M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Faktum är att det inte är jag som svarvat de remhjulen...
Spåren i remhjulen är kilformade.
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

M3JONAS wrote:Faktum är att det inte är jag som svarvat de remhjulen...
Spåren i remhjulen är kilformade.


okej okej, rackare =)
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Fortsatte att riva ut allting i motorrummet igår. Nu är alla bromsrör, servo mm borta.

Kom fram till att det troligtvis var lättare att ta bort framvagnsbalk och styrnig med bärarmar och hela faderullan istället för att försöka maska det. Vilken tur att man krånglat till det och svetsat förstärkningar medans balken satt i bilen Nu får man bättra på det och se om det finns några mer tendenser till sprickor. Skickade iväg balk mm för tvätt i en hetvattentvätt, hoppas på att kunna lämna iväg lite saker för pulverlack snart. Blir nog till att ta ner fjäderbenen, förstärka kränghämmarfästet samt lacka dem på en gång.

Såg att damaskerna på ena bäramen hade spruckit, finns det lösa damasker att köpa någonstans?
Känns lite omotiverat att köpa ny bärarm för 2500:- för ett par sketna damasker, har inte haft dessa bärarmar mer än ett par år så knutarna i övrigt är helt friska.

Annars kanske man kan köpa ett par billiga knutar på Feltema och sno damaskerna ifrån?!

Image

Image

Image
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Fick tillbaks framvagnsbalken idag efter grovtvätt och syrabad vilket innebär att den nu är helt plåtren. Hittade en hel del mer sprickor förutom de som jag redan reparerat. Blir till att ta fram tigen och lappa och laga rejält, har redan passat på att förstärka en hel del på undersidan.

Har ägnat dagen åt att spackla och slipa så nu är man helt vit i håret men motorrummet är iaf på väg att bli fint ;) Nu är det bara tvättning och maskning kvar innan det är dags att måla motorrummet.

Klurar lite på vilken färg man ska ha på framvagnsbalk och fjäderben, ska man ha helt vanlig svart eller kan det bli lite roligare om man lackar dem vita eller ska det vara någon annan färg?
Pelle Persson
Posts: 60
Joined: 02 Feb 2006, 20:49

Post by Pelle Persson »

Bmwandreas wrote:Sådana är på G från oss också.
Vi har även gjort justerbara fjäderbenslagringar fram till E30 och E36.

Dom är på tillverkning..


Vi har haft ganska stora problem med uniball lageret i dom justerbara fjäderbens lagerna..även motorsports serierna har visat sig undermåliga och har börjat glappa alt dom vill inte snurra med efter en tids annvändning (gäller gat bilar). Så man får ha rellativt täta bytes intevaller på ledlagret. Bara ett tips.

Grupp A justeringen ser trevlig ut :-)
Tur man har kvar några sattser än så länge....till min nya e30 ;)

Jonas; Verkligen en trevlig m3 du bygger!!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Rev bort maskeringen igår och började montera ljuddämpning på torpedväggen. Har köpt det stora stycket som sitter över växellådan och nästan hela väggen och har hängt dit det men kommer inte ihåg hur det var med isolering bakom säkringshållare. Någon som vet hur det ska vara där och artnummer isf? Hittar inte det jag söker i ETK'n...

ABS och servo samt bromsrör på plats:
Image
Image


Muttrade ihop min fina ny-pulverlackade framvagnsbalk med den lika nylackade kränghämmaren och e36 styrväxeln.

Image
Image



Självklart är även fjäderbenen lika svarta och fina med sin nya färg
Vad det är kul att montera ihop rena och fräscha prylar!



Är det förresten någon som vet vad siffrorna som står på dämparna innebär? Står 300 300.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Tack Pelle. Hoppas på att våren ska komma snart så att man får fart på kroppen och ser till att bilen blir klar.

Javisst är justeringen fin ;) Har inte monterat den än, har du monterat den och har några bra stalltips? Har hört att det kan vara lite knöligt att justera när grejjerna sitter på bilen?
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Tjao :)
Hur går det?

Hur mkt ska du ha för å svarva mitt m20 svänghjul? :roll:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Monterade framvagnsbalk, framskärm och lite annat idag. Tar alltför lång tid när man håller på med massa småpill
Tyvärr verkar det inte som om det går att åka med de framdäck som jag hade tänkt att använda mig av, verkar som om 245/40-18 blir för stort. Undrar hur mycket mer utrymme det kan bli med evo3 skärmarna?
Får väl annars ta och skaffa 225/40-18 igen.

Image
Image


Ska nog även ta och byta ut de nuvarande bockade och böjda originalslangarna till servon till tjusiga och bättre utformade stålspunna rackare. Blev inte helt optimalt med slangarna då jag bytte till e36 styrväxeln.

Image
Image


Provade även lämplig längd på staget till krängaren, nu kan jag justera längden på hävarmen mellan 160mm-70mm.

Image

Har även förberett inför bromsning genom att montera fästen för avgastemp i nya grenröret:

Image
Image
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ett par små bilder på hur gullig motorpaketet ser ut med ic, kompressor och tryckrör monterat:

Image

Image
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

De är stiligt de är de! De är inte så att du har någon lite filmsnutt på din bil.. vill verkligen höra den elaka fyran ryta :)
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Hur många år har du haft den bilen? Måste bli en väldans massa år nu?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Köpte bilen på våren -00 så det har blivit några år nu.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Äntligen har jag kommit på vad jag ska använda den blanka och tjusiga burken jag handlade på mig i somras och som jag hade tänkt att ha till vevhusventilationen men som det var för klena anslutningar på...
Passar perfekt att ha som slaskburk till avluftningarna från växellåda samt från tanken, då slipper man den fula kolcanistern som sitter på plats från fabrik.
Image

Image

Har även monterat dit båda skärmarna samt innerskärmarna, tyvärr så blev det lite knas med innerskärmarna efter att jag vikt in skärmkanten på originalskärmarna, innerskärmarna saknar då stöd i ytterkant vilket gör att de hänger jämns med plåtskärmen :(
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hur går det med bromsningen?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Hur går det med bromsningen?


Har varit på PPF´s Solnafilial 3ggr för att fixa avgassystem som funkar i bänken. Tack för hjälpen Robert!
Hade strul med att få igång motorn då jag missat en tillslagskabel till ett relä som ville ha ström.
Fick sen igång motorn och vi började belasta på 2000rpm, ville inte vara något riktigt svar i maskinen och när Mats släppte av sa det kling och sen kom ett remhjul farande. Kompressorn har rasat ihop och vägrar snurra :(
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Neeeejj... fan va tråkigt! :(
Defenitivft inge roligt när maskin sitter uppe i bänk och allt..
Så vad händer nu då, bita i hop, renovera kompressorn och göra ett nytt försök eller?

"Det verkar vara en jävla massa strulande med kompressor.. Många som måste renovera kompressorer, krysskilar och remskivor som strular, remmar som hoppar/går av mm mm"

Synd!
Post Reply