vad rasar först??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

jag har ju som bekant kört e85 i mina volvos bra länge nu(ja lr i 3 år iallafall)
å det man kan säga är att det funkar mindre bra i vinterbilar.
det där med pikningar finns ju delade meningar om.
men en tändkurva som funkar för bensin är iallafall helt lungt å köra e85 med.

spikningar som inte varken syns LR uppfattas av vanlig knacksensor. :roll:
dem känner jag mej inte speciellt orolig för.

ska iväg å hämta spridarna nu8. bara kompisen som äger bilen får gå ut idag för sin tjej så monteras dem idag å ställer in LMM.
annars blir det väll till helgen.
återkommer med besked. ska iväg å kolla om dem har 12.9 bult hemma på järnaffären som passar.
Är rätt många som kör med det på volov så borde funka bra på bmwn med tycker jag.
sitter bla. 12.9 insex på dem tidiga b21et motrerna. är det godkännt av volvo så borde det inte va nån fara. misstänker att ARP bulten inte sträcker sej nänmvärt dem heller :o
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

jaha. polaren ringde just. toppackningen gick för några minuter sen.
började plötsligt bolma vitt å vattenivån hade sjunikt.
men tempen hade inte gått uppp nått alls så förhoppningsvis har toppen klarat sej.
blir väll å riva dän toppen, plana av den, limmad kopparpackning å riva ur lite material ur toppen sen stumma topplocksbult av nått märke.
vart finns biligaste kopparpackning??
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

12.9 bultar är bra, problemet är att gängorna i blocket går. Säger dom lärda.

Det som är det fina med ARP att man belastar själva pinn bulten istället för gängorna i blocket.

12.9 pinbult lär gå tyckerj ag.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

peppe wrote:12.9 bultar är bra, problemet är att gängorna i blocket går. Säger dom lärda.

Det som är det fina med ARP att man belastar själva pinn bulten istället för gängorna i blocket.

12.9 pinbult lär gå tyckerj ag.


pajjar gängona när man drar fast bulten eller när man kör ?
drog fast min topp igår och va nervös så jag slänge en gammal topp på ett gammalt block och provade lite olika moment... 120nm höll det blocket för, mer provade jag inte... 12,9 bultar... 8)

drog min topp 85nm med 12,9 bultar.. funkade för en kompis hoppas det funkar för mig.. ska man dra hårdare kanske?

mvh /// rille
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

jag drog mina bultar 85nm också. det håller då än. tror inte det är så lätt att dra sönder gängorna om det inte är olja eller smuts där. vet en kompis som har användt 12:9 bultar på m20b25 MÅNGA gånger utan problem iaf.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

då blir det å åka till eneby järn å handla bult på tisdag då.
prata med en kille här i stan som kunde fixxa kopparpackning i 2mm för strax under 1000kr till mej.
(om nån mer är sugen så kanske jag kan fixxa fram ett gäng extra)
vet iofs inte hur pass tätt det blir med koppar. men på tex volvos 16v motor sitter ingen packning alls mellan topp å kambrygga, där används specialklister för å täta för vattnet å oljan.

en till snabbfråga när tråden ändå är igång.
toppen ska iväg på renovering. vad är det för packboxar, ventiltätningar å dyl som behövs ??
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kopparpackning och oringat funkar skitbra på M20 :lol:
Tro mig, jag har provat :(
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Koppar + o-ring brukar ju funka på dem flesta andra motorer. Så varför inte.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

kanke skulle fixxa o-rongspår i toppen då?? lr funkar inte det? har i9ngen lust å riva blocket bara för det!"!!

motornord säljer ju kopparpackning så visst borde det funka??
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Köp kopparpacking och prova, kom ihåg vad jag sa sen bara.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

ok det får blir koppar å sen klistra för vatten å oljans skull.
kan eventellt gå att trycka en cirkel i kopparn sådär en 0.5mm upphöjjning som dras ihop runt cylindern för å täta lite extra.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

knotan wrote:kanke skulle fixxa o-rongspår i toppen då?? lr funkar inte det? har i9ngen lust å riva blocket bara för det!"!!

motornord säljer ju kopparpackning så visst borde det funka??


Det fungerar utmärkt att lägga oringarna i toppen...
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

ja får se hur det blir då!
toppen ska iväg till musen för "renovering" innan den plockas tillbaka igen hur som helst :roll:
Post Reply