M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Vision79 wrote:
Ja du...Patte vill inte köra på E85 nu och ärtan är skeptisk till våran massiva tändning tidigare så vi kanske får backa lite effekt mot tidigare..:/ time will tell ;) nästa vecka får vi se..


Men ni åker ju bigblock och har större turbo! ;)
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Trevligt med lite bänkning!!

Vad är det för effekt man ser på pappret egentligen? Är det bakhjulseffekt eller omräknad motoreffekt?

:P
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bakhjulseffekt är det.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Bmwandreas wrote:Bakhjulseffekt är det.


Trodde att ni bromsade på naven, inte hjulen?? :lol: :lol:
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kul:)

Naveffekt menade jag givetvis.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Ryttare av paragrafer lika med undertecknad
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Rev ner lådan och skulle byta lamell och packbox på veven. Hade både packbox och ny hållare liggande men dessvärre så lyckades jag sabba packboxen när den skulle dit på veven :( Är inte lätt att få dit kåpan när tråget sitter på plats!
Blir till att beställa ny packbox både till lådan och till veven imorrn, var iaf en hel del olja i svepet på lådan. Får hoppas att det var det som var felet i kombination med för lite spel på kopplingsarmen.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Var lamellen slut?
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

M3JONAS wrote:
Vision79 wrote:
Ja du...Patte vill inte köra på E85 nu och ärtan är skeptisk till våran massiva tändning tidigare så vi kanske får backa lite effekt mot tidigare..:/ time will tell ;) nästa vecka får vi se..


Men ni åker ju bigblock och har större turbo! ;)


Fick jag välja ang Patriks skulle jag sätta i en pump till och större spridare + E85 vilket skulle kunna resultera i 650-700whp men så bli det inte :)

Kommer du upp tll Svall o glor nått?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Var lamellen slut?


Nja, tycker inte att den var så jättesliten. 0,5mm tunnare än den nya.

Tror att kombinationen av olja + litet/obefintligt spel på kopplingsarmen var boven i dramat. Nu blir det mer spel och nya packboxar på både veven och i lådan.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Gött.

Som jag sa när du var här: Ingen tacklar motgångar som du. Direkt isär och ihop igen. Helt sjukt driv i dig....
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Tyckte det var lite surt med timingen när det gällde kopplingen. Hade ju varit kul att finjustera det sista och få en siffra på vad maskinen ger (även om den inte går fortare för det;) )
Det kändes som om vi började få stil på maskinen.

Men vafan, det är bara att bita ihop och på´t igen. Blir ju inte mindre jobbigt att meka med skiten om en vecka!
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Du får komma upp så gör vi det sista BILLIGT. Inte mkt tid kvar på den känns det som....
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Påt igen bara.

Kanske Honda trollena har flyttat in i din m3a :)

Mätte du nån effekt på mappen du körde med på mantorp?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ronnie AVR wrote:Påt igen bara.

Kanske Honda trollena har flyttat in i din m3a :)

Mätte du nån effekt på mappen du körde med på mantorp?


Då körde han bensin, och han hade redan bytt till E85.
Och nu är det dubbelt så hög tändning.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Bmwandreas wrote:
Ronnie AVR wrote:Påt igen bara.

Kanske Honda trollena har flyttat in i din m3a :)

Mätte du nån effekt på mappen du körde med på mantorp?


Då körde han bensin, och han hade redan bytt till E85.
Och nu är det dubbelt så hög tändning.


Ok. Ska bli kul o se skillnad på tid o slutfarter. Hoppas han hinner köra nå mer repor i år.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ronnie AVR wrote:Påt igen bara.

Kanske Honda trollena har flyttat in i din m3a :)

Mätte du nån effekt på mappen du körde med på mantorp?


Jag har haft egna troll i bilen väldigt länge... :(

På mantorp körde jag på e85 men med tändning för bensin. Funderar på om kopplingen kan ha varit på väg redan då. Hade nämligen 5 km/h högre fart på 201m än tidigare men sämre fart på 402m.
Post Reply