e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

JolleL wrote:Nej Jesper. Inte räkna på det. Då kommer du få ångest.
Har man ångest så får man sunt förnuft på köpet. Vilket inte är bra :lol:


Haha nejdå, just nu känns varenda krona värt det iaf :)

Mindre roligt var ju att två av arp bultarna sträckte på sig när man skulle efterdra toppen.... :(
devvan
Posts: 19
Joined: 19 Aug 2007, 14:52

Post by devvan »

Haha :) Vem är du då?

Fråga zlatan=)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Hur vet man att den ARP pinnbulten sträcker sig?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Känns degig när man ska drar åt den med momentnyckeln samt att muttern åker längre ner på bulten än vanligt.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Somsagt två nya bultar ihandlades, 600kr slutade det på. Dock bara en av bultarna som sträckt på sig så om någon behöver en bult så är det bara att höra av sig.

Har hänt lite sedan sist.

Trots mottryck på wgklockan så fick vi inte laddet över 0.8 bar. Turbon plockades ännu! en gång bort så fästet för wgklockan blev omgjort samt att det blev monterat en hjälpfjäder så wgn stänger bättre.

Laddet blev grymt mycket stabilare och i nuläget ligger jag på 1bar, tycker den går riktigt bra.
Får se om man ska slita av det ytterligare en gång så man får upp laddet lite till :).


Tack än en gång till emil för hjälp med sprut och allt annat!
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Image

Image

Image

Image
Last edited by ippe on 25 Apr 2008, 07:42, edited 1 time in total.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Skrivit om problem med blårök tidigare, började lite smått men blev värre.

Gjorde komptest nu ikväll och är i princip utan komp på 5an..

Bara att slita ut motorn igen då.

Image
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Trist! Tur det är tidigt på säsongen! :)

Bara härda ut!
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Tog mig i kragen och slet ut motorn i söndags med några kära vänners hjälp, 3.5h senare var hon ur.

Rev skiten idag och som jag nästan trodde så har en kolv gett sig, ringlandet sprucket..

Enda jag kan tänka mig orsakat detta är att jag krysskilen gick av tidigare och då vridigt tändnigen och ev spikat?

Bilen vart sig i vilket fall sig inte lik efter jag fått dit kilen igen.

Kolven som gett sig

Image

På något sätt känns det mindre oroligt med alla delar utspridda nu än första gången den var nere :)

Image

Image


Blocket i väntan

Image

Frågan är om det är dumt att använda lagrerna som gått ~100 mil till nya veven som ska i?


Får stå ute och skämmas den här gången.

Image




Raggat upp en komplett m52b28 bottendel som ska hoppa in i blocket var tanken.
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Tråkigt med ras, men det leder ju till något gott verkar det som :)

Ang. lager är det nog bäst att byta, annars kan du lätt få en dyrare smäll på sikt.

Bra tempo!
Vi hörs.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TobyMontana
Posts: 79
Joined: 04 Dec 2007, 21:06
Location: Umeå

Post by TobyMontana »

Jag är fan peppad :) :)
Fd 4wd åkare!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du har nog varit lite ivrig med tändningen, eller har ni kört spiklyssning?
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Det vet jag faktiskt inte om, den är mappan på gatan av en kille med mycket erfarenhet dock utan spikavlyssning.

Borde det inte visa några spår av spikning på kolvtoppen då jag ändå kört ca 100mil?

Är det dumt att köra med s50b30 kolvar med 86.5mm borr i m50 blocket?
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Är det inte spår nog att en kolv är sönder?? :roll:

Oftast ringlandet som sticker när det spikat på dessa motorer iallafall..
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

det är typisk spikskada,

tändningen har varit låg, särskilt på låga varv iom den lilla turbon,
men man vet ju inte vad som händer med gnistan när triggerskivan lossnar och hamnar i godtyckligt läge. Behövs ju inte direkt lång tid för att det ska gå på tok
cats
Posts: 178
Joined: 22 Mar 2007, 09:56
Location: Borlänge

Post by cats »

emil wrote:det är typisk spikskada,

tändningen har varit låg, särskilt på låga varv iom den lilla turbon,
men man vet ju inte vad som händer med gnistan när triggerskivan lossnar och hamnar i godtyckligt läge. Behövs ju inte direkt lång tid för att det ska gå på tok



Sorry för OT men varför lossnade den och vad kan man göra för att förhindra att en sån sak händer?
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Bmw skämtar inte när dom säger den ska dras med 400nm, trodde det räckte med en rejäl omgång med mutterknacken.
Det i kombo med en felväxling gjorde nog susen för att den skulle lossna.

Tog en rejäl momentnyckel och drog 400nm med motorn i bilen.
Post Reply