va kan de va för fel??
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- beemerbojan
- Posts: 17
- Joined: 08 Jul 2007, 17:57
- Location: LYCKSELE
va kan de va för fel??
min 325 tic -89 går bara på 3 cyl. går inte på 2,4 o 6 cyl. allt började när ja stod o börnade på en tävling. Har bytt: tändstift,tändkablar,tändspole,spridare,lambdasond,styrbox.Kollat tändningen o tagit komptest o kompressionen va :7,9kg som lägst o 8,5kg som mest. Motorn e kompsänkt.de RINNER bränsle ur avgassystemet o i tråget va de väldigt mycket bensin.VA KAN DE VA SOM STRULAR?? väldigt tacksam för svar.
driftr
- beemerbojan
- Posts: 17
- Joined: 08 Jul 2007, 17:57
- Location: LYCKSELE
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
- Jonte_smte
- Posts: 498
- Joined: 23 Aug 2006, 13:42
- Location: Vedevåg
Jonte_smte wrote:jag har samma problem kom idag... 2 4 6 går inte soppan rinner ut genom avgas och att det är svag gnista på dessa cylindrar ... jag har bytt nästan allt förutom fördelaren så det ska göra imorgon... skriver om jag hittar om vi kanske har samm prob!
Detta är komiskt...
Har precis bytt motor på en Volvo 965, 2,5.
Precis samma fel, den går bara på 2,4,6. Spolarna får ström.
Men det ser ut som om det är jordningsfel...
Återkommer när jag hittat felet... Denna bilen har stått i 2 år.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
- Jonte_smte
- Posts: 498
- Joined: 23 Aug 2006, 13:42
- Location: Vedevåg
beemerbojan wrote:jo,spridarna e ju kopplade 3 o 3. 1 2 3 och 4 5 6..men då vore de ju underligt med tanke på att den inte går på 2, 4 o 6an.men ska kolla de.måste ha igång skutan innan lördagens drifting i vilhelmina.
Sitter kontakterna så nu då så det inte är skiftat?
Provat att skifta spridarkontakterna mellan cylindrarna och sett om den går på nån annan cylinder då?
V8
St3v3 wrote:beemerbojan wrote:jo,spridarna e ju kopplade 3 o 3. 1 2 3 och 4 5 6..men då vore de ju underligt med tanke på att den inte går på 2, 4 o 6an.men ska kolla de.måste ha igång skutan innan lördagens drifting i vilhelmina.
Sitter kontakterna så nu då så det inte är skiftat?
Provat att skifta spridarkontakterna mellan cylindrarna och sett om den går på nån annan cylinder då?
Ska starta ändå.
Nobbe wrote:St3v3 wrote:beemerbojan wrote:jo,spridarna e ju kopplade 3 o 3. 1 2 3 och 4 5 6..men då vore de ju underligt med tanke på att den inte går på 2, 4 o 6an.men ska kolla de.måste ha igång skutan innan lördagens drifting i vilhelmina.
Sitter kontakterna så nu då så det inte är skiftat?
Provat att skifta spridarkontakterna mellan cylindrarna och sett om den går på nån annan cylinder då?
Ska starta ändå.
Jo, det vet jag, men då tänkte jag att han lätt kan se om det är fel på ena spridarbanken
Eller så bara mäta på spridarkontakterna om det är +12v på dom och att det inte är konstant jord
V8
- Jonte_smte
- Posts: 498
- Joined: 23 Aug 2006, 13:42
- Location: Vedevåg
men vi har ju båda skrivit att soppan rinner ut ur avgas ... så soppan borde det inte vara.... det borde ha något med tändmek /ska testa imorgon och byta box.... det är tur man har tre st 325,,,, med tanke på att jag har sämre gnista på 246 dessa
vart sitter alla jord punkter om vi säger så
1.den vanliga flätan på tråg (bytt)
2.blocket till batteribalja fram (obs bara vanliga e30) check
3 tändspolens egen sitter i fjäderbenstornet (check)
4?
vart sitter alla jord punkter om vi säger så
1.den vanliga flätan på tråg (bytt)
2.blocket till batteribalja fram (obs bara vanliga e30) check
3 tändspolens egen sitter i fjäderbenstornet (check)
4?
- beemerbojan
- Posts: 17
- Joined: 08 Jul 2007, 17:57
- Location: LYCKSELE
...
Fel av mig, spirdarbankerna är 2-4-6 (brun/gul kabel) och 1-3-5 (brun/vit kabel)
inte 1-2-3 och 4-5-6 så en av "styr" jordarna måste vara paj mest troligt kabelbrott,
eller taskig kontakt mellan stiften i vridkontakten, eftersom styrboxen är bytt så kan man förmodligen utesluta det.
inte 1-2-3 och 4-5-6 så en av "styr" jordarna måste vara paj mest troligt kabelbrott,
eller taskig kontakt mellan stiften i vridkontakten, eftersom styrboxen är bytt så kan man förmodligen utesluta det.
Bmw 325ik -88 Turbo
14.01s/180.3Kmh@402m "G-Tech"
"snik"
14.01s/180.3Kmh@402m "G-Tech"
"snik"
- Jonte_smte
- Posts: 498
- Joined: 23 Aug 2006, 13:42
- Location: Vedevåg
Re: ...
Evert wrote:Fel av mig, spirdarbankerna är 2-4-6 (brun/gul kabel) och 1-3-5 (brun/vit kabel)
inte 1-2-3 och 4-5-6 så en av "styr" jordarna måste vara paj mest troligt kabelbrott,
eller taskig kontakt mellan stiften i vridkontakten, eftersom styrboxen är bytt så kan man förmodligen utesluta det.
ok ska titta.....
tror ha har hittat felet nu.
Den var något relä som hade smällt ihop.
Den var något relä som hade smällt ihop.
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
www.lyckselebildemontering.se