M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Grenröret är iväglämnat för ytbehandling nu och det får jag förhoppningsvis i veckan som kommer.
Sen börjar det roliga jobbet att skruva dit prylar.

Fick tillbaks tryckrör, vattenrör och kylarplåt idag från pulverlack.
Blev en färg med struktur i vilket jag tycker blev kanon. Ser rätt originallikt ut.

Image

Image

Image

Imorrn ska jag försöka få tummen ur och ta ner lådan för att byta lamell och packbox i växellådan då den läcker som ett såll.
Last edited by M3JONAS on 20 Apr 2008, 17:47, edited 1 time in total.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Det går inte att länka bilder som man lagt ut på rejsa.nu ;)

Ska gå in där och läsa istället nu :D
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu är lådan nere och tappen/locket vid ingående axeln är borta.

Har läckt som en tok så nu ska det bytas packbox.

Tyvärr så hann jag inte med att se hur allt satt när jag tog isär prylarna. Det ramlade liksom ut prylar :(

Någon som vet hur denna lilla brickan ska sitat och vad den har för uppgift? Även intresserad av hur spåren och hålet ska vara å varför?

Image

Image

Image

Ska nog även ta och sätta en slang på avluftningen till lådan så att den inte kan drälla ut olja där lika enkelt. Någon som har tips på var man kan få tag på genomskinlig 12mm slang?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu börjar det bli lite kul igen. Äntligen har man kommit till det stadiet att man kan skruva dit prylar på bilen och förhoppningsvis ska man inte behöva ta bort dem på ett bra tag. ;)

Fläktar och vattenkylare på plats:
Image

Intercooler, dumpventil och lite frontplåt på plats:

Image

Image
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

varför monterade du fläktarna framför kylaren? plats bakom borde väl inte va problem?

blir kanske snyggare som du gjort iofs
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Från början hade jag ic´n och kylaren innanför frontplåten eller vad man ska kalla den. Därav placeringen på fläkten. Sen har det bara blivit så att jag har fortsatt att ha dem där... ;)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Lådan sitter på plats igen med hjälp av Rikard/isåkare. Monterade en 6 puckad sinterlamell tillsammans med sachs 765 tryckplatta, borde räcka till och bli över.
Hovleverantören Hiflex fick ställa upp med genomskinlig slang till avluftningen på lådan. Det blev även svart halvmjuk legrisslang till dumpventil, soppatrycksregulator, mapsensor mm

Image

Spjällen sitter på plats och jag hängde dit plenumet tillfälligt tillsammans med tryckröret för att jag ville se hur det kommer att se ut:
Irriterar mig på den fula fastsättnignen av fläktarna :( Hur kan man få dit dem på ett snyggt sätt?

Image

Är det någon som har koll på var servobehållaren sitter original? det var ju så längesedan jag åkte original så jag har glömt bort det :(

Image
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

En lösning jag såg igår var att sätta en stripes genom kylaren, den smiter igenom kanalerna gött. Sedan tar du huvudet (låsningen) från en annan stripes och sätter på andra sidan kylaren. Diskret och smidigt.

Servobehållaren sitter la fast i fjäderbenet.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jag har gjort så med buntband men det som ser fult ut är de mellanlägg som sitter mellan låsningen av buntbandet och kylaren. Känns som om det skulle kunna nöta rätt bra i kylaren om man inte har nånting emot den?!
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Är det inte aluteh som har pinnar o clips för att monta fläktar?
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

rod n´race i globen har clips till montering av fläkt. kostar 60kr
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det är läskigt med turbo :(
Första turbo-orsakade haveriet är nu ett faktum...

Man kan sammanfatta det genom att säga att det gör ont när turbo och grenrör ramlar ner på läppen när man ligger under bilen och mekar...

Funderar på lilla slanganslutningen som sitter på kompressorhuset, ska man dra slangen till wastegaten därifrån eller är det bättre eller sämre att ta den från insuget?
Borde ladda lite mindre om man tar den från kompressorhuset men spelar det någon roll?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du ska ta från kompresshuset! Då får man mycket stabilare laddtryck...
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Du ska ta från kompresshuset! Då får man mycket stabilare laddtryck...


Tack, då gör jag så!
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Idag är man sjuk och hemma från jobbet så man har ägnat sig åt att läsa igenom hela din tråd :)

Helt sjukt vilken otur du haft med bilen, vore rakt kul o se en lista på allt som jävlats eller pajat under kompressortiden :P

Bra att du nu bygger turbo iaf, installationen ser riktigt bra ut måste jag säga. Blev snyggt o diskret med pulverlackeringen med!

Mvh
Cristofer
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Du ska ta från kompresshuset! Då får man mycket stabilare laddtryck...


Om man kör med dubbla slangar, dvs en på ovansidan av wg´n som man pyser på. Drar man en extra anslutning till kompressorhuset då eller hur löser man det bäst?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

En slang bort och sen t-kors :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply