M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
tobbe tlrecond
Posts: 959
Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:

Post by tobbe tlrecond »

Fan vad kul att det funkar för dig nu.
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

tobbe tlrecond wrote:Fan vad kul att det funkar för dig nu.


Ja det är jäkligt skönt när prylarna funkar. Börjar bli dags att laga stereon så att man slipper sjunga själv när man är ute och åker långturer ;)
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Kör du orig toppakning?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Kör med pyramidringar och urstansad originalpackning.
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

M3JONAS wrote:Kör med pyramidringar och urstansad originalpackning.


Okaj, såg det inte i speccen på första siden :)

Hur skulle mls eller o-ring funka på S14?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

kristov wrote:
M3JONAS wrote:Kör med pyramidringar och urstansad originalpackning.


Okaj, såg det inte i speccen på första siden :)

Hur skulle mls eller o-ring funka på S14?


Det beror säkerligen på hur mycket effekt man siktar på. Jag hade mls tillsammans med arp bultar då jag åkte kompressor och när jag fick dit arp bultar istället för racewarebultar så verkade det funka.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ikväll byttes bromsskivorna fram då de gamla fått elaka rostangrepp efter en misslyckad elektrolysbehandling. De pulserade och var konstiga, trodde det skulle gå bort när man körde med prylarna men icke.

Hade glömt bort att jag hade en spacer bakom skivan så jag var tvungen att svarva upp mitthålet i skivan för att få dit den.

Nu sitter dock skivorna på plats och r-däcken är lastade i bilen. om några timmar bär det av till Gatebil på Mantorp. Ska bli riktigt kul att få svänga lite!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ikväll byttes bromsskivorna fram då de gamla fått elaka rostangrepp efter en misslyckad elektrolysbehandling. De pulserade och var konstiga, trodde det skulle gå bort när man körde med prylarna men icke.

Image

Image

Hade glömt bort att jag hade en spacer bakom skivan så jag var tvungen att svarva upp mitthålet i skivan för att få dit den.

Nu sitter dock skivorna på plats och r-däcken är lastade i bilen. om några timmar bär det av till Gatebil på Mantorp. Ska bli riktigt kul att få svänga lite!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Sådärja, då har jag testat att svänga med bilen också. Funkade rätt fint faktiskt men lite mer ork på det lägre mellanregistret skull sitta fint. Steget mellan 2:an och 3:an kändes rätt stort nu.
Lyckades köra 11 mil på banan utan något haveri förutom att servoremmen vända sig ut och in.

Sen på vägen hem så hoppade servoremmen av och sen har jag lyckats blåsa packningen mellan grenrör och turbo :(
Det ska inte vara för enkelt ;)
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ja men det gick ju rätt bra ändå ;)

Tror jag såg dig på Gatebil igår, var på väg fram å tjöta lite, men du skulle precis åka ut på körning då :) Kul att se bilen i alla fall.

MVh
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

M3JONAS wrote:Sådärja, då har jag testat att svänga med bilen också. Funkade rätt fint faktiskt men lite mer ork på det lägre mellanregistret skull sitta fint. Steget mellan 2:an och 3:an kändes rätt stort nu.
Lyckades köra 11 mil på banan utan något haveri förutom att servoremmen vända sig ut och in.

Sen på vägen hem så hoppade servoremmen av och sen har jag lyckats blåsa packningen mellan grenrör och turbo :(
Det ska inte vara för enkelt ;)


känns ju som små bagateller om man jämför med tidigare år, jag menar du han ju nästan köra längre på bana än vad du körde gata förra året...känns nästan så iaf
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ja så allvarligt känns det inte. Nu är iaf grenrör och turbo nerplockat. Halva packningen saknades och 2 av 4 muttrar hade lossnat, och värmen och trycket från avgaserna hade troligtvis blåst sönder värmeskyddet runt turbon. Inte så illa att den inte går att använda men lite trasig blev den.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Härligt att du motat bort Murphy den här sommarn, lite skavanker får man väl leva med.

Hur många ribbor var det på remmen till kompressorn :?:

/Jonas
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

ScratcH wrote:Härligt att du motat bort Murphy den här sommarn, lite skavanker får man väl leva med.

Hur många ribbor var det på remmen till kompressorn :?:

/Jonas


Ja det känns riktigt bra!
Remmen var 8 ribbad.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Vad använder för oljekylare?
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Per Eriksson wrote:Vad använder för oljekylare?


En för liten rackare ;)
Ska uppdatera och sätta dit en större. Har för mig att det är en 8 raders nu men på mantorp så blev oljan lite väl varm efter några varv.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Vi har precis lagt upp några olika storlekar av Mesa-cool.

Kommer snart Earl's oljekylare också, men jag har inte bestämt vilka storlekar vi ska köra med.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply