E30 med M60B40 3manna projekt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

E30 med M60B40 3manna projekt

Post by birro »

Tänkte att det är dags att lägga ut projekttråd på bilen jag och 2 polare håller på att fixa. Många flera som är delaktiga i projektet också :)

Det hela började med att en polare ringde och frågade om vi ville köpa hans e34 540 -95 för ett bra pris så då ringde jag upp micha och chrille och det var affär! Samma dag så såg jag en annons på en skabbig 316 på blocket som vi åkte iväg till uppsala och köpte.

Inrullad i garaget

Image

Image

Image

Äcklig 316 motor

Image


Från början var det tänkt att bara ta ur 316 motorn och stoppa i 540 motorn sen ut och gasa men så blev de inte...
316 motorn åkte ur dagen efter samt allt annat som kan vara i vägen. 540 motorn åkte också ut rätt fort, JÄVLAR ba bökigt det är att lyfta med lådan kvar(automat)

Image

Efter ha spolat av motor och slabbat ner hela garaget med olja så började vi måtta in motorn.

Image

En jävla massa bankande för att automatlådan ska gå fri i kardantunneln. Ska försöka ta lite fler bilder på lördag då det ska svetsas v-lådsfäste

Motorn i bilen. Obs, före vi måttat klart för motorfästen.

Image

Image

Just nu står hela bilen nedslipad för lack. Lyfte mattan i bilen för några dagar sedan så det har svetsats lite hål också men nu är gasen slut. Ska försöka styra upp lite tills på lördag

Tänkte försöka ta så mycket bilder som möjligt så det blir lättare för alla andra som ska göra detta sedan då det inte finns allt för mycket info redan.
Last edited by birro on 18 Nov 2008, 16:09, edited 1 time in total.
User avatar
maccan
Posts: 457
Joined: 24 Aug 2007, 23:00
Location: Stockholm//Segeltorp

Post by maccan »

Schyst vinterbil :D
ska ni köra auto eller manuell?

M.
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Blir att behålla automatlådan, funkar att sladda med det också :) Hade helt klart varit roligare med manuell men när vi har allt vi behöver ifrån automatarn så känns det rätt segt att leta rätt på annan låda
User avatar
maccan
Posts: 457
Joined: 24 Aug 2007, 23:00
Location: Stockholm//Segeltorp

Post by maccan »

Jo såklart, lär bli fett ;)
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Om en viss person kommer ihåg att ta med sig kameran på lördag så kommer det blir riktigt schyssta bilder! Lite skillnad på mobilkamera och systemkamera :)
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

birro wrote:Om en viss person kommer ihåg att ta med sig kameran på lördag så kommer det blir riktigt schyssta bilder! Lite skillnad på mobilkamera och systemkamera :)

Har en känsla av att jag borde ta åt mig... :roll: hehe.

Här kommer det ett gäng då för att behålla lugnet ;)
Dock hade jag strul me blixten (för lite batteri tror jag) så de är väl sådär.

Motor i bilen, dammig som få pga diverse slipande.

Image

Samma frammifrån

Image


Översikt av åket

Image

Lite lät modifikation på rambenet, samt lite koll på placeringen av huvudbromscylindern.

Image


Skulle ju ha suttit såhär original ju!

Image
Image
Image

Bonusbild på ena byggherrens "kastrullräjser"

Image

Och så förstsåss "Den Onde, Den Gode, & Den Fule" (eehmm...? )

Image
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Hinner inte med så mycket uppdateringar då vi är i garaget hela tiden. Blev några timmar i helgen också.
Det vi fick gjort är:

Svetsa alla hål i golvet
Växellådsfäste
Växelföraren på plats
Fäste för bromscylindern + byggt hela grejjen. Kortat pinnen samt svetsat ihop den igen så man kan justera allt.
Primat massor, slipat och svetsat en liten "vägg" vid gamla batterilådan pga. kablarna från motorn vart tight.

Slänger upp 2 bilder iaf.

Image

Image
Obs. bromsvätskebehållaren ligger bara där på bilden. Sitter fast i fjädertornet nu.
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

660 som kollar och 1 som skrivit. Ser de så jävligt ut? :)
User avatar
_Johnny_
Posts: 435
Joined: 20 Feb 2008, 20:30
Location: Göteborg

Post by _Johnny_ »

Nejdå, ser ju skitroligt ut. :) Svårt att få till servot på den nya placeringen eller? :roll:
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Ser ut som ett skoj projekt det här.
Lagom tight eller? hehe
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Inte funderat på att skippa styrservot och vända bromscylindern inåt? Det är ett vanligt trick om man har dåligt med plats. Ser ni till att få bra utväxling på pedalen så är det inte speciellt trögtrampat ens. Har kört en volvo med den lösningen och det funkade så bra att man inte ens tänkte på det när man kört någon timme.
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Roligt med lite kommentarer och funderingar :)

Styrservo satt det inget på bilen orginal så det skippar vi. Bromscylindern sitter där den gör nu var faktiskt inte allt för svårt att få till den bra då vi hade alla grejjer till den. Pedalen kommer hamna där kopplingspedalen sitter orginal vilket blir ganska bra för vi har bankat rätt mycket i torpeden för att v-lådan ska få plats OCH ändå måste flytta gaspedalen lite.
Idag ska motorrummet primas och spacklas samt kanske fixa lite med bromsrören.
Hur tror ni det blir om man kör bromsverkan 50/50? Alltså lika mkt fram som bak. Bilen är mest avsedd för drifting och då kan man istället för att rycka kryckan bara stämpla hårt på bromsen och få ut han på häng?
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

tja en sida jag hadde mycket hjälp av när jag byggde min 335, såg att det fanns en likadan guide fast till 340 8) http://e30.de/v8/v8.htm såg även att det fanns färdiga motorfästen för överkommliga pengar. ska ni sälja bromsarna från 540in så pma pris

MVH Daniel
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Schysst sida! Bromsarna på 540n är nog redan bokade. Jag ska antagligen använda fram och bak är bokade :)
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Idag fick vi inte allt för mycket gjort. Jag gick lite tidigare ifrån jobbet, köpte mer primer + vitfärg.
Fixade ena sportstolen ihop med orginalunderede så den är justerbar.
Lackat, spacklat och slipat det sista i motorrummet
torrkört lite etc.

2 bilder från dagens jobb..

Image

Lägg märke till den sportiga trä ratten :)

Image

allt för idag
PevAB
Posts: 59
Joined: 29 Mar 2006, 21:00

Post by PevAB »

Jag måste erkänna att jag aldig provat dra handbromsen i fart med automatlåda.

Hur funkar det?
Klarar man låsa bakhjulen trots att motorn driver?

Jävligt coolt projekt!

Detta ska följas!

mvh
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

PevAB wrote:Jag måste erkänna att jag aldig provat dra handbromsen i fart med automatlåda.

Hur funkar det?
Klarar man låsa bakhjulen trots att motorn driver?

Jävligt coolt projekt!

Detta ska följas!

mvh


Vet faktiskt inte om det funkar att låsa den helt. Fick mig en funderare när du sa det, menmen om man skulle behöva så får man väl bygga om för skivor+hydralisk handbroms :)
Roligt att du gillar det!
Post Reply