Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

snyggt chrille! Men jag tror du borde slipa av ytan av triggerhjulet som går mot givaren...
Vid uppstart av en polares bil för någon vecka sedan så tappade den signal när han hade ett lackat hjul.
Kanske inte något defenitivt problem, men ett sätt att undvika ett möjligt. :)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Scrazher wrote:snyggt chrille! Men jag tror du borde slipa av ytan av triggerhjulet som går mot givaren...
Vid uppstart av en polares bil för någon vecka sedan så tappade den signal när han hade ett lackat hjul.
Kanske inte något defenitivt problem, men ett sätt att undvika ett möjligt. :)


Känns som om jag skriver lite för ofta, men mitt lackade fungerade utan att slipa bort topparna :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

pelko wrote:
Scrazher wrote:snyggt chrille! Men jag tror du borde slipa av ytan av triggerhjulet som går mot givaren...
Vid uppstart av en polares bil för någon vecka sedan så tappade den signal när han hade ett lackat hjul.
Kanske inte något defenitivt problem, men ett sätt att undvika ett möjligt. :)


Känns som om jag skriver lite för ofta, men mitt lackade fungerade utan att slipa bort topparna :D

Mvh Mathias

okej gött det :) Då hoppas jag han slipper! För det ser riktigt stiligt ut med go ny färg på allt!
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

ska du köra originalspolar så behöver du 6st tändsteg eftersom det är separata spolar.

ska du köra med edis spolen så behöver du bara 3st tändsteg och då kan du köra med ditt triggerhjul om du skippar edis-modulen. bättre och billigare alternativ.

kolla upp vilken givare din box är färdiglött för hall/vr...
The Lower Class
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

pelko wrote:Verkar bara vara jag som har fått det att lira med 100% 320 org spakställ? Har böjt till ett stag samt byggt shortshift dock.

Kul att det börjar ta fart.

Mvh Mathias


Vilket stag var det du böjde och hur gjorde du?
Hade gärna haft E30 spak i stället för E34:an som blir så jäkla lång..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

RoDe wrote:ska du köra originalspolar så behöver du 6st tändsteg eftersom det är separata spolar.

ska du köra med edis spolen så behöver du bara 3st tändsteg och då kan du köra med ditt triggerhjul om du skippar edis-modulen. bättre och billigare alternativ.

kolla upp vilken givare din box är färdiglött för hall/vr...



Borde det inte räcka med 3st tändsteg även me orginalspolar och köra wastefire på dom.

http://msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_I ... #2coilscop


Jag ska öppna upp mitt MS och ta lite bilder och lägga upp så kanske någon kan urskilja vad det är för version samt hur det är byggd..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Chrille wrote:
RoDe wrote:ska du köra originalspolar så behöver du 6st tändsteg eftersom det är separata spolar.

ska du köra med edis spolen så behöver du bara 3st tändsteg och då kan du köra med ditt triggerhjul om du skippar edis-modulen. bättre och billigare alternativ.

kolla upp vilken givare din box är färdiglött för hall/vr...



Borde det inte räcka med 3st tändsteg även me orginalspolar och köra wastefire på dom.

http://msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_I ... #2coilscop


Jag ska öppna upp mitt MS och ta lite bilder och lägga upp så kanske någon kan urskilja vad det är för version samt hur det är byggd..

ska du köra 6st separata spolar eller?
För isådant fall behöver du 6st tändsteg, även fast att de styrs av tre utgångar på ms:et.
(har själv så i min box)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Chrille wrote:
pelko wrote:Verkar bara vara jag som har fått det att lira med 100% 320 org spakställ? Har böjt till ett stag samt byggt shortshift dock.

Kul att det börjar ta fart.

Mvh Mathias


Vilket stag var det du böjde och hur gjorde du?
Hade gärna haft E30 spak i stället för E34:an som blir så jäkla lång..


Det nedre staget som går från spaken till lådan. Det som ligger närmast kardanen alltså.

Böjde det lite bara så den inte tar i hardyn.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Böjde eller vred?
och åt vilket håll?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Finns en bild i min tråd, kan visa ikväll har bråttom nu :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Image

Hittade bilden.. Men jag har absolut inga problem med att det tar i Hardyn.. Men om man vrider det lite och böjer på borde spakens vinkel ändras... Blir nog att åka till garaget och testa nu...

Tackar!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Hmm... Jäklar va trångt de blev mellan motor och torpedvägg...
Plåten för kupéfläkten är här bortplockad...
Undra om man kan få till någon vetig plåt här i stället.

Image



Inte bara vid motorn de blev tajt

Image




Undra om den där svarta mattan brinner bra?

Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Nu till Sprutet...

Eftersom Insert här på PPF visade vara sig en man som höll sitt ord (var ju bara bortrest) så lutar det åt att det blir EDIS-tändning ändå.

Har i dag öppnat mitt MS och undrar nu vad som behövs att göras i boxen för att kunna använda EDIS-tändning.

Vilken version har jag? MS3 V2.2 ??? Står ju 2.2 på kortet men 3.0 på det stora chippet...

Undrar också var får tag på kontakten som skall vara till kabelhärvan? Databutik? Vad heter kontakten?

All hjälp som kan fås önskas.. nu vill jag ut o slira...


Bilder följer:

Image

Image

Image

Image

Image




Kvar att göra nu:

Göra downpipe och tryckrör, koppla sprut, montera lämplig ic... sen ska det nog bli muller i tyskstålet...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Du har ett Ms1 V2.2 om man ser till layoten på kortet samt processorns utseénde.
Varför det står 3 på den har jag ingen aning om...?
Titta på MS infos FAQ så ser du skillnaderna -> http://www.megasquirt.info/MS%20FAQ.htm

Där ser du också att layoten på Ms 2:an skiljer ganska ordentligt.
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

jag har ett ms1 v3.0 å ser inte alls ut så..
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Krillian wrote:jag har ett ms1 v3.0 å ser inte alls ut så..


har samma här och det ser inte alls ut så på min heller.

kontakten heter db37 och går att hitta i nån dataaffär.

ser inte ut som att du har något tändsteg inbyggt heller :roll: .
The Lower Class
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

RoDe wrote:
Krillian wrote:jag har ett ms1 v3.0 å ser inte alls ut så..


ser inte ut som att du har något tändsteg inbyggt heller :roll: .



DETTA ragerade jag på först. mitt har en massa sånna små 4kantiga ploppar längs hela kortet. som du Chrille har vikt upp.
Post Reply