robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
rishögen
Posts: 94
Joined: 08 Jul 2007, 13:55
Location: Malmö

Post by rishögen »

MathiasH wrote:Han kör ju längre och han ska väl köra turbo? Så korta är att föredra om man kör mycket överladd alltså.
Om man kör sugmotor så ska man alltså ha långa, ok. Tack =)


Ja grovt räknat så är det så. m30 utan turbo original har ju betydligt längre insugsrör än robbz runners. Bara för att dra nytta av resonanseffekten vid lägre varv (rellativt). Har man därimot bestämt sig för hög och spetsig effektkurva=stor turbo/höga varv så vill man ju få denna resonanseffekten vid högre varv, alltså kortare runners :)

Vet inte var robbz resonanseffekt kommer vara som bäst, det är en svår ekvation som måste mätas och räknas på för att lösa. Kan bara säga att längden inte ser alls konstig ut. Skulle jag laborera med längden så skulle jag börja med att göra dem kortare, för här lär det varvas och laddas friskt :lol:
User avatar
rishögen
Posts: 94
Joined: 08 Jul 2007, 13:55
Location: Malmö

Post by rishögen »

MathiasH wrote:Man lär sig något nytt varje dag hehe. Men man kan alltså köra med långa runners även om man kör med turbo och höga laddtryck, fast då kommer det lite tidigare i registret om man räknar rätt? Eller kan det bli bakslag?


Japp! Optimerar man motorn för tokhöga varv och givetvis massor med ladd på de varven så ska runners vara kortare än om man varvar och/eller laddar mindre.

Ett exempel till: Om man byter till vassare kam så flyttar man ju effekttoppen uppåt i regtistret. Då bör man även korta runnern om man vill att resonanseffekten ska följa med uppåt i registret!

Det är en hel vetenskap detta. Kanske finns i en annan tråd men jag har inte sökt. Om inte så bör det utredas, det finns ju hästar att hämta :wink:

3 bar och variabelt insug kanske är nästa nivå :roll:

Förlåt att vi spårar ur i din tråd robbz
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

lessen att säga det pelko men nobbe har bättre smak än dig. :wink:
Nissanfärgen såg jävligt fin ut dock så hade jag personligen velat ha den rätt så mycket mörkare på en e30.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
rishögen
Posts: 94
Joined: 08 Jul 2007, 13:55
Location: Malmö

Post by rishögen »

MathiasH wrote:När man bygger ett insug, ska den vara en viss gånger av motorvolymen? Finns det någon grundräkning man kan utgå ifrån?


Ja, 1.5-4.5 ggr. Finns mer om det här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=478
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Amplify wrote:lessen att säga det pelko men nobbe har bättre smak än dig. :wink:
Nissanfärgen såg jävligt fin ut dock så hade jag personligen velat ha den rätt så mycket mörkare på en e30.


Tur att inte alla tycker lika ;)

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Gallardo
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2006, 21:50
Location: East Coast

Post by Gallardo »

Jag hade kört på detta:

Image
Small hustlin'
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

alpinvit=helt ok färg, men rädd för att man ledsnar på den och sen ser den förjävlig ut efter 3 sek efter att man kört ut den från garaget tyvärr :cry:
dakargul=förmodligen den skabbigaste färgen en bil någonsin har fått, den som kom på den färgen borde skjutas på plats 8) , alldeles för turkiskt!
röd/candy=jäkligt fint men lite gubbigt tyvärr
nobbes färg var faktist inte så dum, men man är ju rädd att det blir lite för "future varning", detta är trots allt en 20 år gammal bil. färgen görs nog bäst på japanare som supror osv.
gallardo=den där kombinationen har jag faktist tänkt lite på, men det blir lite väl mycket färger osv då jag är ute efter en helt clean bil som förhoppningsvis inte snutarna stannar så fort dom ser den...

nej det står nog mellan svart och daytona fortfarande 8)

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

tror de blir fett med dom färger du har på g robbz & nu jävlar över en natt så börjar den ju likna en bil igen! hur fett som helst :twisted:
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

tack, ja får sikta in mig på dom färgerna då :wink: ..

passade på och linda grenröret med bandage igår, så kanske man får behålla lite färg i motorrummet.
-har även fixat fast autronicgivaren i kamkåpan.

Image
Image
Image
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Gallardo
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2006, 21:50
Location: East Coast

Post by Gallardo »

Sccchtiligt :D

Jo, den färgen med dom dekalerna gör ju inte bilen diskret direkt :lol: Avusblå då? Annars så röstar jag för svart!
Small hustlin'
User avatar
JannePower
Posts: 258
Joined: 07 Feb 2007, 18:45
Location: västerås

Post by JannePower »

glöm inte att måla avgasbandaget bara.... många som inte vet att man ska göra det....
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Gallardo wrote:Sccchtiligt :D

Jo, den färgen med dom dekalerna gör ju inte bilen diskret direkt :lol: Avusblå då? Annars så röstar jag för svart!


nja avusblå är ruskigt snyggt på en e36:a, men inte på en e30:i, alldeles för future för min smak :wink:

janne: vääj? har jag då inte hört talas om, och har aldrig gjort det utan några större bekymmer. det enda är väl att det frasas sönder med tiden vilket man kan förstå....varför och med vad ska man måla det med?

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Nippe
Posts: 59
Joined: 23 Nov 2005, 11:30
Location: Gimo
Contact:

Post by Nippe »

robbz wrote:

janne: vääj? har jag då inte hört talas om, och har aldrig gjort det utan några större bekymmer. det enda är väl att det frasas sönder med tiden vilket man kan förstå....varför och med vad ska man måla det med?

/mvh



Men ett rosa läppstift ;)
User avatar
JannePower
Posts: 258
Joined: 07 Feb 2007, 18:45
Location: västerås

Post by JannePower »

User avatar
JannePower
Posts: 258
Joined: 07 Feb 2007, 18:45
Location: västerås

Post by JannePower »

finns lite olika varianter på färgen....
Post Reply