vilket v-tyg för oringa?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Peter_1982

Post by Peter_1982 »

Kan ju iallafall spåna lite med dig utan att direkt veta svaret.

Men jag tror inte man oringar i en fräs, den stackars pinnfräsen skulle nog inte överleva länge med de 0,8mm som den skulle vara.

Min gissning är att det görs i nån maskin med stor spindel, långsamt varv och nån form av svarvstålshållare.
knotan

Post by knotan »

det bör ju gå att göra ett spår med en spetsig fräs, typ en körnborrr eller nått borde ju funka, köra två varv å inte allt för mycket matning, gjutjärn eller alu är ju rätt mjukt
kartungen

Post by kartungen »

Dom jag har sett som oringat har iaf kört med en justerbar bom och ett snabbstål eller liknande smala skär i fräsen.
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
Andreas K

Post by Andreas K »

mina är körda i en fräs av en som är stadig på hand...
Strandholm

Post by Strandholm »

Lången wrote:Lyfter en gammal tråd, ingen som har byggt eller funderat på ett hemmabyggt verktyg för oringning? Hade ju varit klockrent att bara lyfta på toppen och sätta ner nått i cylinder och göra ett spår runt.

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=25384&highlight=verktyg+oringa
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
peppe
Moderator

Post by peppe »

Peter_1982 wrote:Kan ju iallafall spåna lite med dig utan att direkt veta svaret.

Men jag tror inte man oringar i en fräs, den stackars pinnfräsen skulle nog inte överleva länge med de 0,8mm som den skulle vara.

Min gissning är att det görs i nån maskin med stor spindel, långsamt varv och nån form av svarvstålshållare.

Det går att o-ringa i en fräs utan större problem. Man får ju ta det lite easy bara.
Post Reply