BMW e36 -93a + Dålig komp
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW e36 -93a + Dålig komp
Tja.
Jag har en Bmw e36 325 med vanos motorn. När jag körde in på besiktningen så var mina avgasvärden helt åt skogen. Började med att byta lambda sonden. Fick ner alla värdena utom HC:n. Beslutade då mig för att ta ett komptest. cylinder 1-5 var ganska lika varandra mellan 11.5-13. Men cylinder 6 avvek ganska kraftigt mot dem andra. 7 kilo.
Är ny på med BMW så jag tänkte fråga om det är något man bör tänka på innan man kastar av toppen. Gärna lite tips och trix om någon kan avvara några sådana.
/Mvh P
Jag har en Bmw e36 325 med vanos motorn. När jag körde in på besiktningen så var mina avgasvärden helt åt skogen. Började med att byta lambda sonden. Fick ner alla värdena utom HC:n. Beslutade då mig för att ta ett komptest. cylinder 1-5 var ganska lika varandra mellan 11.5-13. Men cylinder 6 avvek ganska kraftigt mot dem andra. 7 kilo.
Är ny på med BMW så jag tänkte fråga om det är något man bör tänka på innan man kastar av toppen. Gärna lite tips och trix om någon kan avvara några sådana.
/Mvh P
Komplös
Tja! har en polare som har exakt samma problem som du, förutom att hans är komplös på 5an.
det visade sig vara en trolig övervarvning vid nått tillfälle alla avgas var krokiga trots det var det bra komp på 1,2,3,4,6.
så vet du med dig att du varvat högt så kan det vara ventilerna..
nån som har andra förslag så kom med dom så jag inte far med osanning:)
det visade sig vara en trolig övervarvning vid nått tillfälle alla avgas var krokiga trots det var det bra komp på 1,2,3,4,6.
så vet du med dig att du varvat högt så kan det vara ventilerna..
nån som har andra förslag så kom med dom så jag inte far med osanning:)
tja, du kan bygga ett verktyug för att hålla kammarna i läge.
Sen skriva ut dok på kaminställningen från Autodata (mekonomen har)
Sedan är det en femma att surra ihop kamkedjan med kamdreven så slipper du så det alltför fel.
Märk upp kablar osv. kan vara bra om man är osäker.
Slangarna till insuget vid spjället kan vara lite luriga, koplade dom fel en gång då får man vatten i oljan
Ett gäng torxhylsor behövs, bla en smal lång jäkel.
Sen skriva ut dok på kaminställningen från Autodata (mekonomen har)
Sedan är det en femma att surra ihop kamkedjan med kamdreven så slipper du så det alltför fel.
Märk upp kablar osv. kan vara bra om man är osäker.
Slangarna till insuget vid spjället kan vara lite luriga, koplade dom fel en gång då får man vatten i oljan
Ett gäng torxhylsor behövs, bla en smal lång jäkel.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
fika wrote:Då beror det alltså inte på värme problem, utan att ventilerna har tagit i.?
Tycker det verkar konstigt om allt är rätt inställt, i och med att det är fler personer som har råkat ut för samma sak, och alla dem lär väl inte kasta i 3an i 200 blås?
Tja! jag håller på att renovera min topp efter jag upptäkte att det saknades en halv cylinder vid komp test.. den gick lite mysko vid köpet men tänkte inte mer på det..
tror det beror på övervarvning då ventilerna inte hinner stänga när kolven far upp igen med en ruskig fart dock touchar dom lite bara alla mina ventiler var krokiga men hade bara dåligt komp på 5ans cylinder.. så lycka till och bara börja skruva
Tycker de låter helskumt det hära med att det påstås att de är kolven som åstadkommit detta fenomen. Den ganska stora felräkning det i sådanafall borde vara från fabrik angående ventilfjädertryck, retainervikter, lyft osv borde ej kunna vara möjlig. Då de alltid görs en ganska bra överslagsräkning när de gäller sådant här, då även fjädermattning med åren skall vara inräknad osv. Sen är de en till sak som talar emot era teorier. Och de är att avgasventilerna absolut inte är lättare än insugningsventilerna och på de menat att har du "ventilsläpp" (som vissa lite luddigt kallar de) på avgasventilerna, så va har du inte då på insug? Där borde de i sådana fall vara ännu värre. Fast visst dom kanske klarar sig pga mera spel. Men håll med om att det i så fall är rätt illa.
Sen en fråga jag ganska snabbt ställde till mig själv när jag såg M50-motorns onormalt tunna ventilskaft. Lixom okej om man sett dessa skaft i dagsläget på rostfria ventiler eller liknande vore en sak. Eller som en insugningsventil då den lever MYCKET snällare liv än avgasventilen. Men nu snackar vi bilar i slutet av 80 och början av 90-talet, och då tycker i vart fall jag de är vågat med tanke på att vissa 2.3/2.5 liters motorer under dessa år tillockmed rullade med 8mm ventilskaft i just avgasventilen för att rulla safe med de materialen som fans att tillgå då för vettiga priser.
Och även om man kollar på de verkligen BRÄNDA avgasventilerna ni pratar om så tycker i vart fall jag att de hela inte är så konstigt. De konstiga är dock hur de räknat på ventilsystem mot varvtal på motorn hos BMW då de både väljer ventil utav de mera vågade slaget och sen på de som ni nämner här även skulle göra ett bristfälligt ventillyftarsystem. Låter verkligen som att utmana gränserna på en stackars originalmotor i onödan med tanke på hur de av "fel" person kan behandlas.
Skumt skumt...
Mata gärna på med synpunkter om mitt resonemang eller va ni tror/tycker i de hela. Alltid intressant.
Sen en fråga jag ganska snabbt ställde till mig själv när jag såg M50-motorns onormalt tunna ventilskaft. Lixom okej om man sett dessa skaft i dagsläget på rostfria ventiler eller liknande vore en sak. Eller som en insugningsventil då den lever MYCKET snällare liv än avgasventilen. Men nu snackar vi bilar i slutet av 80 och början av 90-talet, och då tycker i vart fall jag de är vågat med tanke på att vissa 2.3/2.5 liters motorer under dessa år tillockmed rullade med 8mm ventilskaft i just avgasventilen för att rulla safe med de materialen som fans att tillgå då för vettiga priser.
Och även om man kollar på de verkligen BRÄNDA avgasventilerna ni pratar om så tycker i vart fall jag att de hela inte är så konstigt. De konstiga är dock hur de räknat på ventilsystem mot varvtal på motorn hos BMW då de både väljer ventil utav de mera vågade slaget och sen på de som ni nämner här även skulle göra ett bristfälligt ventillyftarsystem. Låter verkligen som att utmana gränserna på en stackars originalmotor i onödan med tanke på hur de av "fel" person kan behandlas.
Skumt skumt...
Mata gärna på med synpunkter om mitt resonemang eller va ni tror/tycker i de hela. Alltid intressant.
sniffer- wrote:Tycker de låter helskumt det hära med att det påstås att de är kolven som åstadkommit detta fenomen. Den ganska stora felräkning det i sådanafall borde vara från fabrik angående ventilfjädertryck, retainervikter, lyft osv borde ej kunna vara möjlig. Då de alltid görs en ganska bra överslagsräkning när de gäller sådant här, då även fjädermattning med åren skall vara inräknad osv. Sen är de en till sak som talar emot era teorier. Och de är att avgasventilerna absolut inte är lättare än insugningsventilerna och på de menat att har du "ventilsläpp" (som vissa lite luddigt kallar de) på avgasventilerna, så va har du inte då på insug? Där borde de i sådana fall vara ännu värre. Fast visst dom kanske klarar sig pga mera spel. Men håll med om att det i så fall är rätt illa.
Skumt skumt...
Jag vet inte så mkt om bmw och deras konstruktion.. men det är inte omöjligt att du har rätt.. men då undrar jag vad tror du kan ha orsakat att ventilerna krökt sig om inte av "kolvtouch"
och att insug klarar sig beror nog på att dom endast är öppna när kolven är på väg ner och inte som avgas att dom öppnar när kolven kommer upp.
jag tyckte min teori om övervarv va rätt rimlig men rätta mig gärna om jag har fel.
Då de alltid görs en ganska bra överslagsräkning när de gäller sådant här, då även fjädermattning med åren skall vara inräknad osv. Sen är de en till sak som talar emot era teorier. Och de är att avgasventilerna absolut inte är lättare än insugningsventilerna och på de menat att har du "ventilsläpp" (som vissa lite luddigt kallar de) på avgasventilerna, så va har du inte då på insug? Där borde de i sådana fall vara ännu värre. Fast visst dom kanske klarar sig pga mera spel. Men håll med om att det i så fall är rätt illa.
Det där var väl en emotsägelse, lägre vikt skulle ju ge mindre risk för ventilsläpp samt mindre belastning för fjäder/ventilmekanism. Så om avgasventilen nu är så mycket tyngre så borde ju den slå i först.
Fast jag har för mig insug är ca 1mm större i diameter, båda har 6mm skaft vilket inte är alltför ovanligt på 90tals motorer, vanosmotorn kom ju 93..
Thörn wrote:Då de alltid görs en ganska bra överslagsräkning när de gäller sådant här, då även fjädermattning med åren skall vara inräknad osv. Sen är de en till sak som talar emot era teorier. Och de är att avgasventilerna absolut inte är lättare än insugningsventilerna och på de menat att har du "ventilsläpp" (som vissa lite luddigt kallar de) på avgasventilerna, så va har du inte då på insug? Där borde de i sådana fall vara ännu värre. Fast visst dom kanske klarar sig pga mera spel. Men håll med om att det i så fall är rätt illa.
Det där var väl en emotsägelse, lägre vikt skulle ju ge mindre risk för ventilsläpp samt mindre belastning för fjäder/ventilmekanism. Så om avgasventilen nu är så mycket tyngre så borde ju den slå i först.
Fast jag har för mig insug är ca 1mm större i diameter, båda har 6mm skaft vilket inte är alltför ovanligt på 90tals motorer, vanosmotorn kom ju 93..
Läs mitt inlägg noggrannare. Skriver att insugningsventilerna är tyngre..
De är just de där 6mm skaftet jag sällan ser på avgassidor vid desssa årtal och den utan vanos ser likadan ut.
Vilka mera motorer än BMW har du sett rulla med 6mm skaft på avgassidan som är på 2.5 liter eller mera? Bara nyfiken för jag ser dom då ganska sällan å då i mindre literutförande per cylinder. Men vem vet. Har även hört att BMW:s ventiler skall hålla en ganska hög klass så kanske dom låg något före i just materialväg redan då och på de viset så är de inget konstigt alls. Vem vet.. Bara spekulerar då jag tyckte de lät väldigt konstigt att man kunde övervarva ihjäl motorerna..
Va?
Du skrev ju att avgas är tyngre.
Vad blir dom om dom "absolut inte är lättare än insug" Jo -tyngre
men nu vet jag vad du menade iallafall.
Varför måste hela motorns volym vara mer än 2.5l för att jämföra ventilskaft? Borde väl gå lika bra att jämföre exvis med en 4a på 2.0, det blir ju tom större volym per cylinder isf. utbudet är ju lite större isf.
Tror helt enkelt BMW var rätt långt framme i motorutvecklingen gentemot många andra tillverkare.
Saab kom tex med 5mm ventilskaft 1997 med trionic 7 en liten tillverkare med begärnsade resurser...
Sedan är fotens utformning mot ventilen av rätt stor betydelse hur känslig den blir för krökningar.
Men att en ventil skulle krokna vid hatten utan att tagit emot något låter rätt osannolikt, typ skaftet var för klent så ventilerna böjde sig
Och de är att avgasventilerna absolut inte är lättare än insugningsventilerna
Du skrev ju att avgas är tyngre.
Vad blir dom om dom "absolut inte är lättare än insug" Jo -tyngre
men nu vet jag vad du menade iallafall.
Varför måste hela motorns volym vara mer än 2.5l för att jämföra ventilskaft? Borde väl gå lika bra att jämföre exvis med en 4a på 2.0, det blir ju tom större volym per cylinder isf. utbudet är ju lite större isf.
Tror helt enkelt BMW var rätt långt framme i motorutvecklingen gentemot många andra tillverkare.
Saab kom tex med 5mm ventilskaft 1997 med trionic 7 en liten tillverkare med begärnsade resurser...
Sedan är fotens utformning mot ventilen av rätt stor betydelse hur känslig den blir för krökningar.
Men att en ventil skulle krokna vid hatten utan att tagit emot något låter rätt osannolikt, typ skaftet var för klent så ventilerna böjde sig