Pelko - BMW 327 turbo. SÅLD.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Men alltså dom stora bultarna som går rakt upp nerifrån som har torx-skalle eller vad det är, sitter för hårt för vanliga bits.

Sitter ju två stora feta bultar i mitten på stötfångarn.

Antar att man inte kan kringå dom och lossa en större del.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

bakdelen på min plockade jag loss med fästet.

om du står bakom bilen sett på vänster sida under bilen hålls fästet med två muttrar. på höger sida sitter dom muttrarna i bagageutrymmet. loss med muttrar på båda sidor så har du loss bakdelen med fästen.
The Lower Class
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Haha nej, den och baken sitter fortfarande kvar. Men bultarna som håller dom sitter HÅÅÅÅRT. Vet fan inte hur jag lossar dom lämpligast

Jag fick värma mina med gassvets, då lossnade dom rätt lätt sen.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Får ta fram gasen sedan då :D

Funderar på om man inte ska köpa sig en M50 sedan igen, verkar ju gilla laddtryck :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
M3-emil
Posts: 400
Joined: 01 Mar 2008, 18:08
Location: Charlottenberg

Post by M3-emil »

Yes Pelko!! M50 :D
Mvh Emil

Tel 0730 84 50 34
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

nej ditt miffo !!!!!!!!! KÖR M20 NU !!
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Haha vi får la se men det känns som om M50 mer är min sak, börjar kunna dom lite och sedan känns de stabilare.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Blir nog bra i vilket fall :) Men säg till när du ska sälja av m20 motorn då :)
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Haha, den är ju såld sedan ett par veckor Jens :D:D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Idag körde jag ut 325'an och städade ännu mer i garaget. Snart har jag fått ut all onödig skrot så det ser harmoniskt ut. Tänkte börja med elen i motorrummet i helgen, den roliga biten av skruvanet :)

Lite skitbilder med mobilen:

Efter massa lekande med pallyftare och pallar fick vi ut den.
Image

Stog mindre stabilt.
Image

Image

Sedan flyttade jag 320n till sitt rätta ställe. Ni ser hur mycket skit det är runt bilen...
Image

Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
JWSE30
Posts: 812
Joined: 26 Dec 2006, 20:37
Location: Karlskrona

Post by JWSE30 »

Fan va fint detta kommer bli, underbart när allt är nytt och 100% rostfritt!

Duktigt avundsjuk på ditt garage är man också :wink: :D

Mvh Jonas
BMW E46 330xd


Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Hade du några mått på vaggan som någon frågade om förr :?
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jodå mått finns väl men tyvärr inte nerskrivna...

Det varierar lite på vilken konstruktion man ska ta till men höjden kan jag väll få fram någon dag.

Denna är byggd av en kille som sponsrar mig med massa delar som delrinbussningar, spakställ osv osv. Det var hans förra kaross.

www.specialsvarv.se

Så navet som gör så att det blir roterbart är svarvat och pressat så det blir som en "broms", bilen står alltså helt still innan man tar i och får fart på den.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Nu efter att 325an är ute ur leken så har jag börjat renovera lite prylar. Bakvagnsbryggan och ena bärarmen är redan lackade och klara. Den andra bärarmen ska jag ta i veckan sedan återstår bara omkringprylarna för att montera det på bilen.

Jag fick hem en 325 E36 styrväxel som jag ska passa in i E30n, detta för att få kortare och mindre rattvarv. Så idag plockade jag isär den så mycket det gick och rengjorde allt. Badade styrvväxeln i Aceton, blev lagom ren. Sedan ska det putsas med trissor för att få bort den sista skiten.

Som allt annat till bilen så ska den rengöras och göras som ny, sedan få alla leder, rör och slangar nya. Inget ska lämnas åt slumpen.

Jag började även att ta isär fjäderbenen och lackade krängningshämmaren i BMW's titansilvriga nyans 452.

För övrigt så har jag köpt ett par gula Koni stötdämpare som ska sitta i bilen. En bra början för ett fint chassi.

Kommer mer i veckan.

Bilder:

Styrväxeln demonterad.
Image

Skiten.
Image

Detta förblir historia.
Image

Efter lite badande försvinner den mesta skiten.
Image

Image

Börjar bli lite renare iallafall.
Image

Fjäderbenen och diffen som ska fräshas till ordentligt.
Image

Image

Blev gött med plats efter att 325an åkte ut.
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Du får skriva sen om Servo slangarna passar och hur du löste stoppet :)

annars ser de bra ut.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Idag är jag sjuk men fixade lite småsaker. Skaffade nya bromskivor som ska sitta bak, nya damasker till styrväxeln samt nya styrstag.

Jag lackade även krängarn guldig efter att ha slipat den. Allt annat är så ljust så jag tror det kan bli fränt om man bryter av lite.

Kommer köra med en M50 och ZF låda, det blev klart idag. Ska se vad pengarna räcker till men troligtvis blir det att renovera motorn med nya lager och ringar, lite svarvade kolvar samt o-ringat block så man kan köra överladdat utan att behöva ta ur motorn ur bilen igen. M20 hade inte varit fel heller men M50 känns modernare och roligare.

Bilder:

Damaskerna.
Image

Fick köpa universal-damasker då det var svårt att få fram ett par som passade. Men dessa ser ut att passa fint om man monterar de som de ligger enligt bilden.
Image

Skivorna.
Image

Krängarn.
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Post Reply