Komp 13.5

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Jonis_88
Posts: 42
Joined: 15 Oct 2007, 21:58
Location: Uppsala

Komp 13.5

Post by Jonis_88 »

Körde komptest igår på min m50b25. Fick fram mellan 13.1 och 13.5 på alla cylindrar. Är det bra eller? Tycker det låter lite små högt :shock:
ecm_z28
Posts: 298
Joined: 06 Jul 2006, 10:43
Location: Haninge

Re: Komp 13.5

Post by ecm_z28 »

Jonis_88 wrote:Körde komptest igår på min m50b25. Fick fram mellan 13.1 och 13.5 på alla cylindrar. Är det bra eller? Tycker det låter lite små högt :shock:


det där är statisk komp, runt 16 är högt

12,5-14 är helt normalt :)
Björn Strömberg
User avatar
Jonis_88
Posts: 42
Joined: 15 Oct 2007, 21:58
Location: Uppsala

Post by Jonis_88 »

fint de :D
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Får flika in med en fråga här.

Min brors 205 GTI startar inte fastän den får gnista och bensin till railen (ska se om spridrarna öppnar också nästa gång jag kikar på den).

Den hade på ettans burk 9kg och var lägst medans fyrans hade 14kg, jag antar att något är riktigt galet?

Hur mycket får det diffa mellan burkarna? De andra burkarna, dvs 2an och 3an hade 12kg.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

pelko wrote:Får flika in med en fråga här.

Min brors 205 GTI startar inte fastän den får gnista och bensin till railen (ska se om spridrarna öppnar också nästa gång jag kikar på den).

Den hade på ettans burk 9kg och var lägst medans fyrans hade 14kg, jag antar att något är riktigt galet?

Hur mycket får det diffa mellan burkarna? De andra burkarna, dvs 2an och 3an hade 12kg.

Mvh Mathias


man brukar säga att upp till 1kg är acceptabelt..

16kg högt? fasiken hade 19kg statisk tryck rakt över i min 240..... dock hade vi juh tat av toppen 3.5 mm
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Jag har hört att det får diffa 2 Kg mellan högsta och lägsta för att vara acceptabelt. men din skillnad är alldelles för stor. Slitna ringar?
ecm_z28
Posts: 298
Joined: 06 Jul 2006, 10:43
Location: Haninge

Post by ecm_z28 »

Nemesis_turbo wrote:
pelko wrote:Får flika in med en fråga här.

Min brors 205 GTI startar inte fastän den får gnista och bensin till railen (ska se om spridrarna öppnar också nästa gång jag kikar på den).

Den hade på ettans burk 9kg och var lägst medans fyrans hade 14kg, jag antar att något är riktigt galet?

Hur mycket får det diffa mellan burkarna? De andra burkarna, dvs 2an och 3an hade 12kg.

Mvh Mathias


man brukar säga att upp till 1kg är acceptabelt..

16kg högt? fasiken hade 19kg statisk tryck rakt över i min 240..... dock hade vi juh tat av toppen 3.5 mm


på en normal otrimmad motor är 16bar högt, sen är det klart att om man höjjer kompet sticker dynamiska kompet iväg oxå, går säkerligen att få över 20 utan större problem.. :)

polarns 740 16v hade 16,5 rakt igenom när insugskammen stod ett kugg fel.. iofs fick den 740in samma karraktär som en m20b25.. totalt död under 4500.. men jävlar vad den vaknade sen.. ;)

gick dock sås som ett mindre kebabhak ;)
Björn Strömberg
ecm_z28
Posts: 298
Joined: 06 Jul 2006, 10:43
Location: Haninge

Post by ecm_z28 »

Nemesis_turbo wrote:
pelko wrote:Får flika in med en fråga här.

Min brors 205 GTI startar inte fastän den får gnista och bensin till railen (ska se om spridrarna öppnar också nästa gång jag kikar på den).

Den hade på ettans burk 9kg och var lägst medans fyrans hade 14kg, jag antar att något är riktigt galet?

Hur mycket får det diffa mellan burkarna? De andra burkarna, dvs 2an och 3an hade 12kg.

Mvh Mathias


man brukar säga att upp till 1kg är acceptabelt..

16kg högt? fasiken hade 19kg statisk tryck rakt över i min 240..... dock hade vi juh tat av toppen 3.5 mm


på en normal otrimmad motor är 16bar högt, sen är det klart att om man höjjer kompet sticker dynamiska kompet iväg oxå, går säkerligen att få över 20 utan större problem.. :)

polarns 740 16v hade 16,5 rakt igenom när insugskammen stod ett kugg fel.. iofs fick den 740in samma karraktär som en m20b25.. totalt död under 4500.. men jävlar vad den vaknade sen.. ;)

gick dock sås som ett mindre kebabhak ;)
Björn Strömberg
Post Reply