Pelko - BMW 327 turbo. SÅLD.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Jo jag har också märkt att det är ett bromsrör bak men det tänkte jag inte på då jag drog rören
Men den kan man ju alltid ha till något annat
Mvh Mathias
Men den kan man ju alltid ha till något annat
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Jo jag tänkte också på det...
Får kika på det imorgon, bör ju gå att syna på huvudbromscylindern om inte annat.
Mvh Mathias
Får kika på det imorgon, bör ju gå att syna på huvudbromscylindern om inte annat.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
-
- Posts: 850
- Joined: 24 Sep 2006, 12:44
Micke wrote:Chrille wrote:Nice Pelko, Var lite orolig för dig där ett tag men visste du skulle hitta tillbaks.
Grattis till M-techen, finns inte många orginal kvar nu. Rädda den från skroten och bygg ett riktigt snytmonster.
Dessa börjar bli så pass ovanliga nu så jag tror att det finns möjlighet att entusiast försäkra.
Jag håller på och bollar med detta med LF:nu... Fast dom sparkar väl bakut när dom inser att det sitter en jätte snigel och ruvar under huven.
Frågan e om man ska kryssa i rutan "trimmad" i ansökningsförmuläret..
Tror det kan bli riktigt svårt att få igenom det med tanke på att det var rätt så tjurigt att få min M3 E30 entusiastförsäkrad...
tänkte bara flika in att min 320iM -85 är entusiastförsäkrad hos LF, så visst går det..
Björn Strömberg
I veckan har jag pillat med IC-fästet och med tryckrören. Har kommit en bit på vägen men allt tar mer tid än man tror. Har beställt svarta silikonslangar som jag ska använda. IC-fästena kommer givetvis lackas när motorrummet lackas och IC'n samt tryckrören kommer bli blanksvarta.
Utöver IC'n så har jag fixat lite med fjäderbenen fram samt hämtat coiloverdelar som vi ska bygga dit på org fjäderbenen. Riktiga porriga är prylarna vi ska använda
Skaffade mig även en lackspruta idag samt 2K epoxygrund som jag sprutat stötdämparna med än så länge, nästan allt annat i fram och bakvagnen är grundade utav den tidigare ägaren med samma grund så det som återstår ska jag grunda innan montering. Hållbart som fan blir det med den grunden.
Nästa steg blir att bygga plattor kring tryckrören där de kommer upp i motorrummet för att täcka de stora hålen jag fixade med tigersågen, efter det blir det lite chassimek.
Bilder:
Sprutan.
Färgen.
Resultatet.
IC-fästet. Profilerna jag använt sitter normalt på en vägg med hyllor men tyckte dessa passade bra där då de knappt väger något alls.
Tryckröret på högersidan med ett fäste.
Vänstersidan.
Runt tryckröret här ska jag klippa till en fin plåt så det inte är ett stort hål. Röret upp till spjället som syns ska också smidas till snarast.
Blir en likadan platta här.
Såhär ser allt ut ihopmonterat. Ska dit svarta silikonslangar och så som jag sa.
Får se om jag köper en M-tech II bakkjol sedan igen, ser ju rätt fint ut även om man inte har övriga delarna.
Anledningen till varför det blev coilovers direkt och inte org fjäderben. Nummer 1 och 2 ska sitta ihop...
Porr.
Temporärt dit-tejpade för att se hur det ser ut. Hela paketet ska ca 10cm ner och sitta rakt såklart.
Mvh Mathias
Utöver IC'n så har jag fixat lite med fjäderbenen fram samt hämtat coiloverdelar som vi ska bygga dit på org fjäderbenen. Riktiga porriga är prylarna vi ska använda
Skaffade mig även en lackspruta idag samt 2K epoxygrund som jag sprutat stötdämparna med än så länge, nästan allt annat i fram och bakvagnen är grundade utav den tidigare ägaren med samma grund så det som återstår ska jag grunda innan montering. Hållbart som fan blir det med den grunden.
Nästa steg blir att bygga plattor kring tryckrören där de kommer upp i motorrummet för att täcka de stora hålen jag fixade med tigersågen, efter det blir det lite chassimek.
Bilder:
Sprutan.
Färgen.
Resultatet.
IC-fästet. Profilerna jag använt sitter normalt på en vägg med hyllor men tyckte dessa passade bra där då de knappt väger något alls.
Tryckröret på högersidan med ett fäste.
Vänstersidan.
Runt tryckröret här ska jag klippa till en fin plåt så det inte är ett stort hål. Röret upp till spjället som syns ska också smidas till snarast.
Blir en likadan platta här.
Såhär ser allt ut ihopmonterat. Ska dit svarta silikonslangar och så som jag sa.
Får se om jag köper en M-tech II bakkjol sedan igen, ser ju rätt fint ut även om man inte har övriga delarna.
Anledningen till varför det blev coilovers direkt och inte org fjäderben. Nummer 1 och 2 ska sitta ihop...
Porr.
Temporärt dit-tejpade för att se hur det ser ut. Hela paketet ska ca 10cm ner och sitta rakt såklart.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
vad äre för skumma fjädrar du har ? hur låser man fast dem ?
Byggde om mina fjäderben i dag men ja spara ju en liten bil från fjäder talriken.
Byggde om mina fjäderben i dag men ja spara ju en liten bil från fjäder talriken.
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Under det gängade röret så svetsar man fast en distans som röret vilar på, röret i sig limmar man fast på fjäderbenet.
I toppen på fjädern så svarvar man till en bricka/distans som agerar fjädertallrick. Ovanför denna fjädertallrik kommer topplagringen och sedan muttrar man fast stötdämparen.
Alla delar syns inte på bilderna som du förstod
Mvh Mathias
I toppen på fjädern så svarvar man till en bricka/distans som agerar fjädertallrick. Ovanför denna fjädertallrik kommer topplagringen och sedan muttrar man fast stötdämparen.
Alla delar syns inte på bilderna som du förstod
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Jaha tyckte att det såg skumt ut men då är ja med vad får man ge för ett sånt dära kitt.
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Är via en kille i GBG som köpte ett parti för att testa de till sin Porsche, dessa blev över och jag köpte dom.
Mvh Mathias
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
50nm fram. Till bak har jag tre uppsättningar, dock vet jag inte spec på dom men ska mäta upp det när det blir dags att montera och provköra.
Mvh Mathias
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
pelko wrote:50nm fram. Till bak har jag tre uppsättningar, dock vet jag inte spec på dom men ska mäta upp det när det blir dags att montera och provköra.
Mvh Mathias
N/mm menar du väl Ville bara uppmärksamma det så att du inte tjongar dit valfri fjäder som har rätt höjd bara, då kan väghållningen bli allt annat än vad man önskat
/M|cke F@.gner
Blir lätt fel när man skriver från mobilen
Har en snubbe som hjälper mig med maskinjobb och chassikomponenter så vi ska tillsammans få ihop något bra.
Mvh Mathias
Har en snubbe som hjälper mig med maskinjobb och chassikomponenter så vi ska tillsammans få ihop något bra.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Idag vart det studiebesök hos Specialsvarv.se
Jag och Anders fixade till mina coilover-prylar. Eller ja, Anders fixade.
Han svarvade av någon tiondels mm på insidan av de gängade rören, sedan satt dom med presspassning mot fjäderbenen.
Utöver detta så svarvade han även till hylsor som ska hålla coilovern på plats. Dessa hylsor ska svetsas fast med TIG'en på fjäderbenet. De gängade röret kommer sedan limmas mot fjäderbenet samt vila på hylsan.
Till sist började vi med att tillverka länkarmsbussningar fram. Sjukt vilken sifferkontroll Anders hade, manuellt styrd svarv så tillverkade han två bussningar varav de skiljde två hundradelar mellan dom i diameter
Bilder:
Lite delar innan bearbetning.
Ett av de gängade rören i svarven.
Nysvarvade.
Sedan tillverkade vi hylsorna som allt ska vila på.
Färdigt resultat.
Såhär blir det sedan. Hylsan är alltså den del under det röda sträcket.
Tillverkning av länkarmsbussningar fram.
Lite halvfärdiga växelspakar varav en ska hitta till min bil.
Såhär kommer det se ut sedan fast med lackade fjäderben såklart samt stötdämpare och topplagringar. Hela fjäderpaketet ska mycket högre upp också. Inte röret, men fjädrarna. Är ju justerbart, hähä
Mvh Mathias
Jag och Anders fixade till mina coilover-prylar. Eller ja, Anders fixade.
Han svarvade av någon tiondels mm på insidan av de gängade rören, sedan satt dom med presspassning mot fjäderbenen.
Utöver detta så svarvade han även till hylsor som ska hålla coilovern på plats. Dessa hylsor ska svetsas fast med TIG'en på fjäderbenet. De gängade röret kommer sedan limmas mot fjäderbenet samt vila på hylsan.
Till sist började vi med att tillverka länkarmsbussningar fram. Sjukt vilken sifferkontroll Anders hade, manuellt styrd svarv så tillverkade han två bussningar varav de skiljde två hundradelar mellan dom i diameter
Bilder:
Lite delar innan bearbetning.
Ett av de gängade rören i svarven.
Nysvarvade.
Sedan tillverkade vi hylsorna som allt ska vila på.
Färdigt resultat.
Såhär blir det sedan. Hylsan är alltså den del under det röda sträcket.
Tillverkning av länkarmsbussningar fram.
Lite halvfärdiga växelspakar varav en ska hitta till min bil.
Såhär kommer det se ut sedan fast med lackade fjäderben såklart samt stötdämpare och topplagringar. Hela fjäderpaketet ska mycket högre upp också. Inte röret, men fjädrarna. Är ju justerbart, hähä
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com