F.D - Team VPM

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

peppe wrote:Vad vare för avgashus på 55:an?


19
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

så där då.. en helspäckad dag..

ska försöka sammanfatta.. men efter över 30 sms och tok mycket med missade samtal så är man hemma igen..

(inge ont till alla som ringt ja tycker de är skit kul att så många bryr sig och är nyfikna.. så om ja va otrevlig mot nån i tele pga stress så va de inte meningen.) :)

motorn funkade klockrent idag inga problem alls..

dock så hade vi problem med grepp.. gat däcken gick inte alls o köra på så de fick bli slicks..

fullt ladd vid 3500 har ja och sen vid 5500 så slirar de tok mycket hela vägen till varvstoppet på kopplingen så den måste fixas..

Så alla värden vart ju inte exakta.. men 713 i vrid vid runt 5500 sen slirar de så förmodligen va de mer.. dock svårt o säga..

och effekten som vi mätte upp idag vart bara på 1.4 med lite hjul spin och då vart de 500 på driven men med mycket mindre i vrid typ 600

jocke på vm trodde väl att de va närmare 600 på driven och lite mer än 713 i vrid på driven.

sista pullet vi gjorde slira de så jävla mycket så jocke hann inte släppa av och gick imot varvstoppet och paja 2 vippor men de va snabbt bytt..

finns tok mycket film och bild som kommer


men summan av de hela är väl att de är nämare 790 i vrid i maskin och runt 650 hk i motorn

har lite broms papper ja får mosa upp måste scanna först.. inga mapper på hästar förutom de då vi fick 500 på driven men nm har ja på :)

ps.. har provkört bilen och de va länge sen ja skaka så mycket i kroppen..

tack alla som har hjälpt till.. bilen är STÖRD :D


edit...

150-200 går på 2.5 sek och då i rullarna så klart :)
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

bättre dag, kolvarna är hela och fina, lagerna däremot är tippfärdiga.. så engson får ta hand om vevjävel och kolvar för att se så allt är perfa!

tänkte köra en annan kopplingssetup också när man endå håller på =)

m30 svänghjul, 6pucks sinter, 765 tryckplatta... så istället för 591(nu) blir min koppling sachsspecad till 780, så om teds 200sx kunde ha 500whp på en osintrad 618(nu) så borde ju nya kopplingen gå att växa lite i sen också.. så om nån vill köpa en ströt fin 618platta, med 4pucks sinter och ett lättat m20 svänghjul.. scream =)

dagens update i bilder..

det var festligt att lyfta ut motorn ensam.. lite trixande men lungt och harmoniskt =)

trångt iaf

Image

tror vi lägger ny lack i motorutrymmet när man endå håller på.. är ju lite skänk där efter att slipgrunden råkade komma på det nylackade där och sen lite inpassning av ny turbo =)

Image

Image

nu ligger den emot ventilkåpan (inte dragen mot flänsen altså)

nya snurran hx55 19 avgashus, 65in 70 ut vad kan den speca?

Image

gamla rosenkrantz wasten till höger är även den till salu, till nån som lirar lite mindre snigel ;)

Image

Image

Image

750hk klutsh får sale aldrig slirat

Image

Image

hx55 vs gt42
Image

kolvar och snask

Image

så det här var ju trevligt!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Kul att se samtidigt som det är tråkigt.

Hade jag haft pengar hade jag handlat kopplingen och svänghjulet, hade tänkt att köra samma skit nästa år :D

Stå på dig.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hx55an och Gt42an klarar ungefär lika, men GT42an har bättre respons.
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Bmwandreas wrote:Hx55an och Gt42an klarar ungefär lika, men GT42an har bättre respons.


Vill inte kladda ner tråden, men det känns skönt att höra nån kunnig för en gångs skull prata positivt om GT42an. Är väldigt många som "dömer" ut dessa aggregat i jämförelse med HX serien... Alla fall här uppe i norr 8)

Fin och väldbyggd bil i övrigt, fortsätt så!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Gt42an är fin! Många som kört 700-750hk med bra respons. Är det inget fel på GT42an eftersom den är så seg? Funkar ju bra på 2-2.2 lit motorer också...
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

HOLSET (L) :twisted:
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

http://www.youtube.com/watch?v=bIbbT8xrCPw

liten film på betten efter mappning.. kommer bättre film..

den klippte en aning vid 5000.. kan vara acc pumpen som strular så de ska kollas upp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Bmwandreas wrote:Gt42an är fin! Många som kört 700-750hk med bra respons. Är det inget fel på GT42an eftersom den är så seg? Funkar ju bra på 2-2.2 lit motorer också...


hmm, jag riktar lite misstankar mot att wg:n kanske itne orkar hålla igen, för jag vet att ägaren på wastegaten innan har kört nån kina snurra och även där fått lite segare ladd en den borde ha.. så den håller nog uppe lite för mycket i början... Gt42an är väl itne helt i toppskick längre skulle jag tippa på, eftersom oljetrycket vart lite dåligt i bänken men det var ju innan last, men endå har den blivit lite väl kass utan att ha körts nåt speciellt efter att den blivit nyrenoverad...

Av nån anledning så stod avgaskammen för mycket öppet i OT efter att jag tyckt jag ställ in hela skiten.. stod typ 42 istället för 38 i ot läge.. Förstår inte hur jag lyckades kanske blev efter att jag drog åt det ?!

Är säkert några fräna saker som spelar in =)

Men vi får la se, sätter nog fokus på att få ihop spisen först innan jag fortsätter utvecklingen av motorn, vet var det finns en PT76a med nya inducern över i stan som är tillaslu för vettig peng annars =)

Kanske kan vara något att ha? Eller är det overkill? Man sktier ju itne pengar och har ju bara MS ensålänge..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Åkte från Västerås för 1h sedan, letade lite efter ditt nr ivars om man hade kunnat kika lite på kärran. Hittade dock inget.

Vore skoj att kika någon gång.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

pelko wrote:Åkte från Västerås för 1h sedan, letade lite efter ditt nr ivars om man hade kunnat kika lite på kärran. Hittade dock inget.

Vore skoj att kika någon gång.

Mvh Mathias


0704880360
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Här kommer ett litet ihop klipp som jakobsson har gjort..

dagen "D" @ vm performance

måste säga att ja e sjukt nöjd med filmen !! bra jobbat :)

finns mer material som rickard kommer o rycka tag i när de finns lite tid över :)


Spara som:

http://karel.whost.se/blandat/bmwturbo/film/dyno_day-bmw-e30-2.7t.mpg

youtube
http://www.youtube.com/watch?v=Lgquho4f_4M


/karel


ps. TAck ivars för lånet av kameran :)
Last edited by Karel021 on 28 Jun 2008, 17:20, edited 1 time in total.
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

nice movie by jakobsson !! =)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

fördelarna med att morsan och farsan har skaffat husbil och är borta hela sommrarna är ju att man kan ta över deras hus..

Tex. grilla hamburgare..

Image

och sen ta ett par kliv till garaget och glömma bort att man har bästa soffskrotardräkten på sig..

Image

"äh jag blir inte så skitig nu" tjena...

Image

bort med resten på blocket, stödgördel, generator mm...

såhär såg det ut under 6ans ramlageröverfall =) haha hoppas engson säger att veven gick att rädda...

Image

det konstiga med hela grejen är att jag verkligen har lyssnat efter vevlagerras och brukar vara expert på just såna ljud... Ljudet som aldrig försvinner ur mitt minne är när man var 19 och hade bränt sina lökiga pengar på "steg 1" trim.. och tom fått hjälp att montera av sina äldre polare.. Poff, vevlagerras som ett brev på posten... Men men, utan det raset hade jag väl aldrig varit tvungen att lära mig skruva =)

nån som vill köpa en kanonlastarbil? =) Ev bytes mot autronic, pt76a och pengar ;)
Image

tomt igen

Image

holseten får nog dyka in och gästspela lite sålänge.. GT42an känns fortfarande fin men inte toppskick längre :/ oljetryckfallet var nog min ekononomis största assasin så här far.

Image

mer på agendan:

lacka om i motorutrymmet
montera sidokjolar
montera ihop dom riktiga dörrarna som är till bilen
fixa launchkontrol
bromsljus
se om det går att löda in en flatshift i ms
få till min nya koppling som borde ligga på jobbet nu =)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Skönt som f*n att inte luften gått ur dig, du fortsätter bara, många som skulle tröttnat efter detta, men samtidigt skönt att det "bara" va lagren å inte kolvflisor som hittades i tråget.

Hmm, man kanske skulle bidra till ditt välbefinande å köpa 328an, ska faktiskt suga på det, man e ju en sucker för kombis.....

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Post Reply