Precis Peter, så känner jag också. Det är vansinne att åka så här fort i öppen båt. Men om det kommer finnas pengar att lösa det är ju en annan fråga.
Känner jag mig själv rätt åker jag säkert utan cp till våren och har glömt precis hur jävla ont det gjorde. Men jag hoppas jag hinner ordna något i vinter.
Motorn gick för övrigt också sönder. Kamaxeln är av på två ställen och alla insugsventiler är krokiga som följd. Vi tror att Tony fick in huvudet i kamdrevet efter att motor huven pulviriserats.
Micke har lite bilder på fd. inredningen i båten, allt är slaktat, båda stolarna är trasiga, mellan väggen med alla mätare på för navigatörn är också bara fnöske.
Aj Aj huvudet in i dom där snygga blåeloxerade du visar till vänster?, hoppas det gick bra för honom!
Ja det är galet, generellt tycker man ju att säkerhetsreglemente och rutiner ligger så knäppt efter så fort det är på vattnet... som om vatten inte är hårt i 70knop eller att 1200kg är mindre hårt i vatten. Men det är ju lite samma, många som aldrig skulle köra bil med 4 starkis innanför västen, skulle gott kunna tänka sig att köra båt.. resonemangen förändras...
Nu va det jag som tänkte högt om säkerhet rent generellt och det va ingen kritik mot dig peppe/teamet alls Krya på dig och knapra morfin så mycket det går ingen ide att snåla när man kan känna sig rätt najs med tanke på förutsättningarna..
På rundbane sidan gällande båtsport så är det mycket mycket bättre säkerhet. Då det gäller offshore så är det sämmre.
Kostnads fråga? Jag vet inte, men man börjar ju fundera. Hoppas dom kanske sattsar lite mera nu. Kan inte bli många hundra dyrare för varje startande team för att få fram bårar till ett par båtar ialla fall.
Det är redan så dyrt så det känns som en droppe i havet.
Vad som hände?
Efter starten gick så låg vi långt bak, sist skulle jag tro. Vi hade inte riktigt bråttomt. Men vi ångade på och jag släppte allt vatten i trimtanken (ballast tank med vatten i fören på båten, bra då det går stora vågor, eller då man ska plana smidigt)
Och vi åkte nog 3-4 minuter på full gas, jag spanade efter fritidsbåtar men såg för tillfället ingen, och jag tittade även på båtarna framför oss. Enklast att märka svall är ju om någon annan som är framför får sig en åktur.
Vi låg långt till högre och dom flesta ganska långt ner i viken till vänster, vi valde ett litet eget spår.
Och vipps så var dom där, rätt stora. Måste ha varit från någon 30 - 35 fots båt. Och eftersom det inte finns några bromsar så var det bara att hålla i sig. Släppte gasen men ja, det tar ju tid att tappa fart.
Ioch med att vi inte hade något vatten i trimtanken eller trimmat in drevet (det var lungt vatten, alltså inte en våg) så åkte vi ju på lätten så det skulle gå fort.
Första vågen så lättade vi med nosen nästan rätt upp skulle jag tro, och vi landade då på en mötande våg och då vill ju nosen slå ner, och det gjorde den.
Men istället för att dyka så skar det till höger, båten bytte färdriktning 45 grader skulle jag kunna tro och tog ett nytt skutt.
Vid det här laget så trodde jag att vi skulle klara oss, men då rullade hon ner höger vinge men studsade upp igen, och ner med vänster istället och då hakade nog den vingen i någon av svallvågorna och båten rullade.
Vi flög båda ur men båten rullade ju ett halvt varv till, den landade alltså på rätt köl. Och där någonstans så fick jag nog höger vinge på mig för dem är skadad.
Eller om jag satt kvar och flög ur senare, jag vet inte rikitgt. Men i stora drag så var det så det gick till.
Hej grabbar, känns bra att höra att det finns några själar där ute som bryr sig
Jag mår bättre i kroppen nu. Racingen kommer att fortsätta men jag hyr nog en båt med cockpit nästa säsong och låter min vila så får jag ta bestlut om den senare.