Hur mkt HK har det plockats ur sug m20??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

fortpelle
Posts: 5
Joined: 20 Mar 2008, 21:17
Location: Strömsholm

Post by fortpelle »

Markus F wrote:Sättet ett torrsumpsystem kan ge mer effekt på är dels minskad oljedimma runt veven, marginellt men alltid något.
Om man sedan har kolvringar anpassade för torrsump så minskar friktionen i cylindrarna, ger också mer effekt.
Anledningen är att ringarna får hjälp att täta av vacuumet sugsteget skapar i vevhuset.
Men det handlar kanske om 20hk på en vass V8?
Och en förutsättning är ju att man vet vad man gör med ringar osv.
Så visst är det så att det i första hand är för att motorn mår bra av det, blir av med vehusgaserna direkt och får stabil smörjning, än att det skulle ge så mycket effekt, på en M20.
Rakt fram-åka underlättar ju inte heller för oljesystemet när sumpen sitter fram, så det gör gott då med.


Menar du på fullt allvar att sugdelen på oljepumpen är till för att suga luft för att skapa vaccum i vevhuset?
Vem har lurat i dig d?
Sugdelen är till för att suga upp returolja från systemet till oljetanken inget annat, går den torr slits den som vilken annan mekanisk del som hällst.
Det finns en pryl som kallas vaccu-pan som är ett system som suger vevhusgaser med hjälp av avgaserna. Man svetsar fast en ventil vid collectarn (på hedders på V8) och så drar man en slang till vevhusventilationen. Moroso har sålt dessa satser vaccu-pan-kit, det är bara att kolla upp. Moroso säljer även torrsumpsystem-delar.

För raktframåka med sumpen framtill går det alltid att säkra upp så olja inte förs bakåt med en trap-door.

Oljedimma pga av olja som vispas upp av veven så finns ju plåtar som ska skydda från detta.
fortpelle
Posts: 5
Joined: 20 Mar 2008, 21:17
Location: Strömsholm

Post by fortpelle »

Andreas K wrote:att torrsumpspumpen är till för att den inte ska gå torrt är väl bekant för alla. Men den ger andra fördelar som skrivet ovan. Läs på lite om det hela innan du skrivet emot ett antal som redan skrivit...

Nu handlar det ju om vassa sugmotorer och där gör man väl rimligtvis allt som ger det minsta lilla extra i effektväg.


Jag har skruvat bil och MC sedan 1983 och har hört en massa underligheter som jag kollat upp. Det förekommer en massa uppgifter som inte stämmer och många messerschmittar.
Men tur är väll D, annars skulle inte alla som säljer delar få sälja något. och det finns trimmare som är självutnämda experter som vet bättre än dom som konstruerat grundmotorerna.
jag har nämligen fått gå igenom ett antal motorer som trimmats eller meckats av självutnämnda experter som sedan rasat.

Varför finns inte torrsumpsystem på dom vassaste MC-motorerna???

Vill ni inte ha information via ett antal års erfarenhet så ok...
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

callaway wrote:http://www.youtube.com/watch?v=0K_y3ju8_5s

http://www.youtube.com/watch?v=9jfWR3SMedU


Den där är goo som fan, vems är det? vad heter han här på forumet? Vet att han hängt här, har för mig jag såg att han hade separata spjäll i den där..
Hur mycket effekt är det i den?


MvH
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Post by Henke_mellerud »

Andreas K wrote:På peters m20 (länken) så tror jag det var 280-290hk han sa att det var på v-power i den. Men då är det bara en 2,5 pga reglementet.


Tänkt dig den 3,2l och e85 :P
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Andreas K wrote:Vidare kan man köra utan ventiltätningar = mindre friktion.


Hur menar du då?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Fredriktak wrote:
callaway wrote:http://www.youtube.com/watch?v=0K_y3ju8_5s

http://www.youtube.com/watch?v=9jfWR3SMedU


Den där är goo som fan, vems är det? vad heter han här på forumet? Vet att han hängt här, har för mig jag såg att han hade separata spjäll i den där..
Hur mycket effekt är det i den?


MvH


Runt 230hk. Vi byggde motorn men tyvärr så hade han inte en topp gjord av mig och en kam som inte jag ville använda. Hade gått att få mer, men den gick faktist skitbra :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Andreas K wrote:oljan ligger knappast still i tråget utan hoppar och plaskar i tråget....



Skvallpskydd 8)
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

Fredriktak wrote:
callaway wrote:http://www.youtube.com/watch?v=0K_y3ju8_5s

http://www.youtube.com/watch?v=9jfWR3SMedU


Den där är goo som fan, vems är det? vad heter han här på forumet? Vet att han hängt här, har för mig jag såg att han hade separata spjäll i den där..
Hur mycket effekt är det i den?


MvH
den bilen gick riktigt bra !!!!! saknar den lite nu :(
bmw 530d -10
BMW 320 -89


pierre rosenholtz
Backsippevägen 1
59732 Åtvidaberg
0762949524
Post Reply