Utväxling på ZF låda !

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Utväxling på ZF låda !

Post by Storås »

Finns det någon ZF Låda som håller skapligt (i klass med M3E36) som har typ 0.80:1 utväxling på femman, eller är det 1:1 på allihop ?


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
ILiveToRide
Posts: 534
Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg

Post by ILiveToRide »

Den 6 växlade från E36 M3 3.2 har ca 0.80 på 6an.

Ska det vara på femman får du backa till 535/M5.
Inte ZF låda då dock.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Re: Utväxling på ZF låda !

Post by Markus F »

Storås wrote:Finns det någon ZF Låda som håller skapligt (i klass med M3E36) som har typ 0.80:1 utväxling på femman, eller är det 1:1 på allihop ?


Mvh


1:1 på allihop
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Vtack för svaren.. Vilket knas det blev :P Bilen kommer ju knappt göra 200 om man har 1:1 på femman..
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
Grefven

Post by Grefven »

Storås wrote:Vtack för svaren.. Vilket knas det blev :P Bilen kommer ju knappt göra 200 om man har 1:1 på femman..



då får man hitta annan bakaxel. jag har 2,93 på g i min så det kommer nog bli bra.
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

vill man inte ha 1-1 på 5an för lådan blir starkast då?
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

bullen! wrote:
Storås wrote:Vtack för svaren.. Vilket knas det blev :P Bilen kommer ju knappt göra 200 om man har 1:1 på femman..



då får man hitta annan bakaxel. jag har 2,93 på g i min så det kommer nog bli bra.



Aa det är väl det då, funderar på en ny axel med nån riktigt diff iaf, så då kanske man ska leta på nån med 2:xx slutväxel
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

s2_i_e30 wrote:vill man inte ha 1-1 på 5an för lådan blir starkast då?


Nej 1:1 brukar man ha på 4:an, 5:an vill man ha som överväxel så man inte får damp pga att det varvar som fan på motorvägen.. :evil:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Grefven

Post by Grefven »

sista växeln brukar ju vara kanska skonad då den sitter närmast lagret. jämfört med exempel 3:an som sitter mitt på stocken och således ger mer utrymme att flexa när man mosar på med effekt/vrid. så kuggarna kommer längre ifrån varandra med kuggrens som resultat.

givetvis kan man mosa vilken växel man vill om man har grepp och effekt. speciellt på en zf som är tänkt att klara lite över 300 Nm. men de håller ganska bra för oss ändå då vi är värdelösa på att bygga bra chassie =)
no1_martin
Posts: 223
Joined: 09 Oct 2006, 19:10
Location: Göteborg

Post by no1_martin »

Zf en till V8 har 1:1 på 4:an och om jag inte är ute och cyckla så kan man ta och flytta över främre delen från en till 6:a och sätta på lådan för 8:a och vips så har man en zf med överväxel på femman som passar på 6 cylindrig motor.
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Är ganska säker på att V8:ans också har 1:1 på femman.
Anledningen till det är inte att lådan blir starkare men att det ger mindre friktion, kardanaxeln snurrar ju betydligt långsammare osv.
User avatar
Ludde_
Posts: 1808
Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona

Post by Ludde_ »

Markus F wrote:Är ganska säker på att V8:ans också har 1:1 på femman.
Anledningen till det är inte att lådan blir starkare men att det ger mindre friktion, kardanaxeln snurrar ju betydligt långsammare osv.


aaha :) och sen så kompenserar man det genom att ha högre utväxling i diffen istället?

= en låda med mindre vibrationer och onödigt höga kardanhastigheter som ändå går precis som en bil med 0.81 i lådan?

Smart :idea:

eller :roll:
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Precis så ja, så det kan ju gå ut över accet lite men är ju rätt låg etta på dom också.
janni_tuda
Posts: 15
Joined: 17 Dec 2005, 14:34

Post by janni_tuda »

har även en fråga vad gäller utväxling på zf. finns det några tabeller eller dylikt så man kan jämföra tds lådan med M3 lådan. mvh johan
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Brukar stå i instruktionsböckerna, så kan vara värt att kolla.
Bensinarna ligger runt 4:1 och diesel runt 5:1, på ettan.
Tror detta stämmer rätt bra, diesel till vänster:
http://www.turrisimotorsports.com/race_ ... /s5-31.htm
janni_tuda
Posts: 15
Joined: 17 Dec 2005, 14:34

Post by janni_tuda »

Markus F wrote:Brukar stå i instruktionsböckerna, så kan vara värt att kolla.
Bensinarna ligger runt 4:1 och diesel runt 5:1, på ettan.
Tror detta stämmer rätt bra, diesel till vänster:
http://www.turrisimotorsports.com/race_ ... /s5-31.htm



ajaj ingen som har en m3 låda tillsalu?
Post Reply