vad är det för fel på mitt sm4?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
vad är det för fel på mitt sm4?
jag har ett sm4 som får error.
de står to f crank pulses.
ja kör med trigger skiva och hallsensor
och sensorn sitter rakt över skivan samt på
ett bra avstånd.
så har nån varit med om samma sak och vad var felet i såna
fall?
mvh
de står to f crank pulses.
ja kör med trigger skiva och hallsensor
och sensorn sitter rakt över skivan samt på
ett bra avstånd.
så har nån varit med om samma sak och vad var felet i såna
fall?
mvh
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
från början var de ett 36tänders men de var fel på förstaBmwandreas wrote:hur många tänder? Vilket avstånd på givare?
givaren så då gjordes de om till 3 tänders.
skulle gissa på kanske 1-2mm
det ska väl tilläggas att den har brummat och gått
med exakt den här inställningen men nu
har den blivit så att den tänder dåligt på
2ans cylinder..
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Den är inte gjord för tandhjul som 36-1, då man normalt har VR/induktiva givare. Det här är en Hall-givare gjord för tänder med lägre "frekvens" så det du har gjort är ju rätt. Men tänderna kan bli för små eventuellt. Den här sensorn är lite intelligent så ibland kan den tycka att det är brus den tittar på och ignorerar vissa tänder. Man kan säga att den är gjord för att se tänder och inte "hål". Se till att du har 1.0-1.5 mm avstånd mellan givaren och tänderna.
Nu vet jag för litet om din setup för att säga om du kan ha konfigurerat fel eller så men Andreas kanske kan hjälpa dig.
Att just 2an skulle vara dålig.. nu vet jag inget om din hårdvara, om det är programvaran så kan det ju bero på tändföljden jämfört med hur det är kopplat, tillsammans med felmeddelandet kanske man kan dra nån slutsats.
Nu vet jag för litet om din setup för att säga om du kan ha konfigurerat fel eller så men Andreas kanske kan hjälpa dig.
Att just 2an skulle vara dålig.. nu vet jag inget om din hårdvara, om det är programvaran så kan det ju bero på tändföljden jämfört med hur det är kopplat, tillsammans med felmeddelandet kanske man kan dra nån slutsats.
jo ja förstår ditt resonemang där men saken är ju den att
den har funkat i ca 20mil och sen dök felet bara upp och bilen
orkar knappt fram för att den går så dåligt.
ja kör med sm4,bosch tändsteg och en f--d 6cyl tändspole
och hallgivare på både cam och vev.
kanske ska till lägga att de inte är en bmw utan en mb
men istallationen och felen ska ju vara i princip samma så.
man vänder sig ju dit de finns kunskap
den har funkat i ca 20mil och sen dök felet bara upp och bilen
orkar knappt fram för att den går så dåligt.
ja kör med sm4,bosch tändsteg och en f--d 6cyl tändspole
och hallgivare på både cam och vev.
kanske ska till lägga att de inte är en bmw utan en mb
men istallationen och felen ska ju vara i princip samma så.
man vänder sig ju dit de finns kunskap

- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Har du skiftat allt det där och felet fortfrande är kvar kan de nog fan bara vara stiftensellingj wrote:nu har jag varit ute igaraget och kollat och det är
samma avstånd till varje tand vilket är 0,8mm
tänd problemet är som så att det är svag gnista på
2ans cyl och lite starkare på 5an.
spolen och tändsteget bytt samt plats på tkablarna
och felet är kvar på samma cyl.

Med tanke på att det är samma signal samt kabel fram till 2:an och 5:an, och du har gnista på ena så äre inge fel på sprutet! Och har du skiftat både kabel och stift mellan 2:an och 5:an kan det fan bara vara stiftet.
Om du nu inte missar på sync pulsen, vill minnas att jag vart med om att en bil hoppat över var 4:e tändning på 1/6:an cyl då.
jag har bytt plats på kablarna och bytt stift mellan 1 och 2an samt
bytt spole och tändsteget.
felet är kvar att de är mycket svag gnista när man rycker tändhatten.
vilket det inte är på nån annan kabel möjligen att de är svagare på
cyl5.
den stora frågan är ju varför den vissar error när man inte direkt kan
se några fel nånstans.
kabelbrott,felaktiv givare,program fel?
kan det hjälpa att stoppa dit en 500cdi med spolar?
bytt spole och tändsteget.
felet är kvar att de är mycket svag gnista när man rycker tändhatten.
vilket det inte är på nån annan kabel möjligen att de är svagare på
cyl5.
den stora frågan är ju varför den vissar error när man inte direkt kan
se några fel nånstans.
kabelbrott,felaktiv givare,program fel?
kan det hjälpa att stoppa dit en 500cdi med spolar?