Pelko - BMW 327 turbo. SÅLD.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
De gamla bilderna kommer att ligga nere någon vecka till max.
Efter att ha pillat med massa andra bilar så tog jag en kväll idag och rev isär min motor helt. Var kul att få ner allt och se skicket på prylarna. Alla lager skall bytas, blocket ska o-ringas och toppen ska planas. Sedan ska givetvis alla packningar bytas samt att det ska dit nya bultar och liknande överallt.
Kommer att kosta en del men det känns bra att få en fräsh motor. Bilen ska även ner från vaggan imorgon. Motorn ska sättas ihop med topp och tråg för att jag ska kunna bygga grenrör och måtta lite för andra saker.
Ska fixa fjäderbenen imorgon samt lite andra saker i hjulupphängningen.
Bilder från idag:
Ganska orörd motor.
Kammar borta.
Toppen borta.
Såhär såg alla kammar ut. Antar att det är normalt slitage?
Lagrena. Vet inte hur slitna ramlager ser ut men det är lika bra att byta dom då vevlagrena är kassa och allt är nere.
Ramlager.
Vevlager.
Den berömda vevaxelbulten ... 1m förlängare räckte inte, tog fram ett 240cm rör och sedan lossade den.
Blocket. Man ser la inget onormalt i loppen?
Vet inte varför jag inte lossade medbringaren när allt satt på motorn ... men det löste sig till slut ändå med lite fula knep.
Sedan la jag hela motorn på en bänk där den kan vila i fred.
Mvh Mathias
Efter att ha pillat med massa andra bilar så tog jag en kväll idag och rev isär min motor helt. Var kul att få ner allt och se skicket på prylarna. Alla lager skall bytas, blocket ska o-ringas och toppen ska planas. Sedan ska givetvis alla packningar bytas samt att det ska dit nya bultar och liknande överallt.
Kommer att kosta en del men det känns bra att få en fräsh motor. Bilen ska även ner från vaggan imorgon. Motorn ska sättas ihop med topp och tråg för att jag ska kunna bygga grenrör och måtta lite för andra saker.
Ska fixa fjäderbenen imorgon samt lite andra saker i hjulupphängningen.
Bilder från idag:
Ganska orörd motor.
Kammar borta.
Toppen borta.
Såhär såg alla kammar ut. Antar att det är normalt slitage?
Lagrena. Vet inte hur slitna ramlager ser ut men det är lika bra att byta dom då vevlagrena är kassa och allt är nere.
Ramlager.
Vevlager.
Den berömda vevaxelbulten ... 1m förlängare räckte inte, tog fram ett 240cm rör och sedan lossade den.
Blocket. Man ser la inget onormalt i loppen?
Vet inte varför jag inte lossade medbringaren när allt satt på motorn ... men det löste sig till slut ändå med lite fula knep.
Sedan la jag hela motorn på en bänk där den kan vila i fred.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
fan va fort du fick din motor bänkad
http://www.garaget.org/?car=312617" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack!
Jo bulten är lite halvseg
Tog la 5-6h att få isär motorn med lite skitsnack och käk
Mvh Mathias
Jo bulten är lite halvseg
Tog la 5-6h att få isär motorn med lite skitsnack och käk
Mvh Mathias
Idag blev det inte mycket gjort. Skaffade en bandsåg som vi installerade en stund och smörjde upp. Stor som satan, jävligt effektiv då man tex ska bygga grenrör och avgas. Bara sätta röret i sågen och trycka på en knapp så pressar den fast röret, sedan trycker man på en annan knapp så sågar den i valfri vinkel. Allt styrs av hydraulik. Ska bli skoj att testa den på riktigt sedan.
Monterade en Luisi-ratt och tvättade lite delar också. Kolla även på min balla backspegel som ska monteras med kartläsar-lampor
Bilder:
Sågen.
Ratten.
Backspegeln.
Mvh Mathias
Monterade en Luisi-ratt och tvättade lite delar också. Kolla även på min balla backspegel som ska monteras med kartläsar-lampor
Bilder:
Sågen.
Ratten.
Backspegeln.
Mvh Mathias
Har i veckan slipat i mitt motorrum samt köpt färg till blocket. Ska börja rengöra blocket, toppen och de övriga motordelarna imorgon tänkte jag. Får se hur mycket jag hinner med.
Har lov nästa vecka så det finns även fördelar med att gå i skolan
Ska stoppa ner motorn helt tom fast med topp och så ditsatt så man kan börja måtta och bygga grenrör. Vore fint om man fick ihop något nästa vecka.
Kommer mer bilder och så till helgen men kan bjuda på lite bilder på den nya turbon, en T04 samt min wastegate jag köpte. Turbon skickas imorgon så hoppas den kommer tidigt nästa vecka.
Mvh Mathias
Har lov nästa vecka så det finns även fördelar med att gå i skolan
Ska stoppa ner motorn helt tom fast med topp och så ditsatt så man kan börja måtta och bygga grenrör. Vore fint om man fick ihop något nästa vecka.
Kommer mer bilder och så till helgen men kan bjuda på lite bilder på den nya turbon, en T04 samt min wastegate jag köpte. Turbon skickas imorgon så hoppas den kommer tidigt nästa vecka.
Mvh Mathias
Idag var jag en stund i garaget också. Köpte 20l diesel som jag doppade lite delar i. Rengjorde även blocket med diesel och sedan körde med högtryckstvätten, blev skitbra.
Lackade sedan blocket samt slipade lite i motorrummet.
Bilder:
Oljefilterhus, bröstkåpa m.m.
Smutsigt block.
Sköljde av det efter dieseldushen.
Lackade.
Motorrummet. Har dock knappt kommit igång. Karosseri-massan ska bort kring fjädertornet också.
Tog loss lagrena innan jag tvättade och lackade blocket.
Mvh Mathias
Lackade sedan blocket samt slipade lite i motorrummet.
Bilder:
Oljefilterhus, bröstkåpa m.m.
Smutsigt block.
Sköljde av det efter dieseldushen.
Lackade.
Motorrummet. Har dock knappt kommit igång. Karosseri-massan ska bort kring fjädertornet också.
Tog loss lagrena innan jag tvättade och lackade blocket.
Mvh Mathias
går frammåt där
När du ändå har grejerna nere och kamran framme, kan du ta en bild på transmissionssidan på blocket så man ser hur de där glid sken spännar "metall clipsen" skall sitta, gjorde aldrig det när jag rev min nu senast och man vill inte sätta dom fel..
fan nu såg jag du redan plockat loss dom på sista bilden..
mvh
När du ändå har grejerna nere och kamran framme, kan du ta en bild på transmissionssidan på blocket så man ser hur de där glid sken spännar "metall clipsen" skall sitta, gjorde aldrig det när jag rev min nu senast och man vill inte sätta dom fel..
fan nu såg jag du redan plockat loss dom på sista bilden..
mvh
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Hehe Jag funderade på om jag skulle ta en bild på det faktiskt men tänkte att det borde finnas på realoem.
--
Idag var jag i garaget ett par timmar och stoppade ner låda och motor. Motorn är dock tom innuti men den sitter där den sitter för att jag ska måtta och börja bygga grenrör samt tryckrör.
Anders som hade bilen innan mig har kapat bort baljorna som fanns i baken på bilen. Så om man monterar stötfångaren så finns det inget under det. Vore kanske ballt att köra på något eget och ha det som det är, bilen kommer se hög ut bak men samtidigt kan det bli lite ballt med det stuket. Vi får la se hur det blir...
Bilder:
Började med att lyfta i allt.
Sedan tillverkade jag två temporära motorkuddar. Den vänstra på bilden ska dock bli lite högre. Dessa ska sedan tillverkas i delrin när måtten är klara.
Hängde på toppen och insuget lite löst. Bromsservot tar i som vanligt...
Underifrån. Vill bygga om tråget för högre markfrigång.
Lådan.
Utsidan. Bilen ska bli LÅG när jag är klar, fan vad fränt det är.
Här ser ni ang baken. Får se hur det blir.
Mvh Mathias
--
Idag var jag i garaget ett par timmar och stoppade ner låda och motor. Motorn är dock tom innuti men den sitter där den sitter för att jag ska måtta och börja bygga grenrör samt tryckrör.
Anders som hade bilen innan mig har kapat bort baljorna som fanns i baken på bilen. Så om man monterar stötfångaren så finns det inget under det. Vore kanske ballt att köra på något eget och ha det som det är, bilen kommer se hög ut bak men samtidigt kan det bli lite ballt med det stuket. Vi får la se hur det blir...
Bilder:
Började med att lyfta i allt.
Sedan tillverkade jag två temporära motorkuddar. Den vänstra på bilden ska dock bli lite högre. Dessa ska sedan tillverkas i delrin när måtten är klara.
Hängde på toppen och insuget lite löst. Bromsservot tar i som vanligt...
Underifrån. Vill bygga om tråget för högre markfrigång.
Lådan.
Utsidan. Bilen ska bli LÅG när jag är klar, fan vad fränt det är.
Här ser ni ang baken. Får se hur det blir.
Mvh Mathias
som vanligt mycket bra arbetat och verkar som att de har städats upp bra också
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing