snikturbo på bmw 325 e36?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
snikturbo på bmw 325 e36?
Tjena!
Har nu letat runt på forumet men får inte de svar jag vill ha så skriver en egen tråd istället.
Om jag har en bmw 325 e36 med vanos, vad behövs då för att uppnå mellan 250-300 hk?
-Eget byggt grenrör
-Saab 900 2.0t IC
-Td16?? turbo? - eller vilken turbo ska man ha? - Inbyggd wastegate?
-Spridare - Vilka ska man ha?
Undrar ifall man kan slippa at köra med ngt extra sprut då inte jag vill ha mer effekt än max 250-300hk?
Om det är ngt jag glömt så hjälp mig.
All hjälp mottages med stående Ovasioner
Tack på förhand!
Mvh//
Cruise
Har nu letat runt på forumet men får inte de svar jag vill ha så skriver en egen tråd istället.
Om jag har en bmw 325 e36 med vanos, vad behövs då för att uppnå mellan 250-300 hk?
-Eget byggt grenrör
-Saab 900 2.0t IC
-Td16?? turbo? - eller vilken turbo ska man ha? - Inbyggd wastegate?
-Spridare - Vilka ska man ha?
Undrar ifall man kan slippa at köra med ngt extra sprut då inte jag vill ha mer effekt än max 250-300hk?
Om det är ngt jag glömt så hjälp mig.
All hjälp mottages med stående Ovasioner
Tack på förhand!
Mvh//
Cruise
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
om man ska köra med 0,5 kg ladd så får man kanske ungefår ut 250hk och om man vill vara lite snikig så kan man ju köra med:
535 lmm (325ans kretskort)
ca 300cc/min spridare (räknade ut det via ett program och det verkar rimligt)
sedan får den för lite soppa då kan man ju installera en progressiv bränsle trycks regulator (prog. BTR)
angående turbo, vet jag inte riktigt vad en td16 är men den låter liten iaf...och en större är ju att föredra med en som typ klarar en 400hk, så man får mindre avgasmottryck!
saabs IC funkar säkert okey, men den kyler ju inte så bra iaf men ska nog funka!
men sedan får du ju räkna med mkt fler delar än det här...för det springer snabbt iväg!
sedan så är det ju synd att förstöra en fin motor så en ev. kompsänkning och o-ringat block är ju inte fel!
men känner man att man inte har dem pengarna kan man ju börja såhär...
förresten har du läst turboguiden? för där står ju lite om snikturbo som är bra att veta
535 lmm (325ans kretskort)
ca 300cc/min spridare (räknade ut det via ett program och det verkar rimligt)
sedan får den för lite soppa då kan man ju installera en progressiv bränsle trycks regulator (prog. BTR)
angående turbo, vet jag inte riktigt vad en td16 är men den låter liten iaf...och en större är ju att föredra med en som typ klarar en 400hk, så man får mindre avgasmottryck!
saabs IC funkar säkert okey, men den kyler ju inte så bra iaf men ska nog funka!
men sedan får du ju räkna med mkt fler delar än det här...för det springer snabbt iväg!
sedan så är det ju synd att förstöra en fin motor så en ev. kompsänkning och o-ringat block är ju inte fel!
men känner man att man inte har dem pengarna kan man ju börja såhär...
förresten har du läst turboguiden? för där står ju lite om snikturbo som är bra att veta
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Linus wrote:ang byta kretskort så kan jag säga att det inte funkar pga att d e luftmassemätare på den motorn o inte luftmängdsmätare men du kan byta till m3ans lmm eller bygga en egen av lite större rör en org.
Overcharged: jag tror du blandar ihopp m20 o m50
japp jag blandar ihop det lite där nu
men egentligen så borde det väl räcka att byta till en prog.btr och spridare...
tror faktiskt itne man skulle behöva byta lmm:en...
den borde få tillräckligt med soppa ändå!
men det är ju bara min åsikt
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
ja i början är det ju roligt bara att ta steget och turbokonvertera sen kan man ju lägga mer och mer pengar tills man är uppe i en bäckis bil eller helge bil hehe!
angående btr så är det bra priser på denna sidan:
http://www.misab.se/
angående btr så är det bra priser på denna sidan:
http://www.misab.se/
som nämnt kan du tex köra med m3:ans lmm..
laddar du 0.5 med din motor (m50b25) o allting lirar borde du ligga på runt 280-290hk...
spridare kan du köra med m5:ans som ligger på 380cc/min.. räcker o e inte dyra..
progressiv btr..
den turbo du snackar om e förmodligen td04:an... finns olika, men td04-16t e bra.. den har inbyggd wastegate o det borde du köra med då det blir billigare...räcker gott o väl till dina mål...
saab ic funkar fint...
kör hårt
laddar du 0.5 med din motor (m50b25) o allting lirar borde du ligga på runt 280-290hk...
spridare kan du köra med m5:ans som ligger på 380cc/min.. räcker o e inte dyra..
progressiv btr..
den turbo du snackar om e förmodligen td04:an... finns olika, men td04-16t e bra.. den har inbyggd wastegate o det borde du köra med då det blir billigare...räcker gott o väl till dina mål...
saab ic funkar fint...
kör hårt
xelerator wrote:som nämnt kan du tex köra med m3:ans lmm..
laddar du 0.5 med din motor (m50b25) o allting lirar borde du ligga på runt 280-290hk...
spridare kan du köra med m5:ans som ligger på 380cc/min.. räcker o e inte dyra..
progressiv btr..
den turbo du snackar om e förmodligen td04:an... finns olika, men td04-16t e bra.. den har inbyggd wastegate o det borde du köra med då det blir billigare...räcker gott o väl till dina mål...
saab ic funkar fint...
kör hårt
En progressiv BTR är den ställbar?
Är inte så insatt så vet inte riktigt vad man ska ha där
Men har kollat runt lite, skulle det funka med ngt av dessa BTR:n som BSR har på sin hemsida?
http://www.bsrab.se/products//u/
De hade rätt bra pris på sina om man gämför lite.
Tack på förhand!
Mvh//
Cruise
på en proggressiv ställer du bara grundtrycket
sen sköter det sej själv med hjälp av vacum/tryck....
om du bara ska ladda 0,5 så räcker de med
en btr som ökar trycket 1:1,2 ..
kolla www.misab.se
där hittar du
sen sköter det sej själv med hjälp av vacum/tryck....
om du bara ska ladda 0,5 så räcker de med
en btr som ökar trycket 1:1,2 ..
kolla www.misab.se
där hittar du
Linus wrote:ang byta kretskort så kan jag säga att det inte funkar pga att d e luftmassemätare på den motorn o inte luftmängdsmätare men du kan byta till m3ans lmm eller bygga en egen av lite större rör en org.
Overcharged: jag tror du blandar ihopp m20 o m50
Må ikke ECU omprogrammeres med chip om man bytter til annen (større) LMM?
1995 BMW 328i 600whp/800nm
Ok, då har man fått lite mer kött på benen...
Nu är det så att min kompis som med har en e36:a fast 320i Vanos med blivit sugen på turbomatning...Han undrar lite vad han skulle behöva för att kunna få ut lite mer hästar utan att byta motor, Antar att han då ska ha spridare, aningnen mindre turbo än mig isf och BTR.
Effekten ska vara så att låda,bakaxel,motor å allt inte går sönder.
Kompressor ska ju kunna ge 320:n ungefär 220-230 hk så en turbo borde den ju klara då med.
Han vore jätteglad med lite hjälp.
Mvh//
Cruise & Robin
Nu är det så att min kompis som med har en e36:a fast 320i Vanos med blivit sugen på turbomatning...Han undrar lite vad han skulle behöva för att kunna få ut lite mer hästar utan att byta motor, Antar att han då ska ha spridare, aningnen mindre turbo än mig isf och BTR.
Effekten ska vara så att låda,bakaxel,motor å allt inte går sönder.
Kompressor ska ju kunna ge 320:n ungefär 220-230 hk så en turbo borde den ju klara då med.
Han vore jätteglad med lite hjälp.
Mvh//
Cruise & Robin
Cruise wrote:Ok, då har man fått lite mer kött på benen...
Nu är det så att min kompis som med har en e36:a fast 320i Vanos med blivit sugen på turbomatning...Han undrar lite vad han skulle behöva för att kunna få ut lite mer hästar utan att byta motor, Antar att han då ska ha spridare, aningnen mindre turbo än mig isf och BTR.
Effekten ska vara så att låda,bakaxel,motor å allt inte går sönder.
Kompressor ska ju kunna ge 320:n ungefär 220-230 hk så en turbo borde den ju klara då med.
Han vore jätteglad med lite hjälp.
Mvh//
Cruise & Robin
han kan ha samma turbo som du. han kan istortsett ha allt samma som du,
de beror lite på hur mycke han hade tänk o ladda?
har för mej att du bara skulle ladda 0,5, ska din polare oxå göra de
så e de ju spridarana som han kanske ska lite mindre än dej isåfall
OK, men tror han ville ladda så mkt som möjligt men ändå ha marginal på att grejjerna ska hålla.
Hur mkt klarar en motor, låda på en 320i?
Sedan en annan sak. Vad ska man ha för tryckrör till alltihop. Funderar på att köpa sådana rör som används till avgassystem, skulle det funka?
Vart kan man annars köpa rör?
Mvh//
Cruise
Hur mkt klarar en motor, låda på en 320i?
Sedan en annan sak. Vad ska man ha för tryckrör till alltihop. Funderar på att köpa sådana rör som används till avgassystem, skulle det funka?
Vart kan man annars köpa rör?
Mvh//
Cruise
Cruise wrote:OK, men tror han ville ladda så mkt som möjligt men ändå ha marginal på att grejjerna ska hålla.
Hur mkt klarar en motor, låda på en 320i?
Sedan en annan sak. Vad ska man ha för tryckrör till alltihop. Funderar på att köpa sådana rör som används till avgassystem, skulle det funka?
Vart kan man annars köpa rör?
Mvh//
Cruise
vet inte alls hur mycket en 320 klarar de får nån annan svara på.
tryckrören kan du mycket väl bygga av avgas bitar om du vill komma undan billigt, behöver du sedan slang till tryckrören så kolla med nån hydralik återförsäljare där hittar du oxå billigt. dom är iåfs inte silicon men
funkar bra o tål tryck o värme.
det är samma drivlina på 318, 320, 325. vet inte riktigt hur mycke dom håller men 250-300hk ska dom nog klara om man kör som folk
fråga efter tryckrör på Europeiskt aluminium i Hovmantorp han brukar fixa bra priser om man köper några stycken på en gång,
har faktiskt ingen aning om hur mycke en 320 pallar men 325:ans stakar och kolvar funkar ju bra vid vardagskörning upp till 350 med marginal, ska väll kunna orka med 400 också men vill man vara på säkra sidan så..
fråga efter tryckrör på Europeiskt aluminium i Hovmantorp han brukar fixa bra priser om man köper några stycken på en gång,
har faktiskt ingen aning om hur mycke en 320 pallar men 325:ans stakar och kolvar funkar ju bra vid vardagskörning upp till 350 med marginal, ska väll kunna orka med 400 också men vill man vara på säkra sidan så..