Ja det stämmer, på min bil styrde det för mycket och däcken tog i krängningshämmarna...kristov wrote:Är detta för att begrensa rattutslaget til båda sidar?
Vilken E36 styrväxel har minst antal rattvarv?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Hur tungstyrt blir det då? Är det ens någon idé att tänka tanken om montering utan servo, eller ska jag överge den?PureSpirit wrote:Nej blir inte samma sak eftersom du då även måste arbeta imot hydralen vilket du inte behöver med servostyrväxel monterad utan servotillbehören då du bara sparar den oljan du behöver till smörjningen i styrväxeln och inte det som behövs till servoassistansen...
(Har e30 utan servo och vill helst slippa montera)
Tjena. Jag har en servo axel, men utan pump. Tycker den är lite lättare o svänga med än utan servo axel. När man står stillastående så behöver man inte ta i för kung o fosterland
///M
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
C. Lindqvist
+358445342429
Setsorized@hotmail.com
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
C. Lindqvist
+358445342429
Setsorized@hotmail.com
Jag körde servoaxel på min förra E30 utan pump osv. Var trögt som helvete.
Sedan vet jag inte om jag bara är för klen eller bekväm men sladda utan servo är inte kul
Mvh Mathias
Sedan vet jag inte om jag bara är för klen eller bekväm men sladda utan servo är inte kul

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Pelko:
När vi snackade om styrutslaget på E36växeln i E30 igår så kom jag på att det faktiskt blev 3,1 varv mellan fulla utslag, men i och med att man måste ha de där stoppen så inte hjulen tar i nått, så sjönk det ned till ca 2,9 någonstans, om man har tjockare stopp blir det självklart mindre.
Det är nog därför folk hävdar olika varv (2,7-2,9) när de gjort konverteringen till E36-växel.

När vi snackade om styrutslaget på E36växeln i E30 igår så kom jag på att det faktiskt blev 3,1 varv mellan fulla utslag, men i och med att man måste ha de där stoppen så inte hjulen tar i nått, så sjönk det ned till ca 2,9 någonstans, om man har tjockare stopp blir det självklart mindre.
Det är nog därför folk hävdar olika varv (2,7-2,9) när de gjort konverteringen till E36-växel.

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Märkligt. När man står stilla så svänger man utan problem med en hand. Vet inte vad jag har för växel på heller. Men ja ska nog hänga på pump osv i vinter.pelko wrote:Jag körde servoaxel på min förra E30 utan pump osv. Var trögt som helvete.
Mvh Mathias
///M
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
C. Lindqvist
+358445342429
Setsorized@hotmail.com
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
C. Lindqvist
+358445342429
Setsorized@hotmail.com
Nej jag är singel, hur fan tror du man kan bo i garaget annars

Mvh Mathias

Mvh Mathias
Träna har jag inte tid med, eller så är jag för lat
Mvh Mathias

Mvh Mathias
- Strandholm
Hmm.. vad har du för däck och fälg? Har 2 olika 17" fälgar och 3 olika däck och har aldrig fått det att ta i krängningshämmaren? I bakkant tar det inte i någonstans för mig faktist utan det är i framkant som hjulen vill bosätta sig inne i karossbalken! Dock väldigt marginellt, är tämligen säker på att mina 13mm plaststoppies kommer att räcka till med dom smalaste och lägsta 17" däcken jag har.Nisse977 wrote:Ja det stämmer, på min bil styrde det för mycket och däcken tog i krängningshämmarna...kristov wrote:Är detta för att begrensa rattutslaget til båda sidar?
Iofs så är mina hjul typ sjukt långt fram i hjulhusen nu så kan ha med det att göra.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Jag har länkarmar med exentriska bussningar i bakkant, så hjulen är rätt långt fram på min med.
Hjulen är 16x7 fälgar (et35) med 205/50-16 Toyo R1R däck. (R-däck)
Men krängarna är feta från Ireland Engeneering med 25mm fram, så de sticker nog ut lite mer kanske.

Hjulen är 16x7 fälgar (et35) med 205/50-16 Toyo R1R däck. (R-däck)
Men krängarna är feta från Ireland Engeneering med 25mm fram, så de sticker nog ut lite mer kanske.

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
-
- Strandholm
På styrväxeln använder du ingenting ifrån e30.TGR wrote:en liten undran, kan man använda en komplett e36 styrvxl inkl styrstagen? Eller måste man använda e30ins styrstag.
styrväxel, styrleder och styrstag och allt vad det heter skall vara e36 prylar.
Styrleder kostar inte många kr på feltema och är samma på alla e36 inklusive m3.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Jag fixade lite med min servo pump som ska på bilen nu(e30) Jag såg att där va två juster skruvar (insex) e de någon som testat att skruva på dom?
Blir de amerikanar känsla i servon då eller?
Blir de amerikanar känsla i servon då eller?
e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989
/
e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld
Laga din bil i garaget inte på internet
Hemsida