VIPEC-sprut?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nä men vet folk med motorbänkar som har :lol:
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Ok, Jag tror vi menar två olika saker. Jag upplver att han återhämtar sig betydligt bättre utan ic än med. Det känns verkligen att han följer pedalen bättre. Detär min erfarenhet och praktiskt utprovat. Byttes rakt av för test. Har bilderna på bygget och spec. Hur ser man gas respons i en bänk det har jag aldrig sätt i min :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har testat ett par gånger att plocka bort tryckrör och torrgasa. Och har aldrig hört någon skillnad. Skulle det gå tungt för motorn att suga luft igenom ic:n så har du fel ic.
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Torrgasa är ju inte en rättvis gämförelse, Andreas prova själv att köra med det, Jag kör i stort sätt inget rakt fram alls & effekt är inte något som intresserar mig. Då kunde jag lika gärna bromsat den offentligt istället för att handla en egen bänk :roll: (Motorn i fråga har inte vart uppe i min) Utan ic fick jag den karakären som var önskad. dock byggdes den om i flertalet omgångar. bla 3 olika grenrör , 2 olika portningar, ic/ej ic, flyttad kam, 2 olika komp. (10.25/10.65:1).

En till fördel är färre skarvar och tar mindre plats.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Räkna på tiden det tar att fylla ic'n istället för att spekulera... Garanterar att du blir besviken dgyldmark, det handlar knappt om tiondelar för att fylla ett ic system.
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Men det märks av. Räkna? det är precis det jag inte gjort. Har ist provat detta vid 2 tillfälle för att verkigen få veta. Det är ju därför jag undrar vad som kunde vart fel med mitt bygge eller varför det inte blev så för andreas.

Erik, har du provat?
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Tja, har du små tryckrör också?

Måste jo producera en hel del värme i hela maskineriet utan ic? Så kan väl inte vara bra för bana heller?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Stämmer detta?

LINKG4STORM = V44
LINKG4EXTREME=V88
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

peppe wrote:Stämmer detta?

LINKG4STORM = V44
LINKG4EXTREME=V88



stämmer bra :)
Misano
Posts: 397
Joined: 20 Nov 2005, 18:05
Location: Karlstad

Post by Misano »

Ingår samma grejor/tillbehör också till LINK G4 Storm som till ett V44?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Misano wrote:Ingår samma grejor/tillbehör också till LINK G4 Storm som till ett V44?


Finns en tråd på sävar om det där http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
User avatar
ewoldern
Posts: 96
Joined: 18 Jun 2008, 21:29
Location: Visby Gotland

Post by ewoldern »

Har tröttnat på mitt haltech och funderar på ett vipec v44 och har följande fråga. Den modellen med 2.5bars mapsensor, kan man köra med en bosch 3bars jag har liggande eller är mapsensorn inbyggd i boxen och måste lödas ur/i?

Kan man köra med vanliga förkopplingsmotstånd till spridarna om man har lågohm spridare? Jag har 788cc som ligger på ca 2.5ohm...


Kunde bli en bra julklapp till mig själv det här ju :)

mvh

/Erik
2002 turbo
E21 M50 Turbo
Buick Riviera Custom -64
Land Cruiser Bj42 -83.
Land Cruiser Bj 75
Land Cruiser Lj 73




0722-103975
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

har du alla calibreringsvärden på mapsensorn lär det gå att ställa in den, 5 och 7bararna är externa aem sensorer man köper till vipecet.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

ewoldern wrote:Har tröttnat på mitt haltech och funderar på ett vipec v44 och har följande fråga. Den modellen med 2.5bars mapsensor, kan man köra med en bosch 3bars jag har liggande eller är mapsensorn inbyggd i boxen och måste lödas ur/i?

Kan man köra med vanliga förkopplingsmotstånd till spridarna om man har lågohm spridare? Jag har 788cc som ligger på ca 2.5ohm...


Kunde bli en bra julklapp till mig själv det här ju :)

mvh

/Erik


Bosch 3 bars finns att välja i prrogrammet.
Och du kan köra med förkopplingsmotstånd eller driver box.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ray köper boxarna från link och utvecklar programvaran och döper om dem. Han står för alla bra saker som är lika som Autronic TPS/MAP mappning, quicktune och nu är det även inbyggd ecu loggning samt automatisk korrigering i bränsletabellen efter uppmätt afr.

Och vi lär hålla oss till rekomenderat utpris eftersom priserna ska vara lika världen över. Vi skickar istället med laddtrycksventil och erbjuder rabatt vid bromsning och bra inkopplingschemor för att kunna vara konkurrenskraftiga. Och kan lämna bra support vid fel då Ray är verkligen grym på motorstyrning.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har gjort ett bra schema för alla bmw med 60-2 hjul nu som jag bifogare V44 spruten. Ska börja på V88 schemat nästa vecka.

Över 20 sprut sålda på ett litet nafs, kommer bli en storsäljare :wink:
User avatar
Flame
Posts: 152
Joined: 20 Nov 2005, 18:18
Location: Avesta

Post by Flame »

Vad kör jag lättast/smidigas för tändning till ett v44? Wastefire med 2st msd dubbel spolar, eller måste man ha något mer? Eller något helt annat?
Är till en 4-cyl motor med 60-2 trigger, ingen fördelare. kan ev bygga dit kam sync men just nu vill jag bara få igång bilen så jag gör det så enkelt som möjligt.
Nicklas Florén
Nissan Navara 3,0-13
Porsche 997 Carrera RS-08
Chevrolet Camaro Z06-67
Alfa Romeo 1750 Gtv -70
Post Reply