Pelko - BMW 327 turbo. SÅLD.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Pelko - BMW 327 turbo. SÅLD.
Med världens huvudvärk kom jag nyss hem med en BMW 325 E30 IM -1990.
Bilen kom ut på Blocket för en väldigt billig slant igår och då jag såg annonsen en timma efter att den kom ut så ingåg jag att det gäller att ligga i om jag ska köpa den. Efter många telefonsamtal och dylikt så fick jag köpa bilen. Killen som sålde den hade ett heltidsjobb att bara svara i telefon från alla intresserade, så jag är lycklig som fick den.
Mitt förra projekt var en BMW 320 E30 -89 som gick med M50B25 motor och VEMS motorstyrning. Man blev lite trött på E30 då man hade varit på och skruvat på verkligen allt, och jag bestämde mig för att inte köpa en E30 igen, eller BMW alls. Jag var inne lite på Volvo men det slutade som sagt med en E30 igen, dock är det inget jag ångrar.
Bilen i fråga är en 325iM från fabrik, årsmodell 1990 som sagt. Den har i sitt förra liv använts som busbil och saknar i dagsläget golvmatta och lite övrig inredning så som hatthylla. Denna var även utrustad med en del rost. Utöver all rost så känns den relativt fin i chassit för sina 24.000 mil, den har skinnstolar fram och tygbaksäte, svart innertak i bra skick och elektrisk taklucka.
Planen med bilen är att slita av alla dörrar, sidokjolar, fronten, baken och huven. Sedan börja kolla hur allvarligt det är med rost. Jag vill väldigt gärna renovera hela bilen till nyskick, då ska det vara 100% rostfritt med ny lack. Om bilen inte är helt slut och kexig överallt så ska den rostlagas och få ny lack. Är karossen helt slut så blir det en ny två dörrars kaross, då flyttar jag över motor, låda, bakaxel, M-paketet och dylikt.
Men målet är som sagt att renovera den och ge den ett nytt liv, det är trots en iM från fabrik
Planerna i dagsläget ser ungefär ut som nedan:
* Rostlaga hela bilen.
* Komplettera inredningen så den blir komplett.
* Ta ur motor och växellåda och renovera.
* Byta samtliga bromsdetaljer, dvs. bromsrör, ok, klossar, skivor och slangar.
* Byta samtliga bussningar.
* Byta stötdämpare och fjädrar.
* Ny lack.
Jag vill att bilen ska se riktigt bra ut, om jag blir klar med allt i god tid samt har ekonomi så blir det även följande i vinter:
* Svetsad topp.
* O-ringat block.
* E85 och turbo.
* VEMS motorstyrsystem.
Sedan all omkringutrustning som koppling, bränslepump, spridare och skit.
Om det inte blir turbo till nästa sommar så blir det till året därpå, då på en i stort sett ny bil i och med renoveringen.
Det ska bli kul att göra annat än vad jag gjorde mot den förra E30n, nu blir det mer renovering än modifiering.
Jag har kollat på bilen ca 30 min så jag vet inte så mycket mer om bilen än vad jag har skrivit. Jag kommer komplettera infon och visa bilens riktiga skick imorgon med bilder.
Hoppas detta blir en någorlunda rolig tråd att följa.
Mvh Mathias
Bilen kom ut på Blocket för en väldigt billig slant igår och då jag såg annonsen en timma efter att den kom ut så ingåg jag att det gäller att ligga i om jag ska köpa den. Efter många telefonsamtal och dylikt så fick jag köpa bilen. Killen som sålde den hade ett heltidsjobb att bara svara i telefon från alla intresserade, så jag är lycklig som fick den.
Mitt förra projekt var en BMW 320 E30 -89 som gick med M50B25 motor och VEMS motorstyrning. Man blev lite trött på E30 då man hade varit på och skruvat på verkligen allt, och jag bestämde mig för att inte köpa en E30 igen, eller BMW alls. Jag var inne lite på Volvo men det slutade som sagt med en E30 igen, dock är det inget jag ångrar.
Bilen i fråga är en 325iM från fabrik, årsmodell 1990 som sagt. Den har i sitt förra liv använts som busbil och saknar i dagsläget golvmatta och lite övrig inredning så som hatthylla. Denna var även utrustad med en del rost. Utöver all rost så känns den relativt fin i chassit för sina 24.000 mil, den har skinnstolar fram och tygbaksäte, svart innertak i bra skick och elektrisk taklucka.
Planen med bilen är att slita av alla dörrar, sidokjolar, fronten, baken och huven. Sedan börja kolla hur allvarligt det är med rost. Jag vill väldigt gärna renovera hela bilen till nyskick, då ska det vara 100% rostfritt med ny lack. Om bilen inte är helt slut och kexig överallt så ska den rostlagas och få ny lack. Är karossen helt slut så blir det en ny två dörrars kaross, då flyttar jag över motor, låda, bakaxel, M-paketet och dylikt.
Men målet är som sagt att renovera den och ge den ett nytt liv, det är trots en iM från fabrik
Planerna i dagsläget ser ungefär ut som nedan:
* Rostlaga hela bilen.
* Komplettera inredningen så den blir komplett.
* Ta ur motor och växellåda och renovera.
* Byta samtliga bromsdetaljer, dvs. bromsrör, ok, klossar, skivor och slangar.
* Byta samtliga bussningar.
* Byta stötdämpare och fjädrar.
* Ny lack.
Jag vill att bilen ska se riktigt bra ut, om jag blir klar med allt i god tid samt har ekonomi så blir det även följande i vinter:
* Svetsad topp.
* O-ringat block.
* E85 och turbo.
* VEMS motorstyrsystem.
Sedan all omkringutrustning som koppling, bränslepump, spridare och skit.
Om det inte blir turbo till nästa sommar så blir det till året därpå, då på en i stort sett ny bil i och med renoveringen.
Det ska bli kul att göra annat än vad jag gjorde mot den förra E30n, nu blir det mer renovering än modifiering.
Jag har kollat på bilen ca 30 min så jag vet inte så mycket mer om bilen än vad jag har skrivit. Jag kommer komplettera infon och visa bilens riktiga skick imorgon med bilder.
Hoppas detta blir en någorlunda rolig tråd att följa.
Mvh Mathias
Last edited by pelko on 04 Jan 2010, 03:08, edited 12 times in total.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Tack, jo denna var galet mycket roligare på bredden med servo och inte excentriska länkarmsbussningar, om ni minns min gnälltråd om hur E30s va jobbiga på tvären
Lamporna har angel eyes monterade.
Mvh Mathias
Lamporna har angel eyes monterade.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Inte kollat noga på dom mer än att det finns angel eyes
Mvh Mathias
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Haha japp, du köpte ju min!
Den låg ute för 8000kr men han höjde priset efter 50 köpare på en dag...
Mvh Mathias
Den låg ute för 8000kr men han höjde priset efter 50 köpare på en dag...
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
hehe såg annonsen precis när den hade lagts in..
riktigt bra pris var det med tanke på delarna som sitter på..
hoppas nu bara att karossen är användbar, och inte överdrivet mycket "cloetta kexchoklad" dyker upp ju mer du gräver i bilen ..
i varje fall, kul att nån vettig köpte den, o gör nåt kul av den ..
kör hårt nu, så du får åka lite turbo sommaren 09 ..
mvh
riktigt bra pris var det med tanke på delarna som sitter på..
hoppas nu bara att karossen är användbar, och inte överdrivet mycket "cloetta kexchoklad" dyker upp ju mer du gräver i bilen ..
i varje fall, kul att nån vettig köpte den, o gör nåt kul av den ..
kör hårt nu, så du får åka lite turbo sommaren 09 ..
mvh
Fan vad nice! mtech 2or är riktigt snygga.
Bygg en snytar m20 nu
Bygg en snytar m20 nu
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Väck med njurarna för fan, ursh ! Cromade ska de va... Tror mina kostade 150 nya och sido panelerna 130 st dem frunt lyserna =)
Med en sådan enkel opration så har du en mycket cleanare bil för under 500 hundringen
Med en sådan enkel opration så har du en mycket cleanare bil för under 500 hundringen
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
Nice Pelko, Var lite orolig för dig där ett tag men visste du skulle hitta tillbaks.
Grattis till M-techen, finns inte många orginal kvar nu. Rädda den från skroten och bygg ett riktigt snytmonster.
Dessa börjar bli så pass ovanliga nu så jag tror att det finns möjlighet att entusiast försäkra.
Jag håller på och bollar med detta med LF:nu... Fast dom sparkar väl bakut när dom inser att det sitter en jätte snigel och ruvar under huven.
Frågan e om man ska kryssa i rutan "trimmad" i ansökningsförmuläret..
Grattis till M-techen, finns inte många orginal kvar nu. Rädda den från skroten och bygg ett riktigt snytmonster.
Dessa börjar bli så pass ovanliga nu så jag tror att det finns möjlighet att entusiast försäkra.
Jag håller på och bollar med detta med LF:nu... Fast dom sparkar väl bakut när dom inser att det sitter en jätte snigel och ruvar under huven.
Frågan e om man ska kryssa i rutan "trimmad" i ansökningsförmuläret..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Chrille wrote:Nice Pelko, Var lite orolig för dig där ett tag men visste du skulle hitta tillbaks.
Grattis till M-techen, finns inte många orginal kvar nu. Rädda den från skroten och bygg ett riktigt snytmonster.
Dessa börjar bli så pass ovanliga nu så jag tror att det finns möjlighet att entusiast försäkra.
Jag håller på och bollar med detta med LF:nu... Fast dom sparkar väl bakut när dom inser att det sitter en jätte snigel och ruvar under huven.
Frågan e om man ska kryssa i rutan "trimmad" i ansökningsförmuläret..
Tror det kan bli riktigt svårt att få igenom det med tanke på att det var rätt så tjurigt att få min M3 E30 entusiastförsäkrad...
/M|cke F@.gner
Tack för all respons trots en röten gammal BMW!
Den ska renoveras och bli fin, det är mitt första och största mål.
Njurarna och liknande är småsaker i det hela då allt ska renoveras eller bytas ut. Vi får vilken lack det blir sedan men en org BMW färgkod är fräckt för att följa linjerna på en originalbil.
Jag har lite andra bilar i garaget att fixa sedan sätter jag igång med denna. Ser nästan fram emot rostlagningen för det blir så bra när det blir klart
Kommer lite mer bilder på skavanker senare, nu ska jag och kolla på en E30 touring till polaren, som var Volvo-frälst
Lite bilder så länge:
Mvh Mathias
Den ska renoveras och bli fin, det är mitt första och största mål.
Njurarna och liknande är småsaker i det hela då allt ska renoveras eller bytas ut. Vi får vilken lack det blir sedan men en org BMW färgkod är fräckt för att följa linjerna på en originalbil.
Jag har lite andra bilar i garaget att fixa sedan sätter jag igång med denna. Ser nästan fram emot rostlagningen för det blir så bra när det blir klart
Kommer lite mer bilder på skavanker senare, nu ska jag och kolla på en E30 touring till polaren, som var Volvo-frälst
Lite bilder så länge:
Mvh Mathias
Last edited by pelko on 16 Aug 2008, 11:15, edited 1 time in total.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com