BMW e30 327 TIC
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Utav den enkla anledningen att jag hellre köper saker utav PPF, för utan deras hjälp och support hade det inte på långa vägar varit möjligt för mig att genomdriva detta projekt!
Sen är Lennart på 02-depån mycket bra att ha och göra med också, inget ont om han och hans produkter! Trevlig och extreemt pratglad är han också! Han har hemsida http://www.02-depan.se/
Sen är Lennart på 02-depån mycket bra att ha och göra med också, inget ont om han och hans produkter! Trevlig och extreemt pratglad är han också! Han har hemsida http://www.02-depan.se/
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Här kommer en liten update!
Först och främst ett par bilder på mina nya "k-hämmare"! Alldeles gula, styva och fina!
Här ser ni ena staget till bakre hämmaren! Steglös justering, kommer ta min bror till hjälp med att hitta bra balans för han har lång erfarenhet utav banracing så han har bättre koll än mig på det här med väghållning!
Sen har jag knäppt ett par bilder på min nya hållare till huvudbromscylindern! Tyvär hade jag inte möjlighet att fota under tillverkningen!
Först tänkte jag byggt en ny hållare som var lika lång som själva bromsservot med tanke på att vi dragit nya bromsrör dit m,m! Men den idéen skippade jag och byggde en liten nätt hållare som nu i efterhand nästan ser fabriksgjord ut! Viktigt att det både fungerar och ser bra ut!
Jag började med att kapa av den del på bromsservot som sitter fastskruvad i torpeden!
Fick då en fyrkantig skål med ett djup på ca 15mm! Mitt i den skålen så kapade jag till ett 10mm tjockt plattjärn (syns inom den röda markeringen på bilden) som var lite bredare än huvudbromscylindern, gjorde hål för huvudbromscylindern samt bultarna som håller den och svetsade fast skallen på dessa bultar bakpå plattjärnet!
Sedan svetsade jag dit plattjärnet ordentligt i den tillkapade hållaren! Efter det klippte jag till en täckplåt (eftersom plattjärnet inte täckte hela "skålen") och svetsade fast den på hållaren! Sedan slipade jag ned svetsarna tills jag blev nöjd med finishen! Lite färg på den sedan är den klar!
Till sist en bild på den med huvudbromscylindern ditsatt! I veckan kommer en kompis med verktyg så vi kan göra om bromsrören! Nu finns det mycket mer plats till att bygga mitt nya plenum!
Först och främst ett par bilder på mina nya "k-hämmare"! Alldeles gula, styva och fina!
Här ser ni ena staget till bakre hämmaren! Steglös justering, kommer ta min bror till hjälp med att hitta bra balans för han har lång erfarenhet utav banracing så han har bättre koll än mig på det här med väghållning!
Sen har jag knäppt ett par bilder på min nya hållare till huvudbromscylindern! Tyvär hade jag inte möjlighet att fota under tillverkningen!
Först tänkte jag byggt en ny hållare som var lika lång som själva bromsservot med tanke på att vi dragit nya bromsrör dit m,m! Men den idéen skippade jag och byggde en liten nätt hållare som nu i efterhand nästan ser fabriksgjord ut! Viktigt att det både fungerar och ser bra ut!
Jag började med att kapa av den del på bromsservot som sitter fastskruvad i torpeden!
Fick då en fyrkantig skål med ett djup på ca 15mm! Mitt i den skålen så kapade jag till ett 10mm tjockt plattjärn (syns inom den röda markeringen på bilden) som var lite bredare än huvudbromscylindern, gjorde hål för huvudbromscylindern samt bultarna som håller den och svetsade fast skallen på dessa bultar bakpå plattjärnet!
Sedan svetsade jag dit plattjärnet ordentligt i den tillkapade hållaren! Efter det klippte jag till en täckplåt (eftersom plattjärnet inte täckte hela "skålen") och svetsade fast den på hållaren! Sedan slipade jag ned svetsarna tills jag blev nöjd med finishen! Lite färg på den sedan är den klar!
Till sist en bild på den med huvudbromscylindern ditsatt! I veckan kommer en kompis med verktyg så vi kan göra om bromsrören! Nu finns det mycket mer plats till att bygga mitt nya plenum!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Bäckis wrote:Butchermardin wrote:Utav den enkla anledningen att jag hellre köper saker utav PPF, för utan deras hjälp och support hade det inte på långa vägar varit möjligt för mig att genomdriva detta projekt!
Du är go du Martin. Det är oss ett sant nöje att hjälpa dig med ditt bygge.
Tack för dom vänliga samt motivationshöjande orden!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Idag har jag vart ute i garaget hela kvällen och gjort "iordning" motorn som från första början satt i bilen! Har rensat den från allt onödigt som bl,a koppling, svänghjul, alla kåpor, pumpar, kolvar/stakar/vev m,m..
Nu är det bara Topp, Block samt Motorfästen kvar och den skall nu få agera "jigg" så jag kan få byggt färdigt grenrör, tryckrör, avgassystem samt insug! Då kan jag göra allt detta under tiden jag skruvar ihop den riktiga puffran i lugn och ro!
Den här gamla motorn som altså satt i bilen innan började låta mer och mer illa även fast jag hade relativt nyrenoverad topp! Har alltid servat den med ca 700mils mellanrum, oljan sam var i motorn nu när jag lyfte ur den förra året var rejält koksad och svart avän fast den inte var så många hundra mil gammal! Nu idag när jag rev motorn fick jag svaret till varför den lät så illa, alla lager var mer eller mindre repiga!
5:ans vevlager var dock så dåligt att jag var tvungen att fota, det hade även nypt så vevstaken var inte så fin i storändan heller!
Hehe..
Om min kompis med bromsrörsverktygen samt motorlyften är frisk imorgon så kommer det nog en ny update då på bland annat en riktigt sunkig spis i ett relativt fint motorrum!
Nu är det bara Topp, Block samt Motorfästen kvar och den skall nu få agera "jigg" så jag kan få byggt färdigt grenrör, tryckrör, avgassystem samt insug! Då kan jag göra allt detta under tiden jag skruvar ihop den riktiga puffran i lugn och ro!
Den här gamla motorn som altså satt i bilen innan började låta mer och mer illa även fast jag hade relativt nyrenoverad topp! Har alltid servat den med ca 700mils mellanrum, oljan sam var i motorn nu när jag lyfte ur den förra året var rejält koksad och svart avän fast den inte var så många hundra mil gammal! Nu idag när jag rev motorn fick jag svaret till varför den lät så illa, alla lager var mer eller mindre repiga!
5:ans vevlager var dock så dåligt att jag var tvungen att fota, det hade även nypt så vevstaken var inte så fin i storändan heller!
Hehe..
Om min kompis med bromsrörsverktygen samt motorlyften är frisk imorgon så kommer det nog en ny update då på bland annat en riktigt sunkig spis i ett relativt fint motorrum!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
E21_Rille wrote:snygg "bromscylinderhållare" ! blir ju fint med plats men blir det inte tungtrampat utan servo?
Mvh ///Rille
Tackar! Jag är fruktansvärt stark i mina ben så det är inga problem...
Nädå, det blir ju givetvis mer tungtrampat än med servo, men det är nog mycket en vanesak!
Mvh Martin Söderlind
Butchermardin wrote:E21_Rille wrote:snygg "bromscylinderhållare" ! blir ju fint med plats men blir det inte tungtrampat utan servo?
Mvh ///Rille
Tackar! Jag är fruktansvärt stark i mina ben så det är inga problem...
Nädå, det blir ju givetvis mer tungtrampat än med servo, men det är nog mycket en vanesak!
kille med tung högerfot kanske?
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Är ju läge för en update nu! Har hänt en hel del...
Downpipen, kompressorkåpa samt tryckrör mellan ic och turbo lämnas imorgon på helsvetsning! Tog säkert 7 arbetstimmar bara för att knåpa ihop downpipe så man lätt och bra kan lossa på den och plocka upp den från motorrummet! Här nedan kommer några bilder på dessa nu innan helsvets!
Downpipen till höger, tryckrör till vänster! Downpipen är först 3.5" som sedan går ner till 3" strax före delningen! Min bror ska ha stort tack för de mycket fina delningsflänsar han fräst till mig!
Mitt måtto när jag försöker bygga saker är att det får ta precis hur jävla lång tid som helst, bara man blir nöjd med resultatet! Ska bli spännande och se hur det blir efter tig-svetsningen!
Här kommer en dålig bild på min nya oljeretur i mitt nya block, med en svarvad och gängad ( AN-10 ca 14mm invändig ) rörbit!
På torsdag kväll kommer det bilder med allt monterat och färdigsvetsat här i motorutrymmet! Nästa steg blir sedan att bygga färdigt avgassystemet och sedan börja med insuget!
Återkommer på torsdag!
Downpipen, kompressorkåpa samt tryckrör mellan ic och turbo lämnas imorgon på helsvetsning! Tog säkert 7 arbetstimmar bara för att knåpa ihop downpipe så man lätt och bra kan lossa på den och plocka upp den från motorrummet! Här nedan kommer några bilder på dessa nu innan helsvets!
Downpipen till höger, tryckrör till vänster! Downpipen är först 3.5" som sedan går ner till 3" strax före delningen! Min bror ska ha stort tack för de mycket fina delningsflänsar han fräst till mig!
Mitt måtto när jag försöker bygga saker är att det får ta precis hur jävla lång tid som helst, bara man blir nöjd med resultatet! Ska bli spännande och se hur det blir efter tig-svetsningen!
Här kommer en dålig bild på min nya oljeretur i mitt nya block, med en svarvad och gängad ( AN-10 ca 14mm invändig ) rörbit!
På torsdag kväll kommer det bilder med allt monterat och färdigsvetsat här i motorutrymmet! Nästa steg blir sedan att bygga färdigt avgassystemet och sedan börja med insuget!
Återkommer på torsdag!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Bling bling är alltid fint, men personligen skulle jag nog lindat dom.
För att:
Det kliar så skönt då man lindar ( utslag e.t.c. kommer på köpet )
Blöta bandage är små mysiga
Eller hur var det?
Man slipper mycket värme strålning, så det är ju ingen dum idé..
Men som sagt, bling bling är ju så mysigt..
Svår fråga
För att:
Det kliar så skönt då man lindar ( utslag e.t.c. kommer på köpet )
Blöta bandage är små mysiga
Eller hur var det?
Man slipper mycket värme strålning, så det är ju ingen dum idé..
Men som sagt, bling bling är ju så mysigt..
Svår fråga
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
peppe wrote:Bling bling är alltid fint, men personligen skulle jag nog lindat dom.
För att:
Det kliar så skönt då man lindar ( utslag e.t.c. kommer på köpet )
Blöta bandage är små mysiga
Eller hur var det?
Man slipper mycket värme strålning, så det är ju ingen dum idé..
Men som sagt, bling bling är ju så mysigt..
Svår fråga
Precis det som är mitt dilemma!
Vi får se hur det blir, har kommit på en fiffig lösning som kanske kan funka och som jag förtäljer om senare när jag provat om det funkar!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Sorry att jag är lite sen med uppdatering "som vanligt"!!
Har varit en hel del att göra med kompisars projekt samt bruksbil nu men det har hänt en del med mitt projekt också!
OFFTOPIC
Måste berätta att en kompis till mig köpte ett fint e30 M3 turbo-projekt i tjockholmen härom veckan, motorn var helt färdigbyggd med riktigt seriösa bitar i maskinen, det som fattades var styrsystem samt tryckrör/avgasrör och lite delar till bränslesystemet! Dock är den ihopbyggd som fullt fungerande sugmotor för tillfället så den kan besiktigas!
Åter till topic så har jag tagit lite bilder på min downpipe samt tryckrör och det nu påbörjade avgassytemet! Kvar återstår givetvis polering utav delarna! Det ska glänsa så mycket att man får ha på sig för att ens kunna titta!!
Tryckröret, slog sig tyvär lite men det gör nog inget när slangklämmorna kommer dit och man spännt fast ordentligt!
Även downpipen (wastegateröret) slog sig lite lite grann! Men det gick också fint att spänna ihop för det var ca 1mm eller så! De undre bultarna till wastegateröret i downpipen var inte roliga att få dit till en början, men efter att jag kapat en insexnyckel så den blev kortare i båda ändar gick det fint att spänna och lossa dem!
En bild på det påbörjade avgassystemet! Blir mycket tajt mot karossen på vissa ställen, men jag kommer bygga ordentliga upphängningar till det, så det ska inte kunna röra på sig så mycket tycker man! Skulle det visa sig att det slår i karossen sedan så åker slägghammarn fram och därmed får karossen flytta på sig lite så avgassystemet får plats!
Tar även med en bild på min "lördagsunderhållning"! Kan börja med att berätta att det nu blev som så att min polare som köpte M3-turbon (utan styrsystem) köpte mitt Autronic SM2 pga diverse anledningar, bland annat att kabelhärvan till SM2:et redan var gjord för fördelartändning (MSD6a + Blaster 2 Coil)! Jag kommer ju köra wastefire med hjälp utav ett DIS-4. Så han köpte mitt SM2 och jag la en del pengar emellan och köpte mig ett SM4!
Så i lördagskväll när samtliga utav mina vänner var ute på krogen och syppte och sprätte pengar, så satt jag hemma och (sparade de pengarna ) märkte upp min nya kabelhärva till mitt SM4! Jag är ju lite osäker på el, så för att inte göra några misstag när jag installerar systemet ute i bilen så använde jag mig utav en multimeter och kabelschemat till SM4 och kollade så att jag verkligen märkte upp rätt kabel, då flera kablar i härvan har samma färg! Så nu skall det nog gå som en dans att installera det i bilen sedan!
Har varit en hel del att göra med kompisars projekt samt bruksbil nu men det har hänt en del med mitt projekt också!
OFFTOPIC
Måste berätta att en kompis till mig köpte ett fint e30 M3 turbo-projekt i tjockholmen härom veckan, motorn var helt färdigbyggd med riktigt seriösa bitar i maskinen, det som fattades var styrsystem samt tryckrör/avgasrör och lite delar till bränslesystemet! Dock är den ihopbyggd som fullt fungerande sugmotor för tillfället så den kan besiktigas!
Åter till topic så har jag tagit lite bilder på min downpipe samt tryckrör och det nu påbörjade avgassytemet! Kvar återstår givetvis polering utav delarna! Det ska glänsa så mycket att man får ha på sig för att ens kunna titta!!
Tryckröret, slog sig tyvär lite men det gör nog inget när slangklämmorna kommer dit och man spännt fast ordentligt!
Även downpipen (wastegateröret) slog sig lite lite grann! Men det gick också fint att spänna ihop för det var ca 1mm eller så! De undre bultarna till wastegateröret i downpipen var inte roliga att få dit till en början, men efter att jag kapat en insexnyckel så den blev kortare i båda ändar gick det fint att spänna och lossa dem!
En bild på det påbörjade avgassystemet! Blir mycket tajt mot karossen på vissa ställen, men jag kommer bygga ordentliga upphängningar till det, så det ska inte kunna röra på sig så mycket tycker man! Skulle det visa sig att det slår i karossen sedan så åker slägghammarn fram och därmed får karossen flytta på sig lite så avgassystemet får plats!
Tar även med en bild på min "lördagsunderhållning"! Kan börja med att berätta att det nu blev som så att min polare som köpte M3-turbon (utan styrsystem) köpte mitt Autronic SM2 pga diverse anledningar, bland annat att kabelhärvan till SM2:et redan var gjord för fördelartändning (MSD6a + Blaster 2 Coil)! Jag kommer ju köra wastefire med hjälp utav ett DIS-4. Så han köpte mitt SM2 och jag la en del pengar emellan och köpte mig ett SM4!
Så i lördagskväll när samtliga utav mina vänner var ute på krogen och syppte och sprätte pengar, så satt jag hemma och (sparade de pengarna ) märkte upp min nya kabelhärva till mitt SM4! Jag är ju lite osäker på el, så för att inte göra några misstag när jag installerar systemet ute i bilen så använde jag mig utav en multimeter och kabelschemat till SM4 och kollade så att jag verkligen märkte upp rätt kabel, då flera kablar i härvan har samma färg! Så nu skall det nog gå som en dans att installera det i bilen sedan!
Mvh Martin Söderlind