Vilken E36 styrväxel har minst antal rattvarv?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Vilken E36 styrväxel har minst antal rattvarv?

Post by erik@e30 »

vilken e36 styrväxel har minst antal rattvarv
Kan någon friska upp mitt minne med en liten lista eller dylikt???

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
jocke_e30
Posts: 991
Joined: 01 Apr 2007, 16:20
Location: Mora

Post by jocke_e30 »

M3 3.0 va de va?
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

gör det nån skillnad att ta ifrån nån vanlig e36a? typ 328?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

M3 och övriga modeller har inte samma rattvarv. M3'an har lite mindre men minns inte hur mycket.

Inte enligt mig värt det extra dom kostar.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Z3 - alla utom M-modellerna. 2.7 varv.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

kristov wrote:Z3 - alla utom M-modellerna. 2.7 varv.


e den lika "lätt" som e36 att passa in i e30'n

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Det är väl just M3 3,0 som har den kortare växlen, inte M3 3,2.

Jag tycker personligen det är waste of money att köpa en M3 3,0 växel för dyra pengar (oftast dyra) för att få lite mindre rattvarv. Jag köpte min E36 växel från en 318i -93 för 700kr och den ger mig ca 2,9 rattvarv. Jag såg en Z3 M växel till salu för 3000kr som hade givit mig 2,7 varv.

Jag ville inte betala 2300kr extra för att få knappt ett kvarts rattvarv kortare styrning mellan fulla utslag :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Hur många varv är det på en icke servo E30 då? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

jag körde min karatepulka utan servo i somras, fast det var en stryservoväxel... Altså när jag skulle ut i garaget vart det som ett gympass... SÅ JÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLA trögstyrt så det fanns inte... Lagom okul att drifta med mao ;)

Så jag har en e36 växel från 328 jag täntke dunka dit, eller blir det ingen skillnad mot min e30 styservo?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

r.ivars wrote:Så jag har en e36 växel från 328 jag täntke dunka dit, eller blir det ingen skillnad mot min e30 styservo?

Har du inte servo så lär den bli ändå trögare med den växeln.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

JohanE wrote:
r.ivars wrote:Så jag har en e36 växel från 328 jag täntke dunka dit, eller blir det ingen skillnad mot min e30 styservo?

Har du inte servo så lär den bli ändå trögare med den växeln.


jo, glömde nämna att jag har fixat seropump och grejer inför nästa säsong. Men vet inte vilken styrväxel jag ska välja, om det är värt att byta ut e30ins..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Du får ju mycket mindre rattvarv. Nisse977 kommer nog skriva här snart om hur han upplevde det men då jag prata med honom så sa han att det var en enorm skillnad :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

pelko wrote:Du får ju mycket mindre rattvarv. Nisse977 kommer nog skriva här snart om hur han upplevde det men då jag prata med honom så sa han att det var en enorm skillnad :D

Mvh Mathias


mysigt, fyfan det suger ju att vara ledig 2 veckodagar, man vill handla hela världen.

Får man hitta på något att lösa stoppies till växeln med, måste ju gå att svetsa på nåt skit på stagen som tar imot nåt innan hjulen touchar karossen..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Nu hänger vi mycket över Nisses axlar men jag har för mig han hade en lösning på det också hehe :)

För övrigt har jag raka motsatsen, ledigt men inga pengar :(

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

r.ivars wrote:
pelko wrote:Du får ju mycket mindre rattvarv. Nisse977 kommer nog skriva här snart om hur han upplevde det men då jag prata med honom så sa han att det var en enorm skillnad :D

Mvh Mathias


mysigt, fyfan det suger ju att vara ledig 2 veckodagar, man vill handla hela världen.

Får man hitta på något att lösa stoppies till växeln med, måste ju gå att svetsa på nåt skit på stagen som tar imot nåt innan hjulen touchar karossen..


Du svarvar ett par tjocka brickor i typ delrin eller alu och sätter dem innanför gängan till styrstagen. Då minskar slaget på styrväxeln. Yttermåttet gör du så att de går in i röret/styrväxeln och innermåttet så att de går på axeln. Har för mig att de bör vara ca 15mm tjocka men är lite osäker på detta måttet.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jo det stämmer rätt bra med 15mm tjocka stopp. Jag har nog något tunnare på min nu, men har man bredare däck än 205 kanske det tar i. Bättre att lägga lite extra tjocka stopp så det slipper skrapa i hela tiden.
Jag personligen svarvade dem i delrin, sedan sågade jag ur en bit som gjorde att de får en öppning, så man kan sätta dit och ta bort dem utan att plocka bort styrstagen :) Jag gjorde så för jag ville testa lite olika tjocklekar.

En E30 original ICKE servostyrväxel har ca 4,7 varv mellan fulla utslag. Och efter att ha satt dit en standard E36 SERVO styrväxel så blev det 2,9 varv med stoppen monterade.

Har man en E30 servoväxel förut ligger den på ca 4,1 varv, så det blir stor skillnad när man byter till en E36 växel helt klart!
E30 M3 har ca 3,5 varv, så även om man har en sådan tjänar man på att byta till E36 växel

Jag tycker det blev SJUKT stor skillnad mot den växel jag hade original. Nu kanske man har större chans att häva ett kast...

:D 8)

Saxat från Rejsa.nu
4,7varv - E30 utan servo
4,1varv - E30 med servo
3,5varv - E30 M3
2,9varv - E36 M3 3,2l och alla vanliga E36 (sån jag köpte för 700kr..)
2,7varv - E36 M3 3,0l
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
timpa
Posts: 111
Joined: 13 Jul 2008, 11:03
Location: Stockholm

Post by timpa »

Nisse,
tog du med servopumpen och hela köret och monterade i E30n?
Post Reply