Pelko - BMW 327 turbo. SÅLD.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Ligger man sjuk och inte kan skruva så kan man åtminstone handla delar.

Köpte bromsskivor fram, krängningshämmarstag, krängningshämmarbussningar, styrstag (köpte fel första gången) samt vattenpump idag.

Fjäderbenen, diffen och lite andra prylar skall blästras innan lack så jag tänkte slänga med krängningshämmarn där också så den blir ordentlig. Den är sträv och äcklig nu. Men det är fint när allt är nytt!

Min M50B25 motor, ZF låda samt all el plockar jag ur bilen i veckan. Toppen ska planas iallafall då den kokat. Sedan om jag får råd så ska den renoveras samt o-ringas som jag tidigare skrivit.

Bilder:

Började med en fet grillfest.
Image

Styrstagen.
Image

Krängningshämmarn med nya stag och bussningar.
Image

Image

Image

De ventilerade bromsskivorna fram.
Image

Alla fyra.
Image

Vattenpumpen.
Image

Finns en del på hyllan kvar att fixa till.
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Så fint du har det i ditt garage, ordning och reda :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

säker på att du inte ska använda dom gamla styrlederna?
dom borde hålla 3000mil till :D :D :D :D
hoppas du blir nöjd
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Haha även om de hade fungerat bra så hade de inte sett bra ut :D

Är kanonnöjd David, tack!

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Igår kväll hämtade jag mina gula Koni stötdämpare. Slipade och grundade dom idag. Är la straffbart om jag inte lackar de gula sedan igen ;)

Var även under bilen och kikade hur soppa och bromsledingarna såg ut. Aldrig sett de underifrån men tyckte de såg bra ut och de låg tight mot karossen, inga släpningar någonstans.

Bilder:

Såhär såg de ut innan jag slipade dom.
Image

Efter att jag slipade grundade jag.
Image

Ledningarna under bilen.
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Blomgren
Posts: 637
Joined: 28 May 2007, 18:10
Location: Karlstad

Post by Blomgren »

Varför lackera insatsdämparna? :)
Sebastian Blomgren
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

För att veta att allt är rent och fräsht. Man mår ju illa om man slarvat :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Ser riktigt bra ut...
Kollar tråden varje dag så man inte missar nått !
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Ser tokbra ut dude... såg att 325an är borta nu ;) säg till när du vill ha en e34a som gästar *påpeka*
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Idag började min stressiga helg. Ska ta ur två st M50's, ena har kokat och den ska jag ha och den andra ska flyttas över till bilen som den kokade spisen sitter i.

Idag tog jag ur en av motorerna. Tog 2h och 10 min och det är jag nöjd med :D

Ska ta ZF lådan och all el från donatorbilen samt den kokade motorn från den andra E34an. Donatorbilen är den som syns på bilderna nedan.

Ska lossa toppen och tråget till att börja med. Toppen ska planas och sedan blir det att byta lager i motorn om de som sitter i är kassa. Vet inte om oljan har blandat sig med vattnet...

Många bilar i rörelse nu.

Bilder:

Donatorn.
Image

Efter lite lossande.
Image

Sedan två timmar senare var den ur.
Image

Image

Allt som var i vägen var bara att kapa bort ;)
Image

Hemfärd för donatorbilen.
Image

Image

Den kokade M50n jag lyfter ur imon och tar till mig själv.
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Idag lyfte jag vi ur vanos-maskinen ur den "riktiga" E34an. Denna vanosmotor är alltså den jag ska ha i min E30. Gick smärtfritt men tog betydligt längre tid än igår då denna bilen har AC samt att man var tvungen att vara rädd om sakerna på bilen.

Bilder:

Började riva.
Image

Anledningen till att tempen steg så fort, vattenpumpen var som väntat heeeeelt krashad. Världens sämsta konstruktion med plast-skrovlar?
Image

Motorn ur.
Image

Här står dom. Den högra är alltså den jag ska ha.
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Grefven

Post by Grefven »

så nu ska du åka m50 =) hade inte behövt köpa den där e30´n alls =) bara handlat ett m-paket istället för det är väl allt som är kvar i stort sett =)

men det e kul med sånt här så fortsätt i samma anda bara.
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Uj uj, blir bra detta :P
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Bullen: Men jag har sålt motor, avgasrör, stolar och lite annat för pengar som motsvarade inköpet. Så innertak, i-bräda, framvagn, bakvagn, M-tech II m.m blev gratis för mig.

Så får man hålla på för att dra runt ett projekt utan inkomst :D

Resgard: Tackar :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Nu är motorbytet klart i 525an, det enda som återstår är att klura ihop lite el.

Så fort den åker ut ur garaget ska jag plocka ner min M50 och fräsha upp det yttre. Sedan blir det att passa in den i motorrummet i E30n och kika lite.

Idag fixade jag lite småsaker, satte bland annat upp min M50 i ett motorstativ och började plocka ner den. Tänkte kika på lagrena då jag misstänkte att vatten eventuellt hade blandat sig med oljan. Men vi hittade inget vatten och lagerna såg bra ut enligt mig.

Ni som kan detta med lager kan väl vara snälla och kika på bilderna ett par sekunder extra och säga vad ni tror. Med så sjukt begränsad bugdet som man har så vore det skönt att slippa byta dom för nästa sommar. De såg bra ut enligt mig men sedan har jag bara kollat på sexans vevstake än.

Jag fick även hem E36 motorfästen som jag ska ha då jag ska stoppa ner M50n i bilen, dessa var jag inte sen med att sätta i ett hetvattenbad med lite ämnen i så de blir rena innan de ska blästras och lackas.

Har även skaffat mig E30 org tyg-sportstolar. Har två hemma och ska få två till snart, två är mindre fina så jag ska lappa ihop så att två stolar blir fina, av alla fyra.

Vill gärna ha lite åsikter om lagret som syns som sagt.

Bilder:

Stolarna.
Image

Motorn i stativ.
Image

Motorfästena.
Image

Tömte motorn på olja till att börja med.
Image

Sedan lossade jag tråget.
Image

Såhär ser vevlagrena på sexans vevstake ut. Vad säger ni?
Image

Image

Image

M20 vs M50 svänghjul, inte svårt att lista ut vilket som är roligast ;)
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

fin olja :D
Post Reply