TMR16vturbo - Hisingejunior

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Många bud ang. stakarna nu :lol: Har ni själva provat hur mycket originalstakarna håller för ? Håller med peppe där att det ofta är mycket laddtryck och lite hjärna som gör inspektionshål i blocket.
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
JJG
Posts: 43
Joined: 18 Jul 2006, 10:54
Location: B-HOLM

Post by JJG »

Tjena.
Så länge du inte har stakar från b 230 mellan åren 85-89a så klarar dom 400-500 hk i dom allra flesta fall dock utan nån säkerhet.

Stakarna från den så kallade lättvikts motorn (85-89) brukar inte klara mer än 200-2?? innan dom går av ofta då pga högt vrid på låga varv.

Även ft och fk stakarna är lite känsliga på för högt vrid på låga varv,
Har dock inte sätt dom gå av men att dom har krökt sig.

Talar av egen erfarenhet.
Lycka till....
2.2 bar är lagom...ELLER?
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

visst tycker de är dumsnålt å snåla på stakar men kommer nog funkar bra ändå!!
ms racing
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

micke999 wrote:visst tycker de är dumsnålt å snåla på stakar men kommer nog funkar bra ändå!!


kolla in boström på STS, åker stadiga 10sek report med STD botten del.

dessutom de där med krokiga kina stakar. funkar hur bra som helst bara den som monterar har lite kunskap i ryggraden,därimot kanske de inte e lika lätta och att de har vikten på en helt anna del av staken.

vet folk som åker med sjuktpulver och "lågbudgetstskar"

ser faktisk själv inte anledningen till att köpa 50% dyrare stakar, eller jo. om man ska bygga 2.0l 16v 10000rpm motor för långlopp, men annars inte.



fint bygge. men de e lite klent med bilder tyckar jag!


Mvh
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

christoffer jansson wrote:
micke999 wrote:visst tycker de är dumsnålt å snåla på stakar men kommer nog funkar bra ändå!!


kolla in boström på STS, åker stadiga 10sek report med STD botten del.

dessutom de där med krokiga kina stakar. funkar hur bra som helst bara den som monterar har lite kunskap i ryggraden,därimot kanske de inte e lika lätta och att de har vikten på en helt anna del av staken.

vet folk som åker med sjuktpulver och "lågbudgetstskar"

ser faktisk själv inte anledningen till att köpa 50% dyrare stakar, eller jo. om man ska bygga 2.0l 16v 10000rpm motor för långlopp, men annars inte.



fint bygge. men de e lite klent med bilder tyckar jag!


Mvh



jo men boströms amazon är ju lite skillnad han kör ju bara stripp är lite annat med dagligt bruk på en bil och lite respons i grejerna!!men ja den håller inga snack om saken men den är också rätt optimerad runt om!!
ms racing
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

[/quote]


jo men boströms amazon är ju lite skillnad han kör ju bara stripp är lite annat med dagligt bruk på en bil och lite respons i grejerna!!men ja den håller inga snack om saken men den är också rätt optimerad runt om!![/quote]


pratar vi om storåsfall eller om att FT stakarna håller? eftersom de e 10inlägg med folk som säger si o så utan att ge exempel så gjorde jag de åtminstonde.

de du säger tycker jag inte tillför något i diskussionen alls, bara dum dristigt 14års käftande.

så långe han håller laddet på rätt sida om peaken så håller de hur bra som helt. om han laddar 1.0bar inna 2500rpm blir de inte allt lika bra.MEN de tror jag bygg heren e fullt medveten om. likså den jag misstänker kommer justera bilen.
User avatar
JannePower
Posts: 258
Joined: 07 Feb 2007, 18:45
Location: västerås

Post by JannePower »

Kör tills de rasar!!!! Fränt juh!! :D
Tror de kommer funka kalas med dina stakar till ditt ändamål. :)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Verkar finnas gött om Volvo förståsigpåare på detta forum också men det borde man ju listat ut, det är ju internet :)

Boströms amma är frän, rätt bra snyt i den. Minns jag åkte den för 3 -4 år sedan då med en HX40 och typ 19 hus, var det värsta jag suttit i tills jag byggde ihop min BMW.
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

christoffer jansson wrote:



jo men boströms amazon är ju lite skillnad han kör ju bara stripp är lite annat med dagligt bruk på en bil och lite respons i grejerna!!men ja den håller inga snack om saken men den är också rätt optimerad runt om!![/quote]


pratar vi om storåsfall eller om att FT stakarna håller? eftersom de e 10inlägg med folk som säger si o så utan att ge exempel så gjorde jag de åtminstonde.

de du säger tycker jag inte tillför något i diskussionen alls, bara dum dristigt 14års käftande.

så långe han håller laddet på rätt sida om peaken så håller de hur bra som helt. om han laddar 1.0bar inna 2500rpm blir de inte allt lika bra.MEN de tror jag bygg heren e fullt medveten om. likså den jag misstänker kommer justera bilen.[/quote]

ända jag mena på är att de är skillnad på att åka 402 meter åt gången än att ligga å pressa skiten på gatan men sa även att de kommer nog hålla fint!!
ms racing
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Fan vilken respons på svar jag har fått, trodde tråden helt och hållet skulle bli totalsågad pga det är en "gammal volvo" :D

Det visar sig helt enkelt om det kommer hålla eller inte.. Men som peppe säger så verkar det finnas många som vet det mesta om volvo !

Mer bilder kan jag fixa som någon nämde. Är dock inte hemma just nu..

Mvh Matte !
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

jag vill se bilder på motorrum hört mycke om kylare och grejer som vore kul å se!!coolt projekt iallafall!!
ms racing
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

micke999 wrote:jag vill se bilder på motorrum hört mycke om kylare och grejer som vore kul å se!!coolt projekt iallafall!!


Slänger upp en bild kylare och intercooler när gamla motorn sitter i.

Image

Observera dom håriga fästena som håller i kylaren :lol:

Mvh
Last edited by Storås on 16 Aug 2008, 22:30, edited 1 time in total.
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

ser bra ut!!kan få fixa sån kyl till mig med!!
ms racing
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

micke999:

Kan du inte citera utan att det buggar så ber jag dig att helst inte citera, blir så grötigt.

Att tråden skulle vara död har jag svårt att tro. Bara för att PPF dominerar BMW marknaden så betyder det inte att man fnyser åt ett annat märke.

Jag kommer att följa tråden i vilket fall. Kanske kommer jag själv att åka V-300 nästa sommar och det betyder en ny 16v sugis fast på 3 liter och max 300hk, vi får se hur det blir, eller så stannar jag i 2Liter och åker med min spec motor :D
Last edited by peppe on 17 Aug 2008, 15:06, edited 1 time in total.
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

tänkte jag inte änns på!!!men slut tjatat om stakar nu tycker jag bilen är cool och de kommer ju visa sig om de håller eller inte!! jag personligen kör själv dom grova ft stakarna i år med på min maskin!!
ms racing
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

peppe: Fan vad fränt ! Hur får man ut 3 liter ur en rödmotor ?


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

billetvev kan du få 3,2 liter jag kommer nog köpa så jag får 2,8liter med 0,30 i borr
ms racing
Post Reply