Frågor & förslag, FAQ turbokonvertering BMW.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Mighty Leif wrote:Lyckades räkna ut det.

Förbränningsrum: 39,4 ccm
Slagvolym:331 ccm
"Kupolen" på kolv (Squish?): 5,6 ccm

Tar man bort "kupolen" blir förbränningsrummet 45 ccm. När man vet det är det lätt att räkna ut.

45+331/45= 8,3:1

Hoppas nu detta är rätt. :)

Sånt här gör gött i en FAQ. Mycket bra där tycker jag :D
Tobbe Pettersson. E30 320 tic limosine

trx878@hotmail.com
tel.070-209 23 28
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Håller på att räkna ut lite på vilken storlek jag behöver på spridarna för den effekten jag hade tänkt. Men jag undrar hur mycket man kan trycka ut ur en spridare tills den inte klarar mer. och vad är Durationen och hur ändrar man den? (bränsletryck eller elektronisk väg? )

T.ex.
Behöver ungefär 6*400cc spridare och undrar om man kan använda sig utav 6*300cc och öka bränsle trycket med 1bar till för att få 400cc ??

Därav kom den första frågan i detta inlägg.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
boost_
Posts: 268
Joined: 18 Dec 2006, 22:02
Location: Stockholm

Post by boost_ »

JErngren wrote:Håller på att räkna ut lite på vilken storlek jag behöver på spridarna för den effekten jag hade tänkt. Men jag undrar hur mycket man kan trycka ut ur en spridare tills den inte klarar mer. och vad är Durationen och hur ändrar man den? (bränsletryck eller elektronisk väg? )

T.ex.
Behöver ungefär 6*400cc spridare och undrar om man kan använda sig utav 6*300cc och öka bränsle trycket med 1bar till för att få 400cc ??

Därav kom den första frågan i detta inlägg.


Kommer inte räcka för att få ut dina 400cc tyvärr, man kan säga generellt att dubbla det speccade soppatrycket ger ca 40-45% mer sås. Köp ett par i rätt size innan då det blir enklare så, tex volvos ljusblå som är speccade för 391cc@3,8bar ger strax över 400cc vid 4bars soppatryck.

Dom brukar gå för runt 1500kr för 6st, så är inte direkt blodigt.
Bad boys got bad toys
Ride.Race.Live
BaCCoN
Posts: 680
Joined: 08 Jan 2007, 17:47
Location: Kungsängen

Post by BaCCoN »

Har en undran över WG:s. Vad ska man ha för storlek?
2.7L M20 HX50 Z45 kam ska bli ett pulssplitrör.

Blir det lättare att reglera med en större WG?

Kan vara en sak att lägga till i FAQ:en
Linus Hedendahl
076 31 94 728

Bygger:

Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

BaCCoN wrote:Har en undran över WG:s. Vad ska man ha för storlek?
2.7L M20 HX50 Z45 kam ska bli ett pulssplitrör.

Blir det lättare att reglera med en större WG?

Kan vara en sak att lägga till i FAQ:en


Vad är det för avgashus på 50in? Stora hus gillar inte små trånga wg pipor och små ventiler.

Mvh
BaCCoN
Posts: 680
Joined: 08 Jan 2007, 17:47
Location: Kungsängen

Post by BaCCoN »

Det är din gamla HX50 avgashus 16 :)
Linus Hedendahl
076 31 94 728

Bygger:

Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Det var det jag misstänkte :)

Min WG hade 45mm ventil, och det gick att reglera ned till 0.2bar laddtryck. Så en 50mm klarar du dig fint på.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

peppe wrote:Det var det jag misstänkte :)

Min WG hade 45mm ventil, och det gick att reglera ned till 0.2bar laddtryck. Så en 50mm klarar du dig fint på.


Om vi säger att en WG har ett grundtryck på 0.7 bar tex, för att komma lägre än detta, är det bara att byta fjäder som gäller eller kan man styra det med luft på något sett?

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
BaCCoN
Posts: 680
Joined: 08 Jan 2007, 17:47
Location: Kungsängen

Post by BaCCoN »

peppe wrote:Det var det jag misstänkte :)

Min WG hade 45mm ventil, och det gick att reglera ned till 0.2bar laddtryck. Så en 50mm klarar du dig fint på.


Ok. Då blir det till att jaga en 50mm WG då.

Finns det några beräkningar som man kan använda sig av vid val av WG?
Linus Hedendahl
076 31 94 728

Bygger:

Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
ztuffsen
Posts: 53
Joined: 02 Feb 2008, 01:57
Location: Västervik

Post by ztuffsen »

Hej!

jag undrar hur mycket man ska svarva ner m50 kolvarna, och hur? ska det vara förbrännings kammare etc. o det är 2.5l motorn

tack på förhand :D
E30 2.7Turbo
Posts: 34
Joined: 19 Jun 2007, 16:14

Post by E30 2.7Turbo »

Hvordan ser da en ETA vev ut??? Har 2 forskjellige vev og begge skal ifølge selgere være diesel vev?? Blir veldig usikker på dette...

Image

Image
Support your local Moonshine Racing Drammen
User avatar
_jensa_
Posts: 7
Joined: 22 Dec 2007, 14:46
Location: Linköping

Post by _jensa_ »

om man ska välja mellan Kompsänkning med MLS packning eller svarva kolvarna vilket är mest prisvärt,för kör man med MLS så är man ju även försäkrad att inte den packningen sticker så småningom.
så vilketbär bäst om man inte har råd med båda varianterna?
User avatar
_jensa_
Posts: 7
Joined: 22 Dec 2007, 14:46
Location: Linköping

Post by _jensa_ »

om man ska välja mellan Kompsänkning med MLS packning eller svarva kolvarna vilket är mest prisvärt,för kör man med MLS så är man ju även försäkrad att inte den packningen sticker så småningom.
så vilketbär bäst om man inte har råd med båda varianterna?
suddis
Posts: 1115
Joined: 12 Jul 2007, 10:47
Location: Öjebyn

Post by suddis »

skulle behöva hjälp med en sak, ska bygga crossflow kylning på en m20b25 men har fasnat lite på vart jag ska göra hålen i toppen. nån som kan hjälpa mig med det?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Av ren nyfikenhet, varför?


Gör en ny tråd i Turbo forumet, så folk kan börja bolla lite ideer :)
suddis
Posts: 1115
Joined: 12 Jul 2007, 10:47
Location: Öjebyn

Post by suddis »

okej, ska göra det:P är mest för att den kommer köras väldigt hårt med, kommer inte vara en strippen bil precis:d
jgranath
Posts: 193
Joined: 08 Mar 2009, 18:17

Post by jgranath »

Tja!
Jag skriver en fråga från polarens användare, eftersom jag är för ung för att bli medlem :cry: (18 om fåtal månader)

Jag håller på och fixar på min första bil och första projekt, det är en Bmw 320 e30 utan katt. Jag ska göra mig en turbokonvertering(lite seriösare än sniik) och frågan är: Hur ska jag veta hur mycket jag ska svarva ner kolvarna? Har räknar jag ut vilket komp jag ska ha?

Sattsar väl på 1 bar i ladd, funderar också på att köpa mig värre kolvar, fast beggade.

MVH Tobbe
Last edited by jgranath on 11 Mar 2009, 19:26, edited 2 times in total.
Post Reply