temp problem!!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

sonix
Posts: 40
Joined: 26 Jan 2008, 14:03
Location: Dala-Järna

temp problem!!

Post by sonix »

jag har en bmw 325 e36 turbo som jag inte kan få tempen riktig på!
tempen blir jävligt hög direkt men kylaren är kall. har testa luftat hur mycket som hellst men blir inge bättre!! va bra en vända men blev lika igen!! kan det vara så illa att kompen läcker ut i vattnet? kan man kolla det på nå vis?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Termostaten öppnar troligtvis inte.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Estevall
Posts: 84
Joined: 21 Mar 2008, 15:51
Location: Huddinge-sthlm
Contact:

Post by Estevall »

jag håller med pelko, jag skulle kolla termostaten och byta den när man ändå har plockat loss den, kan aldrig skada ;)
Email: jonas_uvebarn@hotmail.com
Tel: 076-580 92 76

"Why smoke pot when you can smoke tires"
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Eller vattenpumpen.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

Post by PBRacing »

kolla vatten pumpen.. har bytt på 2 e36:or då vissa är impellen i plast som de blir skit av tillslut... och dom betede sig lika dant...
sonix
Posts: 40
Joined: 26 Jan 2008, 14:03
Location: Dala-Järna

Post by sonix »

okej! ska kolla vattenpumpen i morgon! har redan kollat termostaten! satt i en ny för ett tag sen å det va lika dant och nu tog jag ur den helt men det hjälpte inte heller!!
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

lenin wrote:Precis kolla vattenpumpen. Bytte en förra veckan och de e samma fenomen. De e de första ja tycker har varit rikigt kass me bmw att de e i plast.


då hade jag tur som fick tag i en som var gjord i alu då :P dock var det till M42
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

Post by PBRacing »

sonix wrote:okej! ska kolla vattenpumpen i morgon! har redan kollat termostaten! satt i en ny för ett tag sen å det va lika dant och nu tog jag ur den helt men det hjälpte inte heller!!


låter dom de är vatten pumpen.. köp en på mekonomen.. för dom vet jat att impellern är i rostfritt på...
sonix
Posts: 40
Joined: 26 Jan 2008, 14:03
Location: Dala-Järna

Post by sonix »

vet nån hur man ska göra för att få loss fläkten så man kommer åt vattenpumpen? man måste ju hålla emot på nå vis för det snurrar ju bara på remmen:S kanske nån har nå bra tips?
mvh
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Den är felgängad har jag för mig? Jag tog en 32mm nyckel och gav den ett par knack med hammaren sen släppte muttern :) Går ju trögt pga viscon så det blir ju lite mothåll. Detta på en E30 då men det lär ju vara hyffsat lika.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

Post by Wrangler »

Japp, det är fel gäng på den (vänstergängat). Jag gjorde som så att jag kilade fast en mejsel så att inget kunde röra sig, för när du försöker få loss skiten så kommer remmen att "slacka" om man inte har kilat fast den (dvs. du töjer ut spännaren). OBS!! tänk på vilket håll du ska vrida åt nu, så du inte drar fast den hårdare OBS!!

Om jag inte minns fel så kilade jag fast mejseln mellan ett hjul och remmen (var typ 3år sedan jag gjorde det på min 328)

Lycka till!
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

Post by PBRacing »

bara ta en 32 mm nyckel som nisse sa å sopa på skiten me en hammare av modell större så brukar de släppa...
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

Post by Wrangler »

PBRacing wrote:bara ta en 32 mm nyckel som nisse sa å sopa på skiten me en hammare av modell större så brukar de släppa...


Tror inte att det är att rekommendera eftersom det sitter en separat spännare på E36, kommer nog bara att fjädra som fan om man ska slå på den. På E30 fungerar det nog säkert bra eftersom där spänner man ju remmen med generatorn, dvs den sitter väldigt stumt.
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

Post by PBRacing »

Wrangler wrote:
PBRacing wrote:bara ta en 32 mm nyckel som nisse sa å sopa på skiten me en hammare av modell större så brukar de släppa...


Tror inte att det är att rekommendera eftersom det sitter en separat spännare på E36, kommer nog bara att fjädra som fan om man ska slå på den. På E30 fungerar det nog säkert bra eftersom där spänner man ju remmen med generatorn, dvs den sitter väldigt stumt.


nja de har funkat för mig på både 325:or 320 å 318is å alla e36:or så..
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

som alla andra säger så är det bara att ta en 32 och slå till med en hammare eller slägga på alla modeller.
sonix
Posts: 40
Joined: 26 Jan 2008, 14:03
Location: Dala-Järna

Post by sonix »

okej ska försöka med det=) tack för alla svar
Post Reply