Någon som har nån mer bra idé?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
kristov wrote:Har du kollat länkarmarna?
Att det inte skiljer nått i måtten på dom.
Jag har inte mätt upp det i någon fräs eller så, men de är helt nya och ser likadana ut om man lägger dem rygg mot rygg. Det var samma sak med de länkarmar jag hade tidigare.
Här är några bilder på bilen hur den såg ut innan jag lagade rosten 2007.
Framvagnsbalken är inte bytt här, men nya länkarmar är på plats.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Har inte läst igenom så noga, men det är inte ovala hål i fjäderbenstornet där du skruvar topplagringen ? Själv har jag flyttat hålet för pinnskruven i topplagringen (mätte absolut ingenting, fluktade endast med ögat), för att få så mycket camber som möjligt, och när jag hade bilen på framvagnsinställning så var värdena lite olika på var sida, men vem bryr sig om det, det är lyxproblem som du knappast kommer märka, en grad hit eller dit. bara det är schysst med camber så det går att styra bilen ordentligt så är allt bra.
Mvh
Mvh
Nobbe wrote:Berätta gärna lite mer utförligt hur du mätte när du kom fram till att det skiljde 2grader mellan hjulen.
Vid det tillfället ställde jag bilen på ett ställe där den stod i våg. Sen använde jag ett vattenpass och placerade det på hjulsidan, sen vinklade jag ut det i ovankant tills passet stod i 90 graders vinkel mot marken och mätte sedan måttet mellan hjul och pass. Fick 1cm på ena sidan och 3cm på andra sidan. Efter lite räknande kom jag fram till att 1 cm ganska nära motsvarar 1 grad på ett 600mm högt hjul.
Därav 1 grad på högersida och 3 på vänster.
Storås wrote:Har inte läst igenom så noga, men det är inte ovala hål i fjäderbenstornet där du skruvar topplagringen ? Själv har jag flyttat hålet för pinnskruven i topplagringen (mätte absolut ingenting, fluktade endast med ögat), för att få så mycket camber som möjligt, och när jag hade bilen på framvagnsinställning så var värdena lite olika på var sida, men vem bryr sig om det, det är lyxproblem som du knappast kommer märka, en grad hit eller dit. bara det är schysst med camber så det går att styra bilen ordentligt så är allt bra.
Mvh
Nej ovala hål är det inte på bilen
För att få 2 grader på ena sidan måste topplagringen monteras 20mm från sin ursprungliga infästningspunkt, vilket är totalt omöjligt att göra med omodifierade originaldelar.
På torsdag ska jag åka och kolla in en "rak" E30 som inte har någon motor för tillfället. Sen får vi se vad jag kommer fram till.
Tyvärr minns jag nu att ett mått inte stämmer om man kikar i motorrummet. Det är om man mäter från ett fjädertorn ned till andra sidans länkarmsinfästning i framvagnsbalken.. Det skiljer 10mm eller mer när jag mäter.... Ska kolla detta mått på den andra E30in på torsdag.
Stämmer måtten på hans bil får man väl lämna in bilen på riktning eller nått
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Känner igen problemet.. En bmw jag ägde tidigare o lämnade in för fyrhjulsinställning visade sig ha samma fel där ena hjulet stod precis 3grader innåt i hjulvinkeln, han som utförde denna påstod att han visste att det på någon bmw modell (minns ej vilken) gick o montera länkarmarna "fel" så att man fick just precis det problemet.
Går det på e30, finns det fler än en modell till dem? Kan själv inget om de bilarna.
Men hoppas du hittar felet, annars kanske 3 grader på andra sidan också inte skulle vara så dumt heller.. Hehe
Mvh
Cristofer
Går det på e30, finns det fler än en modell till dem? Kan själv inget om de bilarna.
Men hoppas du hittar felet, annars kanske 3 grader på andra sidan också inte skulle vara så dumt heller.. Hehe
Mvh
Cristofer
en sak jag funderade på var topplagringarna, men du hade ju fått samma fenomen med millway topplagringarna?
verkar dock jävligt konstigt att du inte får ordning på grejerna..
525mannen, vet att jag läst att på M3 E36 kan man byta sida på topplagringarna och på så vis få mer neg camber. har man således "fel" topplager så borde de kunna bli fel?
verkar dock jävligt konstigt att du inte får ordning på grejerna..
525mannen, vet att jag läst att på M3 E36 kan man byta sida på topplagringarna och på så vis få mer neg camber. har man således "fel" topplager så borde de kunna bli fel?
Björn Strömberg
Man skulle ju kunna ha en länkarm från M3 E30 och en från vanliga E30... Vet inte om de är olika långa? I alla fall så har jag inte kunnat se någon skillnad alls mellan dem.
Topplagren på E30 original är symetriskt placerade, så byter man höger -> vänster så blir det ingen skillnad.
Och JA det är samma problem med de nya topplagringarna.
Jag börjar nu åter igen tro att något i framvagnen är stukat. När jag lagade rost på bilen såg jag att den varit krockad på höger sidan, kanske även på vänster sida i fronten. Så det skulle ju kunna ha ändrat något även fast det är svårt att hitta det!
I morgon ska jag mäta på Johan Samsons BMW Cup bil. Han har ur motorn för tillfället så jag tänkte kolla lite mått där och jämföra med min egen bil.
Eftersom skillnaden är 2 grader = ca 2cm, så motsvarar det att framvagnen fått en smäll och därefter flyttat sig 1cm åt vänstersida. Så länkarmarna hamnar 1cm fel i sidled = 2cm totalt = 2 graders skillnad.
Skulle man ändra båda benen 1 grad hade man fått en fin minuscamber på 2 grader på båda sidor.
Ska man behöva lämna in skiten på riktning? Och hur mycket kostar det
Topplagren på E30 original är symetriskt placerade, så byter man höger -> vänster så blir det ingen skillnad.
Och JA det är samma problem med de nya topplagringarna.
Jag börjar nu åter igen tro att något i framvagnen är stukat. När jag lagade rost på bilen såg jag att den varit krockad på höger sidan, kanske även på vänster sida i fronten. Så det skulle ju kunna ha ändrat något även fast det är svårt att hitta det!
I morgon ska jag mäta på Johan Samsons BMW Cup bil. Han har ur motorn för tillfället så jag tänkte kolla lite mått där och jämföra med min egen bil.
Eftersom skillnaden är 2 grader = ca 2cm, så motsvarar det att framvagnen fått en smäll och därefter flyttat sig 1cm åt vänstersida. Så länkarmarna hamnar 1cm fel i sidled = 2cm totalt = 2 graders skillnad.
Skulle man ändra båda benen 1 grad hade man fått en fin minuscamber på 2 grader på båda sidor.
Ska man behöva lämna in skiten på riktning? Och hur mycket kostar det
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977 wrote:Nobbe wrote:Berätta gärna lite mer utförligt hur du mätte när du kom fram till att det skiljde 2grader mellan hjulen.
Vid det tillfället ställde jag bilen på ett ställe där den stod i våg. Sen använde jag ett vattenpass och placerade det på hjulsidan, sen vinklade jag ut det i ovankant tills passet stod i 90 graders vinkel mot marken och mätte sedan måttet mellan hjul och pass. Fick 1cm på ena sidan och 3cm på andra sidan. Efter lite räknande kom jag fram till att 1 cm ganska nära motsvarar 1 grad på ett 600mm högt hjul.
Därav 1 grad på högersida och 3 på vänster.
Ok. Antar att du kollat Caster, samt att hjulen stod rakt när du mätte oxå, eller iaf lika? Lite ratt utslag gör ju stor skillnad (iof bör det vara en hel del utslag innan den ger så stor skillnad)
Tippar iaf på att den e krokig.
Har mätt en massa på bilen ikväll, och det känns mer och mer som att det nog är bilen som är sned, inte fjäderbenen.
Om jag ställer bilen i våg, och sedan hänger ned ett lod från fjädertornen så hamnar de olika långt från rambenen på höger Vs vänster sida. Det skiljer 20mm, och det är ju precis den siffran som som kan påverka framvagnen till att skilja 2 grader.
Gissningsvis kostar det en hög dollar att få bilen riktad i riktningsbänk... så jag får nog sätta ihop den som den är för tillfället och ta det senare i livet. Det går ju att kompensera rätt bra med hjälp av de justerbara topplagringarna.
Om jag ställer bilen i våg, och sedan hänger ned ett lod från fjädertornen så hamnar de olika långt från rambenen på höger Vs vänster sida. Det skiljer 20mm, och det är ju precis den siffran som som kan påverka framvagnen till att skilja 2 grader.
Gissningsvis kostar det en hög dollar att få bilen riktad i riktningsbänk... så jag får nog sätta ihop den som den är för tillfället och ta det senare i livet. Det går ju att kompensera rätt bra med hjälp av de justerbara topplagringarna.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
I helgen fick jag besök av en bilriktare, vi kom fram till att bilen är sned... (som sagt) och att det nog kan vara både fjädertorn och ramben som inte sitter riktning rätt.
Idag ska jag montera ihop bilen så den rullar, sen förhoppningsvis ska jag kunna dra den på kärra till riktningsfirman i morgon.
Idag ska jag montera ihop bilen så den rullar, sen förhoppningsvis ska jag kunna dra den på kärra till riktningsfirman i morgon.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nu är bilen riktad! Har dock inte sett den själv än, bara pratat med riktaren i telefonen.
Han fick dra ut förarsidans fjädertorn 20mm!!!! Sen rätade han rambenen + drog ut frontpartiet 20mm (där huvgångjärnet sitter)
Så den var nog jävligt sne och vinn efter krock tidigare i sitt liv. Gött att få ordning på skiten.
De där 20 millimetrarna på fjädertornet är som sagt det som gjorde 2graders skillnaden i camber.
Han fick dra ut förarsidans fjädertorn 20mm!!!! Sen rätade han rambenen + drog ut frontpartiet 20mm (där huvgångjärnet sitter)
Så den var nog jävligt sne och vinn efter krock tidigare i sitt liv. Gött att få ordning på skiten.
De där 20 millimetrarna på fjädertornet är som sagt det som gjorde 2graders skillnaden i camber.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort