M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nisse Järnet wrote:En slang bort och sen t-kors :)


Så långt är jag med men måste man ta båda anslutningarna från kompressorhuset?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Yes
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Yes


Ok, bara att borra och gänga mao eller går det lika bra med t eller y koppling?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det blir ju samma luft oavsett hur du gör... Så "givetvis" kör du T-kors. :roll:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu känns det som om det börjar närma sig.
Kopplade ihop soppasystemet idag som består av en walbropump i tanken som matar en catchtank med soppa. Från den tanken skickar sen två externa walbropumpar vidare soppan genom ett nbm soppafilter.

Det som är kvar att göra innan provstart är att hälla i olja samt bygga om termostaten så att det går att få dit en slang mellan termostaten och kylaren.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Härligt!! :D Kopierar nog din lösning på soppasystemet till nästa år, känns som en bra och relativt billig lösning :)
Hoppas du får ut den snart, detta är ju spännande :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu har jag startat maskinen med turbon på plats. Tyvärr så är inte kylsystemet klart så det blev ingen längre varmkörning. Känns lite knasigt när laddtrycksmätaren inte ger utslag fast man ruppar till på gasen...

Tyvärr så märkte jag att jag måste göra om oljereturen :(
När jag hade fyllt på olja så lossade jag slangen mellan turbon och tråget, då rinner det ut massa olja, mao så ligger då redan slangen en bit under oljenivån, det kan väl inte vara bra!?

Vilken Biltemapump är det som rekomenderas till oljereturen? Finns det någon som funkar att köra kontinuerligt?
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Så länge du har lutning och hyffsat stor dimension på returen så ska det inte vara några problem. Om inte annat så märker du väl om den inte får bort oljan som den ska.

Min retur går en bit under nivån den med och inga problem där.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Så länge själva utloppet på turbon kommer över nivån bör det väl gå bra? Om man har hyffsat grov retur då såklart :) Sen sjunker ju även nivån lite när man kör?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Så länge själva utloppet på turbon kommer över nivån bör det väl gå bra? Om man har hyffsat grov retur då såklart :) Sen sjunker ju även nivån lite när man kör?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hur märker man om oljan inte hinner evakueras?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Var ute hos RörOhlson i lördags och byggde en termostat speziale för att få det att passa mot kylaren, nytt rör pålött. Tack för det Håkan!

Image
Image

Ett stort tack ska även Per Stacke ha för snabb leverans av bromsbelägg så att man kunde få provköra. Blev inga värstingbelägg men de ska hålla att rulla på ett tag iaf.

Image

Å nu kommer bildbeviset...

Image

Bilen har varit ute och rullat ca 15mil idag

Det blev en tur till södertälje.
Körde till att börja med på samma kompensation på tryck som när det satt kompressor på maskinen. Då var det ca 130% tillägg på 1,0bars övertryck.
Då gick bilen som ett lass skit såfort man gasade, afr låg på ca 10:1. Efter nedjustering där så blev det helt annat klipp i maskin.
Känns dock som om det behövs en hel del justering, nu börjar det ladda på rejält vid ca 4000rpm, borde väl ladda tidigare hade jag hoppats på. Laddade iofs bara 0,75 till att börja med.

På väg hem testade jag att skruva lite på mottrycket till wastegaten. Blev lite mycket så ena tryckröret hoppade av vid 1,6bars tryck. Så får det ju inte fortsätta, hoppas att det bara var jag som inte hade dragit klämman riktigt.
User avatar
Ola t
Posts: 116
Joined: 20 Nov 2005, 22:33
Location: Öland

Post by Ola t »

kul att det funkar jonas!

Kommer du ner till helgen då??

Då har du en bit att köra så du kan mappa lite :lol:
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Håkan kan väll inte svetsa... :lol:
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Vision79 wrote:Håkan kan väll inte svetsa... :lol:


Nä han lödde bara... ;)

Han vet helt klart hur en svets ska hanteras, riktigt fin chrome-molly båge som han hade byggt i sin bil.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ola t wrote:kul att det funkar jonas!

Kommer du ner till helgen då??

Då har du en bit att köra så du kan mappa lite :lol:


Jag siktar på det, vet inte om man är så modig att man vågar köra hela vägen. Det är mycket som kan hända på en så lång sträcka...
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

M3JONAS wrote:På väg hem testade jag att skruva lite på mottrycket till wastegaten. Blev lite mycket så ena tryckröret hoppade av vid 1,6bars tryck. Så får det ju inte fortsätta, hoppas att det bara var jag som inte hade dragit klämman riktigt.


Kul att den rullar :)
Jag byggde en mekanisk låsning på ett av mina tryckrör för att förhindra just detta, inge kul om man skjuter loss dom hela tiden...Bara som tips ifall problemet kvarstår :)
/M|cke F@.gner
Post Reply