Utväxling på ZF låda !
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Utväxling på ZF låda !
Finns det någon ZF Låda som håller skapligt (i klass med M3E36) som har typ 0.80:1 utväxling på femman, eller är det 1:1 på allihop ?
Mvh
Mvh
-
- Posts: 534
- Joined: 09 Dec 2006, 01:26
- Location: Grängesberg
Den 6 växlade från E36 M3 3.2 har ca 0.80 på 6an.
Ska det vara på femman får du backa till 535/M5.
Inte ZF låda då dock.
Ska det vara på femman får du backa till 535/M5.
Inte ZF låda då dock.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
ILiveToRide@gmail.com
Re: Utväxling på ZF låda !
Storås wrote:Finns det någon ZF Låda som håller skapligt (i klass med M3E36) som har typ 0.80:1 utväxling på femman, eller är det 1:1 på allihop ?
Mvh
1:1 på allihop
bullen! wrote:Storås wrote:Vtack för svaren.. Vilket knas det blev Bilen kommer ju knappt göra 200 om man har 1:1 på femman..
då får man hitta annan bakaxel. jag har 2,93 på g i min så det kommer nog bli bra.
Aa det är väl det då, funderar på en ny axel med nån riktigt diff iaf, så då kanske man ska leta på nån med 2:xx slutväxel
s2_i_e30 wrote:vill man inte ha 1-1 på 5an för lådan blir starkast då?
Nej 1:1 brukar man ha på 4:an, 5:an vill man ha som överväxel så man inte får damp pga att det varvar som fan på motorvägen..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
sista växeln brukar ju vara kanska skonad då den sitter närmast lagret. jämfört med exempel 3:an som sitter mitt på stocken och således ger mer utrymme att flexa när man mosar på med effekt/vrid. så kuggarna kommer längre ifrån varandra med kuggrens som resultat.
givetvis kan man mosa vilken växel man vill om man har grepp och effekt. speciellt på en zf som är tänkt att klara lite över 300 Nm. men de håller ganska bra för oss ändå då vi är värdelösa på att bygga bra chassie =)
givetvis kan man mosa vilken växel man vill om man har grepp och effekt. speciellt på en zf som är tänkt att klara lite över 300 Nm. men de håller ganska bra för oss ändå då vi är värdelösa på att bygga bra chassie =)
-
- Posts: 223
- Joined: 09 Oct 2006, 19:10
- Location: Göteborg
Markus F wrote:Är ganska säker på att V8:ans också har 1:1 på femman.
Anledningen till det är inte att lådan blir starkare men att det ger mindre friktion, kardanaxeln snurrar ju betydligt långsammare osv.
aaha och sen så kompenserar man det genom att ha högre utväxling i diffen istället?
= en låda med mindre vibrationer och onödigt höga kardanhastigheter som ändå går precis som en bil med 0.81 i lådan?
Smart
eller
-
- Posts: 15
- Joined: 17 Dec 2005, 14:34
Brukar stå i instruktionsböckerna, så kan vara värt att kolla.
Bensinarna ligger runt 4:1 och diesel runt 5:1, på ettan.
Tror detta stämmer rätt bra, diesel till vänster:
http://www.turrisimotorsports.com/race_ ... /s5-31.htm
Bensinarna ligger runt 4:1 och diesel runt 5:1, på ettan.
Tror detta stämmer rätt bra, diesel till vänster:
http://www.turrisimotorsports.com/race_ ... /s5-31.htm
-
- Posts: 15
- Joined: 17 Dec 2005, 14:34
Markus F wrote:Brukar stå i instruktionsböckerna, så kan vara värt att kolla.
Bensinarna ligger runt 4:1 och diesel runt 5:1, på ettan.
Tror detta stämmer rätt bra, diesel till vänster:
http://www.turrisimotorsports.com/race_ ... /s5-31.htm
ajaj ingen som har en m3 låda tillsalu?