Hur ska jag bygga oljereturen från turbon ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
E30_henke
Posts: 29
Joined: 06 Apr 2008, 20:03

Hur ska jag bygga oljereturen från turbon ?

Post by E30_henke »

Hur ska jag bygga oljereturen från turbon ?

jag har hört massa saker om att man ska inte bygga oljereturen från turbon direkt till olje tråget och vissa säger att man ska det.. tänkte höra med er här på forumet som värkligen har koll på läget! skulle vara kul med ett par riktiga svar. tack på förhand: henke

Hittade den här bilden när jag satt och kikade runt, ser ju bra ut faktiskt. bilden är på en bmw M42B18, och jag ska bygga på M10B18. Image[/img]
kärleken växer inte på träd, den byggs i tyskland! (:
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Går bra att dra in returen i tråget så länge du hamnar över oljenivån.


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
BMW_Gojja
Posts: 16
Joined: 18 Nov 2008, 19:53

Post by BMW_Gojja »

lånar tråden lite. Skulle det funka att dra tillbaka oljereturen i ventilkåpan?
E30 320-89
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Man kan ju även köra in under oljenivån om man har tillräckligt stor slang.

För mig Ärtan skrev att de körde under nivån på någon M50 med 25mm slang.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

BMW_Gojja wrote:lånar tråden lite. Skulle det funka att dra tillbaka oljereturen i ventilkåpan?


Du ska ju ha fall neråt men har du turbon ovanför motorn så varför inte.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
E30_henke
Posts: 29
Joined: 06 Apr 2008, 20:03

Post by E30_henke »

Storås wrote:Går bra att dra in returen i tråget så länge du hamnar över oljenivån.


Mvh


Kanon! då är det bara att hissa upp bilen och plocka ner tråget och börja bygga lite då! tack för svaren! MVH: henkenorling
kärleken växer inte på träd, den byggs i tyskland! (:
BMW_Gojja
Posts: 16
Joined: 18 Nov 2008, 19:53

Post by BMW_Gojja »

pelko wrote:Du ska ju ha fall neråt men har du turbon ovanför motorn så varför inte.

Mvh Mathias


Just det. Tänkte inte så långt. Men tack ändå.
E30 320-89
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

E30_henke wrote:
Storås wrote:Går bra att dra in returen i tråget så länge du hamnar över oljenivån.


Mvh


Kanon! då är det bara att hissa upp bilen och plocka ner tråget och börja bygga lite då! tack för svaren! MVH: henkenorling


Ett tips/råd är att göra med skruvad anslutning på bägge sidorna.
Dvs att du skruvar fast slangen i en koppling och inte använder slangklammer.
Kent Henell
Projekt: 545 TIC



www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Hittade den här bilden när jag satt och kikade runt, ser ju bra ut faktiskt. bilden är på en bmw M42B18, och jag ska bygga på M10B18.
Snygg motor! Den är min... :lol:

Då kan jag berätta att oljenivån ligger i höjd med skarven mellan trågen.
Jag går alltså in under oljenivån med 25mm invändigt mått på returen.
Trots nästan obefintligt fall så har det fungerat utan några bekymmer!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

Bonje wrote:
Hittade den här bilden när jag satt och kikade runt, ser ju bra ut faktiskt. bilden är på en bmw M42B18, och jag ska bygga på M10B18.
Snygg motor! Den är min... :lol:

Då kan jag berätta att oljenivån ligger i höjd med skarven mellan trågen.
Jag går alltså in under oljenivån med 25mm invändigt mått på returen.
Trots nästan obefintligt fall så har det fungerat utan några bekymmer!


Riktigt snygg motor, lite klen turbo bara :wink:
Kent Henell
Projekt: 545 TIC



www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Image
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
billet
Posts: 157
Joined: 16 Aug 2008, 21:21
Location: umeå

Post by billet »

vad äre för turbo som är så liten?
en sån storlek skulle ju passa bra till mitt projekt :oops:
Post Reply