Ford escort -96 möög toppackning?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Re: Ford escort -96 möög toppackning?

Post by JErngren »

lenin wrote:Nån som har nån koll på dessa bilarna? Har en cabbe me 1.6 liters motorsom går kass. 5 i komp på 2:ans cylinder. Nån som vet om toppen brukar skeva eller om de bara e o byta packning? För den dricker ilte vatten me så tippar på att de e de. Men den hat aldrig blibit varm eller så. tempen e hur normal som helst o den brukar väl vandra lite om man får komp i kylsystemet?



Ryker det vitt? kan också vara otäta ventiler, det mest vanligaste orsaken till dåligt komptryck. vilket jobb du är tänker göra så blir det till att ta bort toppen. då skickar du iväg toppen för kontroll av ytan ev. planing samt att han får kolla igenom så ventilerna är täta.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

det beror på ifall den inte läcker vatten någon annanstans?

En tumregel är ju att man alltid ska plana av toppen vid byte av topplockspackning och då samtidigt kolla tätheten i ventilerna. Skulle vara tråkigt ifall man var tvungen att riva bort toppen igen för att ventilerna inte är täta som upptäcks att komptrycket fortfarande är för lågt.

Det behöver inte alltid vara ett fel, kan vara flera fel på samma gång som orsakar samma problem.

Min kylare på E30in dunstar vatten genom avluftningsventilen (då denna fick ersättas av en bult), med de menar jag att den läcker kylarvatten utan att det är blött.

Säger inte vad du ska göra, ger bara några tips.. :wink:
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

ett sätt att kontrollera ventil otäthet ifall man inte har en vacuum sug.. är att man vänder på toppen och fyller förbränningskammaren med sprit (T-röd, spolarvätska, etc.) och blåser med tryckluft mot ventilhatten innefrån kanalen. Bubblar det jätte mycket är det mycket otätt..
Har testat det själv..

Ett till tips! :wink:
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Post Reply