misständning,gnistsläckning?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
beemerbojan
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2007, 17:57
Location: LYCKSELE

misständning,gnistsläckning?

Post by beemerbojan »

jag kör m20b25 med överladd (snik me lmm)o kör nu på e85 o 1,1 bar ladd.340 cc spridare med 4 bar grundtryck.vid 5000 varv börjar bilen misstända ordentligt. :( har knackat elektrodavstånd (NGK BP7ES ) till 0,4 men ingen skillnad.e de lönt o knacka till 0.2 eller ska ja sikta på bättre tändspole?tips på spole isåfall?finns de nån vass spole som man kan ta från nån annan bil?
driftr
rotrex-vr6
Posts: 479
Joined: 24 Nov 2005, 22:28

Post by rotrex-vr6 »

vilken lambda? du kanske kör tok fett? ,tycker 0.4 låter som ett väldigt tajt gap
---säve 2006 11.94s 198km/h----
0706-903247
polering-lackskydd-glas behandlingar utföres
Jonhny
Posts: 59
Joined: 24 Nov 2005, 19:51

Post by Jonhny »

Räcker verkligen 340cc spridare till 1,1bar på E85?
Känns som att det är väldigt snålt.
300hk=~300cc på bensin borde vara 450cc på E85 i runda slängar.
Med 1,1bar bör du ha över 300hk om allt funkar.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

ahh det går aldrig å ladda så mycklet med så små spridare, jag lovar att du är långt över lambda 1.1 när den dör..
åk inte med bilen mer med det laddet innan du köpt nya spridare...
i min med motronic å 450cc spridare räckte dte bgara till 0.8-10 bar som mest. så då ligger du veeerkligen magert nu,...
Evert
Posts: 56
Joined: 18 Jan 2006, 05:53
Location: Lycksele

..

Post by Evert »

Så sant, man brukar ju räkna ca:effekt på spridarna på en 6:a med 300cc för ca 300hk 400cc för 400hk osv.
men på E85 vill man ju lägga på ca 33% mer för att få samma som för bensin.

så 340cc på E85 vid 1.1bar blir aldeles för litet än fast du kör med 4bar soppatryck skulle jag tro.

lite fulräknat på sugmotoreffekt + 1.1bar i ladd så teoretisk borde du hamna på 357hk i motoreffekt
så jag gissar att 450cc spridare är maxade på den effekten med E85 du borde ha med 1.1bar. Rätta mig om jag har fel :wink:

Nu kan ju dina symtom ha med att tändningen inte orkar heller.

håller på vara dags för extra spridare eller nytt styrsystem 8)
Bmw 325ik -88 Turbo
14.01s/180.3Kmh@402m "G-Tech"
"snik"
User avatar
beemerbojan
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2007, 17:57
Location: LYCKSELE

Post by beemerbojan »

vilken tabbe! :oops: då ska ja fixa nå större spridare o testa.håller helt med dig evert,måste inhandla VEMS!men tänkte vänta till hösten.hamnade bara i ett hk träsk helt plödsligt. tack för tipsen!
driftr
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Köp mitt VEMS då jag ska sälja det till hösten ;)

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
beemerbojan
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2007, 17:57
Location: LYCKSELE

Post by beemerbojan »

pelko wrote:Köp mitt VEMS då jag ska sälja det till hösten ;)

Mvh Mathias
låter intressant! va e de för version?
driftr
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Det senaste, V.3.3 heter det nog. Stöd för avgastemp, bredbandslambda b.la. Både avgastempgivare och bredbandslambda-sonden medföljer.

Fråga inte om pris, får se sedan när det kommer ut på annons :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Fan... Varför köpte jag inte VEMS, hatar mitt MegaFuck.. Lär ju vara uppe i VEMS-pengar innan skiten är moddad för att fungera med separata spolar...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Chrille wrote:Fan... Varför köpte jag inte VEMS, hatar mitt MegaFuck.. Lär ju vara uppe i VEMS-pengar innan skiten är moddad för att fungera med separata spolar...

då köpte du fel version chrille, mitt ms2 v3 har nog gåt på runt fyra moddat och klart för separata spolar.

Har en kompis som etsat WF kort till ms, pm:a så kan jag förmdela kontakt om du är intresserad av ett komplett kort med tändsteg och allt.

Back on topic:
Du bör omgående skaffa åtminstone större spridare om du ska vara kvar på samma ladd i sommar. Naturligtvis tycker jag du borde ha ett sprut högt på önskelistan också, men är ju lite större pengar. Dock jäkligt roligt att det har funkat såpass bra för dig ändå!
User avatar
beemerbojan
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2007, 17:57
Location: LYCKSELE

Post by beemerbojan »

nu blev de betydligt mer åka me. :D tillbaka på 98okt med 340cc spridare 2,5bar o 1.1bar ladd.inga spikningar.MEN DEN BRYTER FORTFARANDE TÄNDNINGEN VID 5000rpm.Tändspole??tips på spole?har hört att spole från audi v8 quattro från tidigt 90tal ska va mycket o gnista me.nån som vet?
driftr
User avatar
beemerbojan
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2007, 17:57
Location: LYCKSELE

Post by beemerbojan »

Du bör omgående skaffa åtminstone större spridare om du ska vara kvar på samma ladd i sommar. Naturligtvis tycker jag du borde ha ett sprut högt på önskelistan också, men är ju lite större pengar. Dock jäkligt roligt att det har funkat såpass bra för dig ändå![/quote] jodå, sprut o SVETSA topp m.m. nästa på priolista ,men inte förän i höst.hoppas att den håller ihop i mo i rana på höstträffen! :roll: jo den ha ju hållit kanon med tanke på att de e min bruksbil o ha gått hela vintern. :D
driftr
Post Reply