M5 turbo touring
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M5 turbo touring
Nytt projekt! En M5 touring -92, med all utrustning. I denna ska min nästan färdiga S38B36 hitta ner i.
Motorspec:
Bottendel
Borrat till 94mm, deckat och pyramidringat block
Kolvoljekylning
SPM stakar, viktade och uppmätta
Smidda JE kolvar 8.0:1 viktade
Balanserat vevparti
Raceware rambultar och toppbultar
Alla slitdelar nya
Topp
Mirafrästa ventilsäten med racestål
planad
Supertech ventilfjädrar
Enem omslipade kammar, 284grader
S38B38 spjällhus
Anläggning
PPF grenrör
Garrett GT4202 1.15 A/R
2st Tial-kopior 38mm
PPF 75 mm dumpventil
600*300*100mm alu IC
Hembyggt alu-plenum
Styrsystem
Autronic SM4
VAG-spolar
Innovative LC-1
Bränsle
3 wallbro i tanken
Nuke 3-1 kors
Aeromotive btr
Nuke fuelrail
Bosch 1600cc spridare
Aeromotive 10micron filter
Drivlina
M5 6-växlad låda
3-skivig Tiltonkoppling
Ombyggd kardan med kardanringar
Sviktstålsaxlar
Renoverad och uppspänd 540 diff
Chassi
Powerflex i hjulupphängningar
Aluminium motorkuddar och Delrin växellådskuddar
XYZ coilovers
zimmermanskivor
stoptechbelägg
tar-ox bromsslangar
Millway bussningar i bromsok
[/u]
Motorspec:
Bottendel
Borrat till 94mm, deckat och pyramidringat block
Kolvoljekylning
SPM stakar, viktade och uppmätta
Smidda JE kolvar 8.0:1 viktade
Balanserat vevparti
Raceware rambultar och toppbultar
Alla slitdelar nya
Topp
Mirafrästa ventilsäten med racestål
planad
Supertech ventilfjädrar
Enem omslipade kammar, 284grader
S38B38 spjällhus
Anläggning
PPF grenrör
Garrett GT4202 1.15 A/R
2st Tial-kopior 38mm
PPF 75 mm dumpventil
600*300*100mm alu IC
Hembyggt alu-plenum
Styrsystem
Autronic SM4
VAG-spolar
Innovative LC-1
Bränsle
3 wallbro i tanken
Nuke 3-1 kors
Aeromotive btr
Nuke fuelrail
Bosch 1600cc spridare
Aeromotive 10micron filter
Drivlina
M5 6-växlad låda
3-skivig Tiltonkoppling
Ombyggd kardan med kardanringar
Sviktstålsaxlar
Renoverad och uppspänd 540 diff
Chassi
Powerflex i hjulupphängningar
Aluminium motorkuddar och Delrin växellådskuddar
XYZ coilovers
zimmermanskivor
stoptechbelägg
tar-ox bromsslangar
Millway bussningar i bromsok
[/u]
Last edited by Tysken on 14 Jul 2011, 08:31, edited 19 times in total.
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Supercooooolt!
Lär bli snyt i den:)
Lär bli snyt i den:)
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
salle wrote:Fan va sne jag blev att jag inte fick köpa den Men verkar iaf som om den är i rättan händer!!!
Yes, den är det! Tack, jag ska sköta om den väl.
Last edited by Tysken on 13 May 2008, 07:42, edited 1 time in total.
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det några defekter på den som den står nu?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Är några defekter ja. Men det kommer åtgärdas. Tog lite bilder på den ikväll efter avtvättning.
Last edited by Tysken on 21 Jul 2008, 10:01, edited 3 times in total.
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter att ha återfått inspirationen lite efter edps malmby, så blev det en tripp till garaget igår kväll efter jobbet. Började med urmontering av motor. Hann med att ta ner avgassystem, kardan, lossa all el och slangar till motorn.
Världens tyngsta avgassystem?
Turbo touring
3.8
Nya fiina rovan
Världens tyngsta avgassystem?
Turbo touring
3.8
Nya fiina rovan
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
salle wrote:Vad var det för fel på 3.8an då?
Svåra frågor du ställer Har inte kollat det än, inte ens provat vrida runt den. Vill bara ur med skiten så jag kan börja passa in den andra motorn med låda och fixa grenrör.
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Har gjort lite då..
Motor ur och avfettat
Så här fin var kolven på 1:ans cylinder
Och på 4:ans..
Som tur va så hade toppen klarat sig utan skador
Motor ur och avfettat
Så här fin var kolven på 1:ans cylinder
Och på 4:ans..
Som tur va så hade toppen klarat sig utan skador
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Varför har kolvarna blivit sådär? Chippad? Gått snålt, härdsmälta?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- halvordsson
- Posts: 218
- Joined: 20 Jul 2007, 21:29
- Location: Dals långed (Dalsland)
- Contact:
Den kroknade väll när förra ägaren var ute och gled i toppfart med bilen har jag för mig jag läst på e34m5.se
Blev lite varm kan ja tänka mig
Min teori är att bilen har pressats upp i toppfart och sedan motorbromsats länge helt utan gas vilket lett till alldeles för mkt värme.
Detta fenomen skall tydligen inte vara helt ovanligt om man gör så
Blev lite varm kan ja tänka mig
Min teori är att bilen har pressats upp i toppfart och sedan motorbromsats länge helt utan gas vilket lett till alldeles för mkt värme.
Detta fenomen skall tydligen inte vara helt ovanligt om man gör så
Ja det vete fan vad pajsaren som ägde bilen innan har gjort. Hann med att förstöra den en del på den korta tid han ägde bilen. Jaja, här händer inte så mkt. Har iaf. hämtat ut mitt senaste inköp idag. Blev en Garrett gt42r, hoppas den ska pumpa tillräckligt med luft men ändå ha bra respons.
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Fick mina kamdrev idag (Tack Finkel), så jag åkte ut till garaget ikväll och monterade dem. Nu är faktiskt motorn klar, förutom ventiljustering. Kunde dock ställa kammarna, då ventilspelet på 6:e cylindern var rätt.
Vilket år som helst åker snurran i. Om Chrille här på forumet kallas Sveriges snålaste trimmare, så får väl jag kallas Sveriges långsammaste trimmare
Lite bilder är ju aldrig fel..
Och här står touringen och vilar ovetandes om vad som kommer hamna mellan rambenen på ná
Vilket år som helst åker snurran i. Om Chrille här på forumet kallas Sveriges snålaste trimmare, så får väl jag kallas Sveriges långsammaste trimmare
Lite bilder är ju aldrig fel..
Och här står touringen och vilar ovetandes om vad som kommer hamna mellan rambenen på ná
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 651
- Joined: 13 Jan 2008, 00:42
- Location: Skövde